۱۲ هزار دانش‌آموز استان فارس در مدارس عشایری تحصیل می‌کنند

شیراز (پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار نفر دانش‌آموز عشایری عنوان کرد امسال در آزمون استخدامی و از محل جذب ماده ۲۷ دانشگاه فرهنگیان  ۱۴۷ نیرو در مقطع ابتدایی به آموزش و پرورش عشایری اضافه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۹۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ هزار دانش‌آموز استان فارس در مدارس عشایری تحصیل می‌کنند

میثم رضازاده در نشست خبری روز گذشته گفت: عشایر یکی از اقشار موثر جامعه است که محرومیت، عدم دسترسی و شرایط سخت زندگی مشخصه بارز آن است.
وی با بیان اینکه سبک جدید آموزشی توسط استاد بهمن بیگی به عنوان آموزش عشایری با این هدف که جامعه درحال کوچ عشایری خدمات آموزشی دریافت کنند؛ تاسیس شد، تصریح کرد: امروز فارغ التحصیلان این سبک آموزشی وارد جامعه شدند و خدمات ارزنده ای را دریافت می‌کنند.
رضازاده با اشاره به اینکه امروز در ۱۲ استان کشور آموزش و پروش عشایری مستقل داریم بیان کرد: در این فضا پوشش تحصیلی به افرادی که امکان تحصیل در مدارس روستا و شهر ندارند ورود کرده ایم.
وی افزود: با توجه به سختی راه‌های دسترسی، درحال کوچ بودن عشایر و اینکه همکاران همراه کوچ ایل، کوچ می‌کنند و فرایند تحصیل را ادامه می‌دهند که این سبک کار آموزشی هیچ مدل آموزش و پرورشی نمی تواند اداره کند.
مدیرکل آموزش و پرورش عشایر فارس گفت: حوزه فعالیت آموزش و پرورش عشایری شامل استان فارس، بوشهر و بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان و در سردسیر بخشی از چهارمحال بختیاری، اصفهان و... است.
رضازاده افزود: ۹۰ مدرسه ابتدایی عشایری در استان داریم که در ۶ ماه اول سال تحصیلی در بوشهر و بعد در فارس و اصفهان هستند.
وی با بیان اینکه مدارس عشایری ۴ سبک چادری، کانکسی، اسکلت پیش ساخته و ساختمانی هستند و ۲۷۰ مدرسه چادری داریم که ۱۰۰ درصد سیار هستند خاطرنشان کرد: ‌مدارس کانکسی در جاهایی است که امکان تامین امنیت مدرسه وجود داشته است و در منطقه سردسیر و گرمسیری کانکس گذاشته ایم که ۱۷۰ مدرسه می شود.
رضازاده ادامه داد: مدارس پیش ساخته نیز نزدیک به ۳۸ مدرسه است که به صورت اسکلت بتن است.
وی با اشاره به اینکه ۲۷ مدرسه شبانه‌روزی داریم که شامل مدارس متوسطه عشایری است و به صورت شبانه روزی مدیریت می‌شود، افزود: ۵ هزار دانش‌آموز در سطح استان در مدارس شبانه روزی داریم که برای مقطع متوسطه است.
مدیرکل آموزش و پرورش عشایر فارس با اشاره به اینکه ۴ نمایندگی آموزش و پروش عشایری در کازرون، فراشبند، فیروزآباد و فسا داریم که ۳۶ راهبر آموزشی کار نظارت بالینی بر مدارس آموزشی فارس دارند ، خاطرنشان کرد: هزار و ۲۰۰ نفر نیروی شاغل در هر سه مقطع داریم و هزار و ۲۰۰ نیروی بازنشسته داریم .
رضازاده با اشاره به اینکه ۳مدرسه شبانه روزی عشایری به مجموعه اضافه می شود که در میمند، زرین دشت داراب و تیزهوشان متوسطه دخترانه در شیراز است، ابراز کرد: همچنین تفاهم نامه ای با بنیاد نخبگان فارس داریم که سال گذشته ۱۵ دانش اموز به بنیاد نخبگان معرفی و پذیرش شدند و امسال ۳۰ نفر سهمیه رسمی داریم که جذب شده است.
رضازاده همچنین از ایجاد مرکز شناسایی اختلال یادگیری، مرکز مشاوره آموزش تحصیلی عشایری، تفاهم نامه با اداره کل کتابخانه های فارس، راه اندازی سازمان دانش آموزی در آموزش و پرورش عشایری فارس، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی، راه‌اندازی اردو عشایری و... خبر داد.
وی همچنین به شرایط سخت معلمین عشایر اشاره و افزود: شرایط کاری معلم عشایری سخت است و از این جهت نزدیک به ۱۳۰ نیرو کم داریم و تلاش داریم که بتوانیم همین نیروها را حفظ کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش عشایری فارس با اشاره به اینکه ۵۳۳ مدرسه عشایری داریم که برای هر کدام اطلس تهیه شده است، یادآور شد: راهاندازی مجمع خیرین تعلیم و تربیت عشایری فارس و بانک فارغ‌التحصیلان آموزش و پروش عشایری خواهیم داشت که در شناسایی دانش‌آموزان به لحاظ آماری چالش داریم.
رضازاده بیان کرد: بخش قابل توجهی از بازماندگان از جامعه عشایری و روستایی است که دلایل مختلفی دارد هرسال حدود ۲۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار