مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم

طرح های «کهاد» و «نخلستان» در مراکز آموزش فنی و حرفه ای اجرا می شود

دانش آموزان بخش عمده جامعه هدف مراکز فنی و حرفه ای را تشکیل می دهند

قم(پانا)- مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به اینکه بخش عمده فراگیران آموزش های فنی و حرفه ای را دانش آموزان تشکیل می دهند، گفت طرح های کهاد و نخلستان به منظور ارتقاء آموزش ها در مراکز فنی و حرفه ای اجرا می شود.

کد مطلب: ۱۳۹۴۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح های «کهاد» و «نخلستان» در مراکز آموزش فنی و حرفه ای اجرا می شود

حجت‌الاسلام «محمود عرب» مدیرکل فنی و حرفه ای استان قم در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت در اتاق جلسات این اداره کل برگزار شد، با تبریک این هفته و نیز روز خبرنگار اظهار کرد: تاسیس شهرک مهارتی برای بسترسازی جهت نیازسنجی شغل‌های آینده به‌عنوان یک بازیگر جدید در انقلاب صنعتی چهارم و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در سطح استان قم کاملاً ضرورت دارد
وی افزود: در سطح کشور متولی نیازسنجی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود ندارد و نیازسنجی‌ها باید بر اساس سند بومی، روش‌های علمی و آمایش سرزمینی انجام بگیرد و درعین‌حال از موازی‌کاری و آموزش جزیره‌ای جلوگیری شود.
عرب با بیان اینکه طبق پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد تا ۴ سال آینده ۸۳ میلیون فرصت شغلی از بین خواهد رفت و ۶۳ میلیون فرصت شغلی جدید به وجود خواهد آمد، ادامه داد: بخش زیادی از نسل جدید در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که هنوز آن مشاغل در جامعه ما شکل نگرفته است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم با بیان این که برنامه‌ها را در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند ارائه خواهیم داد گفت: در برنامه‌های کوتاه‌مدت ارائه آموزش‌های تخصصی را در دستور کار داریم.
عرب، گروه‌های هدف فنی و حرفه‌ای استان را ۱۹ مورد ذکر کرد و افزود: متقاضیان فنی و حرفه‌ای استان را به طور عمده شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانش‌آموزان، دانشجویان، زندانیان، سربازان، ساکنان مناطق روستایی، زنان سرپرست خانوار، معتادان و کودکان خیابانی تشکیل می‌دهند.
وی گفت: برای دانشجویان این زمینه وجود دارد تا در قالب طرحی موسوم به کهاد در کنار رشته تحصیلی خود، یک‌رشته مهارتی مرتبط یا غیرمرتبط آموزش ببینند تا فاصله بین دانش و نیاز بازار را کمتر کند.
مدیرکل فنی و حرفه ای قم ادامه داد: در خصوص فارغ‌التحصیلان هم طرحی بنام نخلستان را با کمک پارک علم و فناوری در دست اقدام داریم که بر اساس آن برای آن دسته از افراد فارغ التحصیلی که موفق به یافتن شغل نشدند سه تا ۶ ماه آموزش اشتغال‌های نوظهور را فرا می گیردند و در قالب این آموزش‌ها تمام فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند.
عرب، آموزش در محیط واقعی کار را از طرح‌های دیگر در مهارت‌آموزی برشمرد و با اشاره به تهیه پیش‌نویس سند توسعه مهارت استان قم به‌عنوان برنامه بلندمدت فنی و حرفه‌ای گفت: در مسیر مهارت‌آموزی با چالش‌هایی مواجه هستیم، از جمله آنکه برای نیازسنجی در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم گفت: برای آموزش‌های کوتاه‌مدت سه میلیون و ۹۳۲ هزار نفرساعت طی سال جاری در استان قم هدف‌گذاری شده است.
وی همچنین اجرای طرح تابستانه توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال را از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت دانست و گفت: این طرح را با کمک هفت‌ دستگاه اجرایی انجام می‌دهیم و اوقات فراغت را غنی‌سازی می‌کنیم، برای مهارت‌آموزان این دوره گواهینامه بین‌المللی مهارت صادر می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم همچنین برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دپارتمان آموزش‌های هوش مصنوعی را از جمله برنامه‌های میان‌مدت برشمرد و گفت: امروز میزان گردش اقتصادی آموزش‌های تخصصی در دنیا، ۶۶۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است، اگر کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده باشد باید حداقل ۶ میلیارد دلار از این محل کسب درآمد کند که به نظر می‌رسد هنوز تا این نقطه فاصله وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۴۱ حرفه در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای و ۲۵ حرفه در آموزشگاه‌های آزاد در سطح استان قم ارائه می‌شود،
ابراز داشت: برای تحقق اهداف آموزش فنی و حرفه‌ای باید دست‌کم ۳۰ درصد آموزش‌های تئوری و بخشی از آموزش‌های عملی به‌صورت غیرحضوری انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار