یک روانشناس ارشد بالینی درگفت‌وگو با پانا:

مدیریت خشم یکی از تکنیک‌های ضروری در زندگی فردی و اجتماعی است

خشم و تمامی احساسات ما کارکرد تکاملی دارند و به هیچ وجه قابل انکار و سرکوب نیستند

کرج (پانا) - یکی از روانشناسان ارشد بالینی درکرج گفت مدیریت خشم یکی از تکنیک‌های ضروری در زندگی فردی و اجتماعی افراد است.

کد مطلب: ۱۳۹۷۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت خشم یکی از تکنیک‌های ضروری در زندگی فردی و اجتماعی است

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در استان البرز در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «بدون شک تمامی ما تا به حال در مواقعی خشمگین و عصبانی شده‌ایم و یا خشم را در اطرافیانمان مشاهده کرده‌ایم . خشم یکی از احساساتی است که بسیار فراگیر است و همه با آن مواجه شده و خواهند شد. بنابراین آشنایی با این حس، نیازی حیاتی برای هر فرد است تا بداند در مواقع خشمگین شدن خود و یا اطرافیانش چه عکس العملی نشان دهد.»

وی همچنین اضافه کرد: «مدیریت و کنترل خشم و پرخاشگری یکی از تکنیک ها و مهارت‌های ضروری در زندگی فردی و اجتماعی است. ضرورت آن به این دلیل است که ما همیشه نمی توانیم خشم خود را بواسطه پرخاشگری نشان دهیم. کنترل خشم بخصوص در روابط اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا عدم مدیریت و کنترل خشم می تواند تبعات بسیار بدی به لحاظ روحی، روانی، روابط خانوادگی، اجتماعی و حتی حقوقی به همراه داشته باشد.»

شکوری در رابطه با علل شکل گیری خشم اذعان کرد: «خشم یکی از هیجانات انسان است که می‌تواند به صورت کلامی یا غیرکلامی نشان داده شود. اگرچه خشم افراد از عوامل گوناگونی نشات می‌گیرد، اما برخی علل از جمله تعمیم بیش از حد مسائل، تاکید زیاد بر بایدها و نبایدها، قضاوت عجولانه و بهانه جویی در شکل گیری خشم نقش موثری ایفا می‌کند.»

این روانشناس با اشاره به شیوه های متفاوت ابراز خشم تشریح کرد: «در مرحله نخست یک اتفاق درونی یا بیرونی باعث رنجش و دلخوری فرد شده و منجر به برانگیختگی بدنی او می‌شود. افزایش ضربان قلب، لرزش دست، خشکی دهان، درد معده، احساس گرما و داغی، تنفس سطحی و تند از علائم فیزیکی هستند که لازم است فرد در این مرحله خود را آرام کرده و با این علائم مقابله کند تا وارد مرحله‌ خشم نشود. همچنین استفاده از فنون آرام سازی و شناسایی افکار منفی و غیرمنطقی نیز در این مرحله بسیار مفید است و اطرافیان فرد نیز بدون شک در این رابطه موثر خواهند بود؛ اما در صورت گذر از این مرحله فرد ممکن است با داد و فریاد، توهین و ناسزا، هل دادن، پرت کردن، شکستن و یا حمله کردن عصبانیت خود را بروز دهد که در صورت عدم کنترل و مدیریت مناسب به پرخاشگری منجر خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «باید به خاطر داشته باشیم خشم یکی از احساسات فطری انسان و واکنش طبیعی ما به رخدادهای اطرف است و ما هرگز نمی‌توانیم آن را از بین ببریم؛ بلکه نیاز داریم این احساس را به شکل موثری مدیریت کنیم. هنگامی که احساس خشم و عصبانیت کنترل شود بدون شک چالش های پیش روی ما نیز مدیریت خواهد شد، چرا که خشم و تمامی احساسات ما کارکرد تکاملی دارند و به هیچ وجه قابل انکار و سرکوب نیستند.»

شکوری در تشریح مهارت های موثر کنترل خشم بیان کرد: «گام اول برای کنترل و مدیریت هر تنشی آگاهی در رابطه با آن است. بنابراین فرد ابتدا باید آگاهی و اطلاعات خود را درباره پدیده خشم و مراحل آن افزایش دهد . همچنین لازم است برخی باورهای نادرست خود را در خصوص خشم و پرخاش تغییر دهیم.»

وی افزود: «برخی باور دارند راهکار تعامل و مقابله با افراد در موقعیت های سخت، خشم و عصبانیت است و در صورتی که رفتار پرخاشگرانه از خود نشان ندهند فرد مقابل نیز از آنها حساب نخواهد برد. در نهایت سه ظرفیت فیزیولوژی، شناختی و هیجانی در کنار چنین باورهای غلطی در شکل گیری پرخاشگری موثرند و بدون شک باید مورد بررسی قرار گیرند.»

شکوری در رابطه با اهمیت آرام سازی جسمانی در کنترل و مدیریت خشم اظهار کرد: «در هنگام عصبانیت خوب است نخست محل مورد نظر را ترک کنیم و پس از آن اقدام به آرام سازی جسم کنیم. برای آرام سازی جسم می‌توان ابتدا از تنفس دیافراگمی کمک گرفت. سپس به خاطر داشته باشیم که از ذهن خود غافل نشویم، چرا که خشم یک پدیده ذهنی و روانی است. بنابراین می‌توانیم در این موقعیت شروع به خودگویی مثبت کرده و یا خود را سرگرم یک فعالیت عقب افتاده کنیم تا به نوعی مقداری زمان بخریم و خود را آرام کنیم. همچنین لازم است در این موقعیت به خود یادآوری کنیم که خشم ما ممکن است موجب بروز آسیب های غیرقابل جبران شود و نیازمند مدیریت است. در واقع در این شرایط خودمان بهتر از هر فرد دیگری می توانیم به خود کمک کنیم.»

این روانشناس البرزی در پایان یادآوری کرد: «به خاطر داشته باشیم خشم و سایر احساسات غیرقابل سرکوب هستند. چرا که بدون شک سرکوب و یا انکار آنها مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت. هدف ما تنها مدیریت و کنترل خشم و در نتیجه بروز آن به شکلی سازنده و مفید است. بدانیم ابراز خشم به شکل درست و سازنده در زندگیمان منطقی و مفید خواهد بود.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار