مرتضی فنونی‌زاده‌ از اهمیت نهادی که زیربنای ورزش کشور است می‌گوید؛

آموزش‌وپرورش‌ پایگاه استعد‌ادهای درخشان برای آینده ورزش کشور‌‌ است

فوتبال را از تیم‌ دانش‌آموزی آغاز کردم/ پیشکسوتان با مدرک می‌توانند مربیان فوتبال مدارس باشند/ بازی تدارکاتی با کشورهایی که روی نقشه نیستند غلط است‌‌

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران آموزش‌وپرورش را پایگاه استعد‌ادهای درخشان برای آینده ورزش کشور برشمرد و با بیان انتظار ‌بزرگان فوتبال از وزارت آموزش‌و‌پرورش‌ و وزارت ورزش گفت‌ این دو نهاد باید از پیشکسوتان حمایت کنند و پیشسکوتان با مدرک، مربیان فوتبال مدارس شوند و استعدادیابی کنند. ‌

کد مطلب: ۱۳۹۸۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش‌ پایگاه استعد‌ادهای درخشان برای آینده ورزش کشور‌‌ است

مرتضی فنونی‌زاده بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال، سابقه بازی در باشگاه‌های راه‌آهن، سرباز، شاهین و پورا تهران را دارد.

مرتضی فنونی‌زاده ۲۷بازی با پیراهن تیم ملی ایران انجام داده است. این پیشکسوت فوتبال، ۲ دوره در تاریخ بازی‌های آسیایی کنار بزرگانی همچون علی پروین، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، سیروس قایقران و مجتبی محرمی حضور داشته است.

به بهانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر و ‌‌در آستانه رقابت‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا با مرتضی فنونی‌زاده به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - لطفا در آغاز گفت‌وگو نگاهی به کیفیت هفته‌های اول ‌لیگ برتر داشته باشید و عملکرد سرخپوشان تهرانی را تا پایان هفته سوم چطور ارزیابی کنید؟

فنونی‌زاده: کیفیت سه هفته‌ای که از لیگ برتر گذشت در قیاس با فصل گذشته بالاتر بود، زیرا تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر چهره تهاجمی به خود گرفته‌اند.

پرسپولیس در بازی اول مقابل آلومینیوم حرفی برای گفتن نداشت و با کسب ۳ امتیاز تنها کنار مدعیان در کورس قهرمانی ماند.

در فوتبال حرفه‌ای به بازی خوب امتیاز نمی‌دهند، بلکه به هر طریقی دنبال کسب سه امتیاز هستند و ملاک، بازی خوب نیست. پرسپولیس در بازی دوم مقابل تیم تراکتور تبریز با نمایش یک بازی منسجم در هفته دوم لیگ برتر کاری کرد کارستان.

عملکرد دفاع پرسپولیس مقابل تراکتور فوق‌العاده بود

پرسپولیس مقابل تراکتور در کار دفاعی فوق‌العاده ظاهر شد و اولین ال‌کلاسیکوی ایرانی لیگ‌برتر را با پیروزی پشت سر گذاشت، باید این گام اول را به فال نیک گرفت.

پرسپولیس در قیاس با نمایندگان عربستان ضعیف است

پانا - با وجود اینکه عربستانی‌ها در فوتبال آسیا بریز و بپاش میلیاردی انجام دادند و ستاره‌هایی نظیر رونالدو و نیمار را جذب کرده‌اند، چه آینده‌ای را برای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا پیش‌بینی می‌کنید؟

فنونی‌زاده : اول برای تمام نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی آرزوی موفقیت دارم، ولی ناگفته نماند پرسپولیس در این آوردگاه قاره کهن در قیاس با نمایندگان عربستان ضعیف است و باید کادر فنی برای بازی مقابل تیم‌های عربستانی برنامه خاصی در دستور‌کار قرار دهد.

نمایندگان ایران در دوره‌های قبل هم مقابل تیم‌های عربستانی با مشکل مواجه بودند و حتی در برخی از مقاطع شاهد بودیم نمایندگان ایران به‌ویژه سرخ‌آبی‌های تهرانی بر حریفان عربستانی خود غلبه کردند.

ولی نمایندگان سایر کشورها مانند قطر و غیره در غرب آسیا چندان قوی نیستند و به‌ویژه پرسپولیس در مقابل آنها قطعاً مشکل خاصی نخواهد داشت، اما باز هم با برنامه‌ریزی باید پا به مستطیل سبز لیگ قهرمانان آسیا گذاشت.

علی آقا (علی پروین)، نسبت به جذب ستاره‌های فوتبال دنیا به تیم‌های عربی مانند الهلال عربستان اظهار نظر کارشناسی کرده است و تأکید دارد این نقل و انتقال‌های میلیاردی در فوتبال آسیا قطعاً تیم ملی عربستان را ضعیف خواهد کرد، قطعاً نباید در تجربه علی آقا شک کرد.

بلغارستان از تیم‌های درجه پایین اروپای شرقی است

پانا - شما سابقه حضور در دو دوره جام ملت‌های آسیا را در کارنامه فوتبالی خود دارید، آیا بازی‌های تدارکاتی مانند بازی با بلغارستان می‌تواند محک جدی برای تیم ملی ایران برای ورود به آوردگاه جام ملت‌های آسیا باشد؟

فنونی‌زاده : تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا قطعاً مشکلی نخواهد داشت، عیار تیم‌ها از مرحله یک هشتم به بعد مشخص می‌شود که مدعیان فتح جام به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

بلغارستان از تیم‌های درجه ۲ اروپای شرقی است و فکر نمی‌کنم حریف تدارکاتی چندان خوبی برای آماده‌سازی تیم ملی باشد.

ولی باز هم بلغارستان نسبت به کشورهایی که حتی به سختی می‌توان آن‌ها را بر روی نقشه پیدا کرد شاید دیدار تدارکاتی بهتری باشد. بنده به امیر قلعه‌نویی مرد اول فوتبال کشور توصیه می‌کنم که پیشنهادات فدراسیون را برای بازی با تیم‌های ضعیف آسیا رد کند.

باید یک مثال در بحث بازی‌های تدارکاتی برای شما بزنم، زمان مربیگری بزرگان فوتبال ایران همچون مرحوم دهداری، رضا وطنخواه، مهدی مناجاتی و علی آقا پروین و سایر پیشکسوتانی که در دهه‌های نه چندان دور سکان هدایت تیم ملی را در دست داشتند وقتی به مشکل انتخاب تیم برای دیدار تدارکاتی می‌خوردند بلافاصله دیدار درون اردویی برگزار می‌کردند و هر بازیکنی که ضعیف ظاهر می‌شد از لیست تیم ملی خط می‌خورد.

برگزاری دیدار درون‌اردویی نسبت به بازی تدارکاتی با تیم‌های ضعیف آسیا، حتی اروپا و آفریقا که هیچ نام و نشان و رد پایی در فوتبال دنیا ندارند برای آماده‌سازی تیم ملی بسیار مناسب‌تر است.

رکورد غیر رسمی بازی‌های ملی بنده از مرز ۱۰۰ می‌گذرد

پانا - امروز بازی‌های تدارکاتی هم به لیست بازی‌های ملی بازیکنان و ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال کشور اضافه می‌شود در صورتی که در دهه‌هایی مانند دهه ۶۰ فوتبال کشور و زمان حضور شما در مستطیل سبز بازی‌های تدارکاتی جزو بازی‌های ملی فوتبالیست‌های کشورمان به حساب نمی‌آمد این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فنونی‌زاده: محمد پنجعلی در کارنامه فوتبالی خود ۵۳ بازی ملی ‌دارد و بنده ۲۷ تا ۲۸ بازی ملی بر اساس اعلام فدراسیون دارم در صورتی که بنده در خیلی از بازی‌های دوستانه و تدارکاتی حضور داشتم و اگر آنها را هم بخواهیم به این روش فعلی جزو بازی‌های ملی به حساب بیاوریم بازی‌های ملی بنده از مرز عدد ۱۰۰ هم خواهد گذشت.

زمانی یک بازی در فهرست بازی‌های ملی یک بازیکن قرار می‌گیرد که به شکل رسمی برگزار شود نه اینکه بازی‌های دوستانه و تدارکاتی را جزو بازی‌های ملی بازیکنان به حساب بیاوریم.

بازی‌های تدارکاتی، نباید بازی ملی محسوب شود

بازی‌های تدارکاتی ضعیف تنها سودی که برای ملی‌پوشان دارد عدد بازی‌های ملی آن‌ها را بالا می‌برد و گرنه هیچ تاثیری در آماده‌سازی تیم ملی نخواهد داشت.

نگاه‌ها به ورزش فوتبال آموزشگاهی در حد صفر است

پانا - ظرفیت آموزش و پرورش را در تقویت بنیان فوتبال کشور چطور می‌بینید و از منظر نگاه شما مسابقات آموزشگاهی منبع کشف استعدادهای درخشان است؟ ‌چه توصیه‌ای به فدراسیون برای استفاده از این اندوخته غنی برای آینده فوتبال کشور دارید؟

فنونی‌زاده : ناگفته نماند بنده فوتبال را از تیم دانش‌آموزی و مدارس راهنمایی آغاز کردم، بنده حتی در مسابقات آموزشگاه‌های کشور و رقابت‌های دانشجویی در کنار بزرگانی همچون حمید درخشان پا به توپ شدم این بخش از کارنامه فوتبال من به سال‌های حدود ۵۸ و ۵۹ برمی‌گردد.

از شما می‌خواهم ‌صحبت‌های بنده را در بحث ضرورت تعامل وزارت آموزش و پرورش با وزارت ورزش و جوانان شفاف بیان کنید، متأسفانه نگاه‌ها به ورزش فوتبال آموزشگاهی در حد صفر است. آموزش و پرورش پایگاه استعدادهای درخشان است.

کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش جوانان مدیری از جنس ورزش

خوشبختانه کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش و جوانان مدیری از جنس ورزش است و در مقاطعی در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت داشته است و با فضای ورزش و سیستم آموزشی کشور آشناست و به همین خاطر وزارت ورزش و جوانان با وزارت آموزش و پرورش باید تعاملات جدی داشته باشند تا بتوانیم این ذخیره عالی را به تیم‌های ملی تزریق کنیم.

خیلی از بازیکنان بزرگ تاریخ فوتبال کشور خانه‌نشین شدند

پانا - خیلی از پیشکسوتان فوتبال کشور که مدرک مربیگری هم دارند متاسفانه از نیمکت مربیگری تیم‌های پایه دور هستند، چه انتظاری از وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در استفاده از این تجارب خاک گرفته اما طلایی در قفسه فوتبال کشور برای توسعه ورزش قهرمانی به‌ویژه تقویت پایه فوتبال کشور دارید؟

فنونی‌زاده : باید متأسفانه بگویم خیلی از هم‌دوره‌های بنده که مدرک هم دارند خانه‌نشین شده و بچه‌داری می‌کنند در صورتی که باید از تجربیات و اندوخته‌های ارزشمند آن‌ها در تقویت فوتبال کشور استفاده شود.

متاسفانه یکی دو نفر از هم دوره‌های ما در فوتبال کشور مربیگری می‌کنند که حتی یک بازی ملی هم در کارنامه فوتبالی خود ندارند.، چرا امثال مجتبی محرمی که خاک مستطیل سبز را خورده و در آسیا چهر شناخته شده است خانه‌نشین باشد.

وزارت آموزش و پرورش بزرگان تاریخ فوتبال کشور را دریابد

انتظار ما از وزارت ورزش و جوانان و آموزش و پرورش این است که پیشکسوتان فوتبال کشور که رد پای درخشانی در مسیر فوتبال دارند را مورد حمایت قرار دهند، نمی‌خواهیم کمک مالی کنند، فقط می‌خواهیم به عنوان مدرس از تجربیات آن‌ها برای شناسایی استعدادهای درخشان در مدارس و معرفی آن‌ها به فوتبال کشور به عنوان مدرس استفاده کنند.

مسئولان نگاه ویژه‌ای‌‌ به دغدغه پیشکسوتان داشته باشند

پانا - کلام آخر؟

فنونی‌زاده : ان شاءالله مسئولان به‌ویژه سکانداران وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، نگاه ویژه‌ای به این دغدغه بزرگان و پیشکسوتان فوتبال کشور داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار