عباس رحیمی*

کوروش مقدس نیست، اما کوروش انسان بود و انسانیت مقدس است

در تاریخ کهن ایران پادشاهان زیادی به فتح و فتوح پرداختند و گاهی مرزهای ما تا آسیای میانه رفته است، گاهی هم شکست خوردیم ولی یک نام فراتر از همه شکست‌ها و پیروزی‌ها در پیشانی این کشور نقش بسته و در همه جای جهان باعث سربلندی ایرانیان و فارسی‌زبانان است.

کد مطلب: ۱۳۹۸۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کوروش مقدس نیست، اما کوروش انسان بود و انسانیت مقدس است

در تاریخ چند هزار ساله ایران زمین اسامی بزرگی بودند که مایه فخر این آب و خاک شدند، فرماندهان و سربازان شجاع، دانشمندان بزرگ و بسیاری دیگر اما یک نام همیشه رتبه اول تاریخ پرافتخار ایران را یدک می‌کشد، کوروش بزرگ نامی غیرقابل تکرار به بزرگی ایران و باعث فخر مردمان این سرزمین است.

کوروش شاه‌ هخامنشی فرزند کمبوجیه و ماندانا که بر خلاف دسیسه‌های پدربزرگ مادری خود؛ آستیاک، آخرین پادشاه ماد، برای به دنیا نیامدن او، کوروش به دنیا آمد، پادشاهی ایران را در دست گرفت و توانست پادشاهی هخامنشی را بنیان نهد.

کوروش با ایمان و اعتقاد به سرزمین خود ایران و برای برقراری عدالت، کشورگشایی کرد و نکته جالب این بود که در آن کشورها حاکمان را از میان خودشان انتخاب می‌کرد، ولی ناظر بر درستی اداره آنها و برقراری عدالت بود، عدالت برای کوروش فقط یک شعار نبود و برای مردم سرزمینش این شعار را عملی کرد.

از افتخارات کوروش می‌توان به تأسیس سلسله هخامنشیان، شکست پادشاهی ماد، لیدی، بابل و قبایل سکاها اشاره کرد.

فرمان کوروش‌ کبیر که روی یک استوانه سفالی، به خط میخی و به زبان اکدی (بابلی) نوشته شده است، در ۱۸۷۸ در جریان حفاری‌های محل تمدن بابل، کشف شد، در این فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده است، این سند به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده است و در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل متحد ترجمه متن آن را به تمام زبان‌های رسمی به چاپ رساند و در کشورهای مختلف در دسترس دفاتر این سازمان قرار داد.

کوروش در جنگ با ماساژت‌ها زخمی شد و سپس از دنیا رفت و مقبره کوروش در پاسارگاد قرار دارد. آرامگاه کوروش به دلیل خوش یمنی عدد هفت، از هفت سکو که از قطعات تراشیده سنگ هستند و اتاقی که برای دفن جسد در بالای سنگ‌ها در نظر گرفته شده ساخته شده است.

در این میان باید پرسید در سرزمینی که بزرگانی همچون کوروش‌کبیر، سورنا، سلمان‌فارسی، شاه‌عباس صفوی، مصطفی چمران، صیاد شیرازی و بسیار قهرمانان دیگر دارد، چرا باید افسانه‌های کره‌ای محبوب شوند؟

چهارم شهریور زادروز بزرگمرد تاریخ ایران، موسس سلسله هخامنشیان، اولین ابرقدرت جهان بر همه ایرانیان مبارک باد.

*رابط خبرگزاری پانا پاکدشت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار