سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

آخرین وضعیت پرونده‌های «حسن روحانی»، «حسن رعیت» و شهید «آرمان علی‌وردی»

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده‌های حسن روحانی، «حسن رعیت» و شهید «آرمان علی‌وردی» و پرونده‌های کثیرالشاکی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت پرونده‌های «حسن روحانی»، «حسن رعیت» و شهید «آرمان علی‌وردی»

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن قدردانی از خبرنگاران به عنوان آگاهی‌بخشان جامعه اظهار کرد: خبرنگاران در فضای تبیین حقایق برای مردم به عنوان واسطه‌ای بی‌بدیل هستند تا پرچم امیدافزایی و روشنگری را برافراشته تا حلقه امیدبخشی برای مردم و حاکمیت باشند. این جهادِ عظیم را گرامی می‌داریم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین نسبت به حادثه تروریستی کوردلان در حرم مطهر شاهچراغ ابراز تاسف کرد و با خانواده شهدا و مجروحان این حادثه ابراز همدردی کرد.

دستور قوه قضاییه برای برخورد با عاملان و مسببان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

وی با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای شناسایی و برخورد با عاملان و مسببان این حادثه گفت: رئیس قوه قضاییه دستوری به رئیس کل دادگستری استان فارس صادر کرد تا در زمینه شناسایی عوامل و تعقیب این عوامل و تسریع در روند پرونده از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و دستور داده شد که عاملان، معاونان و مسببان این جنایت با جدیت و قاطعیت مورد تعقیب قرار گیرند و پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ابراز تاسف کرد که این جنایت که تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی در داخل کشور توسط تروریست‌ها طراحی می‌شود، توسط رسانه‌های مخوف عادی‌سازی می‌شود و هیچ صدایی از مدعیان حقوق بشر بلند نمی‌شود.

تعطیلی کامل زندانی رجایی‌شهر

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از مقدمه سخنان خود درخصوص تعطیلی زندان رجایی شهر استان البرز گفت: هفته گذشته یکی از بزرگترین مطالبات مردم البرز از قوه قضاییه درخصوص تعطیلی زندان بزرگ رجایی‌شهر کرج محقق شد و درب این ندامتگاه برای پذیرش زندانی برای همیشه بسته شد. تعطیلی زندان رجایی‌شهر بر آن بود تا این پیام به جامعه منتقل شود که مردم و وعده به آن‌ها برای قوه قضاییه اولویت اساسی است.

وی اضافه کرد: ندامتگاه رجایی شهر یکی از مجهزترین ندامتگاه‌های کشور بود که به دلیل واقع شدن در وسط شهر کرج مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و از این رو تعطیلی این زندان به مطالبه دیرینه و جدی مردم بزرگوار و ولایتمدار از قوه قضاییه تبدیل شده بود. این مطالبه در سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز استماع شد و هفته گذشته با تلاش جدی و همه جانبه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و سایر مسئولان اجرایی و امنیتی با برنامه‌ریزی جامع در کمترین زمان ممکن و به بهترین کیفیت صورت گرفت.

وی یادآور شد: جمعی از خبرنگاران نیز در تاریخ شنبه ۲۱ مرداد از این زندان تعطیل بازدید و مشاهده کردند که فرایند سخت و پیچیده تعطیلی این زندان چگونه طی شده است. سیاست قوه قضاییه به ویژه در دوره تحول و تعالی، حبس‌زدایی و بازگرداندن مجرمان پشیمان و نادم به آغوش جامعه و بازپروری و تربیت آن‌ها برای قرار گرفتن در کنار جامعه سالم است که این سیاست در مقاطع مختلف از سوی قوه قضاییه دنبال شده است. این تعطیلی یکی از نمونه‌های اجرایی شدن این سیاست است و همین سیاست بود که منجر به پیشنهاد عفو گسترده عمومی قریب به یکصد هزار نفری متهمان و مجرمان به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.

توضیح ستایشی درباره رای اخیر یکی از شعب دیوان عدالت اداری

ستایشی همچنین درباره رای غیرقطعی یکی از شعب دیوان عدالت اداری درباره متقلبان کنکور و انتشار آن در فضای رسانه‌ای کشور اظهار کرد: در این مباحث روشن شد که دستگاه قضا تمایزی در برخورد با متخلفان نمی‌گذارد و درصدد است که عدالتخواهی از مسیر قانون‌گرایی دنبال شود. ضمن اینکه ایجاد دو قطبی میان عدالتخواهی و مبارزه با فساد را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد بلکه تنها مجرای عدالت طلبی و مبارزه با فساد و تقلب را رعایت و احترام به قانون و حقوق اساسی ملت در تضمین حق قانونی آنان می‌داند.

آخرین وضعیت پرونده نگین غرب

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده کلاهبرداری نگین غرب و اینکه چرا متهمان آزادانه املاک خود را در سایت به فروش می‌رسانند ولی حقوق مال‌باختگان پرداخت نشده است، گفت: تمام تلاش قوه قضاییه بر این است با رعایت حقوق و رسیدگی عادلانه، عدالت صورت بگیرد و احقاق حق و ابطال باطل متبلور شود. آرای صادره از مراجع ذی‌صلاح قضایی بازدارنده و عبرت‌آموز و مر موازین قانونی و شرعی است. اهتمام قوه قضاییه در پرونده‌های کثیر الشاکی این است که در کمترین زمان رای قانونی صادر شود لذا براساس قانون حکم باید طبق موازین شرعی و قانونی و مجازات متناسب با جرم باشد.

به گفته وی قوه قضاییه اهتمام دارد در بعد پیشگیرانه برای تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی ورود کرده و از روند تشکیل این پرونده‌ها جلوگیری کند. پرونده نگین غرب نیز حل شده و مقدار محدودی از آن باقی مانده است.

ستایشی ادامه داد: پرونده نگین غرب در سال ۸۱ تشکیل شد و در سال ۸۹ به حکم رسید. یکی از محکومیت‌های پرونده ضبط اموال کلاهبرداران بوده ولی ضبط اموال با وجود ۱۵ هزار و ۱۸۶ نفر شاکی کار ساده‌ای نیست و کاری بزرگ است.

آخرین وضعیت پرونده پرشین خودرو

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده پرشین خودرو اظهار کرد: متهمان این پرونده مرتکب مشارکت در کلاهبرداری و پولشویی شدند. هیچگونه ارفاقی برای آنان در نظر گرفته نشده است. درخواست مرخصی برای ساماندهی وضعیت و شرایطشان داشتند که بتوانند حقوق افراد را مسترد کنند که با مبلغی که دو برابر رد مالشان بوده وثیقه گرفته شده و به مرخصی رفتند تا مبادرت برای بازگرداندن مطالبات مردم کنند.

ستایشی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا یک گروه تروریستی توسط وزارت اطلاعات منهدم شده که سرکرده‌های آن در هلند و دانمارک حضور دارند، قوه قضاییه چه اقدامات بین‌المللی برای این اقدام اروپا در میزبانی از این تروریست‌ها داشته است، گفت: به صورت کلی می‌گویم، عده‌ای از تروریست‌ها دستگیر شدند و در حال شناسایی و دستگیری سایر مرتبطین با تروریست‌ها هستیم و اقدامات مجدانه ای صورت می‌گیرد. سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وزارت خارجه با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات حقوقی مربوطه را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: نسبت به کشورهایی که مامنی برای تروریست‌ها هستند نیز می‌گویم که حداقل برای وجه اروپایی‌ها مناسب نیست و زیبنده نیست که این کشورها مامن تروریست‌ها باشند.

تشکیل پرونده برای حسن روحانی در دادسرای ویژه روحانیت

ستاشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات حسن روحانی در مداخلات ارزی و مداخلات در حوزه بورس گفت: ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، لذا پرونده‌هایی برای وی در دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضایی مربوطه تشکیل شده است که مرجع مورد نظر باید پاسخگوی سوال باشد.

تشکیل پرونده قضایی درخصوص تخریب ساخت‌وسازهای منطقه ۱۹ تهران

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ تهران گفت: پرونده‌ای در ناحیه ۲۷ دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است که به محض ارجاع پرونده به شعبه مربوطه، کار بررسی و تحقیق پیرامون ابعاد قضیه مورد بحث شروع شده است و دستورات قانونی لازم از ناحیه قاضی صادر شده است. موضوع به هیات کارشناسان رسمی که یک کارگروه ۹ نفره هستند در حوزه سازه، راه و ساختمان و حوادث ناشی از کار و انفجار ارجاع شده است و کارفرمای مربوطه نیز معرفی شدند و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است که متعاقبا از طریق دستگاه قضا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده آرمان علی‌وردی

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده آرمان علی‌وردی گفت: قوه قضائیه قول داده است که نگذارد خون این عزیزان پایمال شود. دستگاه قضا خود را نسبت به خون این عزیزان متعهد می‌داند. این پرونده ۸ متهم دارد و اتهامات مختلفی از جمله قتل، محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی برای آنها مطرح است که با عنایت به نواقصی که وجود داشت امید است تا پایان ماه جاری، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شود.

توضیح درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوال پانا درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا توضیح داد: تفاهمی صورت گرفته است که تعدادی از زندانیان آزاد شوند، این زندانیان اتباع ما در کشور مورد نظر بودند که در زندان‌های خارج از کشور در زندان بودند و گرفتار شده بودند، در واقع گروگانگیری صورت گرفته بود که بی‌گناه در زندان‌ها بودند.

ستایشی افزود: برای آزادی این افراد که برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت و باید آزاد می‌شدند و در مقابل پول‌هایی از ما به گروگان گرفته شده بود که این اقدام هوشمندانه صورت گرفت و پول‌هایی که از ما گرفته شده بود آزادسازی شد. جزئیات آن‌را رئیس بانک مرکزی گفته است.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه با کمک دولت کریمه دغدغه مردم و اتباعی را دارد که در خارج از کشور در زندان‌ها بسر می‌برند و بی‌گناه‌ به گروگان گرفته شده‌اند و امیدواریم به‌زودی انشالله شاهد ازادی آنها باشیم.

واکنش ستایشی به توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار اظهار کرد: نماینده یک کشور سلطنتی باید سابقه سیلی خوردن خود از مردم ایران که در اثر دخالت‌ها صورت گرفته را در اتاق کاری خود نصب کند که در این صورت دیگر به خود اجازه چنین جسارت‌هایی را نخواهد داد. در تاریخ نامی از دخالت کنندگان در امور داخلی ایران باقی نمانده است و وزارت امور خارجه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده و قوه قضائیه اجازه هیچ دخالتی را نمی‌دهد.

آخرین وضعیت پرونده تعاونی مسکن ژاندارمری

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده تعاونی مسکن ژاندارمری که بیش از ۴ سال از زمان رسیدگی به آن گذشته و هنوز منجر به صدور رأی نشده است، توضیح داد: پرونده شهرک ژاندارمری متعدد بوده است و پرونده درحال رسیدگی است و مقام رسیدگی کننده و قضات دادگاه مربوطه استعلام‌هایی را از مبادی ذی ربط به عمل آورده‌اند. منتظر پاسخ استعلام‌ها هستند. در قسمت دیگری پرونده به هیأت کارشناسی واصل شده و نسبت به این کارشناسی اعتراض صورت گرفته است و قضات درحال بررسی هستند و این پرونده مقید به رسیدگی است و پیگیری‌ها درحال انجام است تا به زودی به نتیجه برسد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پرونده‌ای درباره عدم تحویل خودرو توسط شرکت‌های خودروساز تشکیل شده است یا خیر نیز گفت: قانونگذار در قانون اساسی از دادخواهی صحبت کرده است و وظیفه قوه قضائیه رسیدگی به شکایات است و اگر مصداقی وجود داشته باشد به آن رسیدگی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو

ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی رضایت خودرو گفت: پرونده رضایت خودرو در شهرستان تاکستان استان قزوین مطرح است. در این پرونده موضوع خرید و فروش خودرو به صورت نقدی بوده که مطابق قانون نبوده و شرکت با پول مردم اقدام به خرید ملک کرده اند که منجر به تورم شده است. در راستای حفظ و حمایت از حقوق مردم پرونده ای تشکیل شده است. پرونده شعبه اول بازپرسی در شهرستان مطرح شده در حال رسیدگی است. متهم اصلی تعقیب شده است. ۸۰۴ شکایت مطرح شده که مربوط به ۴ هزار نفر به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان است. ۱۳ نفر از متهمان این پرونده در زندان مرکزی استان قزوین به سر می‌برند. دستوری مبتنی با جلب مرتبطین این موضوع صادر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

وی در ادامه درباره وضعیت پرونده کریپتولند گفت: این پرونده کثیرالشاکی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است. اتهام متهم پرونده اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش غیرقانونی رمز ارز و عدم وصول مطالبات مردم است که با صدور کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شده است.

حسن رعیت در زندان است

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت در ارتباط با پرونده اکبر طبری و بانک سرمایه گفت: این فرد براساس دادنامه دیوان عالی به ۲۵ سال حبس محکوم شده و اکنون در زندان است و به لحاظ تادیه حقوق متصوره اگر لازم باشد تحت‌الحفظ کارها را در بیرون زندان انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سوءقصد به معاون وزیر صمت گفت: برای مهاجم و سه نفر که آمریت داشتند، قرار تامین قانونی صادر و بر اساس قوانین آزاد شده‌اند و در بازداشت نیستند. تحقیقات ادامه دارد و هنوز آخرین دفاع از متهمان گرفته نشده است. به محض پایان تحقیقات آخرین دفاع گرفته می شود و پرونده به مرجع دادگاه صالح ارجاع و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار