مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌و‌پرورش در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی تشریح کرد:

‌مولفه‌های مهم رسیدن به مدرسه صالح‌

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت ۷ مولفه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای رسیدن به مدرسه صالح بیان شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
‌مولفه‌های مهم رسیدن به مدرسه صالح‌

‌حجت‌اله الماسی صبح امروز در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد، ‌با بیان اینکه این جمع، اهل ولایت و سربازان ولایت هستند، اظهار کرد: سربازان ولایت، تسلیم و تصدیق‌کننده امر ولی هستند و این تسلیم و تصدیق بودن می‌تواند صورت‌های مختلفی از جمله اجرای امر، تبیین، دفاع‌کننده و... داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال معلمان بر سند تحول بنیادین، تقویت مدرسه دولتی، حمایت از قشر ضعیف و متوسط برای دسترسی به آموزش خوب تاکید کردند. لذا تکلیف خود با این فرمایشات و تاکیدات را باید مشخص کنیم.

الماسی افزود: افرایش کیفیت مدارس دولتی با لحاظ وضع موجود باید اتفاق بیفتد؛ به‌طوری که وضع موجود را مد نظر داشته باشیم و نگاه و اهداف ایده‌آل موجب نشود که نتوانیم تغییرات مناسب را انجام دهیم.

مدیر‌کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه داشتن مدرسه صالح از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: ۷ مولفه در سند تحول برای مدرسه صالح بیان شده که اولین مولفه آن ساده‌سازی مدرسه است. تجارب دنیا می‌گوید تجارب یادگیری دانش‌آموزان باید تا حد امکان به تجارب زندگی روزمره نزدیک شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های یادگیری نسل امروز به برخی از این مولفه‌ها اشاره و اظهار کرد: این دانش‌آموزان مرتب اطلاعات و تجربه کسب می‌کنند، شکست می‌خورند و پیشرفت می‌کنند و بر این اساس همین مدل را در مدرسه می‌توان پیاده‌سازی کرد.

الماسی، مولفه دوم برای رسیدن به مدرسه صالح را انعطاف‌پذیری عنوان کرد و ادامه داد: انعطاف‌پذیری به این معنا است که باید طیف وسیعی از دانش‌آموزان در برنامه‌های مدرسه مشارکت کنند و مدرسه باید بداند نمی‌تواند به دور خود چهاردیواری بکشد و تاثیر عوامل بیرونی را در نظر نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پالایش، سومین اصل برای رسیدن به مدرسه صالح است، خاطرنشان کرد: عوامل و عناصر ناخوشایند در مدرسه احساس جوّ روانی ناامنی در مدرسه ایجاد می‌کند که این موضوع بیشتر به شخصیت کادر مدرسه وابسته است. مانند نگاه‌هایی که موجب بی‌عدالتی می‌شود یا کارهایی که موجب تبعیض بین دانش‌آموزان می‌شود.

مدیر‌کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به مولفه متناسب‌سازی برای رسیدن به مدرسه صالح گفت: متناسب‌سازی در مدرسه باید انجام شود به‌طوری که مدرسه، آینه کوچکی از جامعه، خانواده، کوچه، خیابان و... باشد و در اینجا مدرسه باید توجه کند که دانش‌آموزان این نسل، کمتر بازی‌های بدنی یا زبانی انجام می‌دهند. این دانش‌آموزان در فضای واقعی به شدت احساس تنهایی می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل هر فعالیتی در مدرسه باید بر اساس بسط فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار