«برو پی کارت» برنامه ای برای انتخاب درست مسیر شغلی-تحصیلی

بینش دانش آموزان را در انتخاب رشته بیشتر کنیم

تهران (پانا) - دستیار تهیه کننده برنامه برو پی کارت، این برنامه را یک برنامه وسیع و مطلوب برای کمک به دانش‌آموزان در زمینه شغلی-تحصیلی آنها دانست و بر ایجاد برنامه‌هایی با مضمون کمک به دانش‌آموزان در انتخاب رشته و مسائل پیرامون آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۴۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
«برو پی کارت» برنامه ای برای انتخاب درست مسیر شغلی-تحصیلی

هادی فرهمند؛ دستیار تهیه کننده برنامه «برو پی کارت» درباره اهداف و ماهیت اصلی این برنامه عنوان کرد: «ما سعی کردیم با ساخت این برنامه با پرداختن به مسائلی همچون هدایت تحصیلی و انتخاب رشته، به بازار شغلی دانش آموزان بپردازیم، چرا که در نظام تعلیم و تربیت این مسائل بسیار مهم هستند و ما سعی کردیم با تولید این برنامه از دغدغه های دانش آموزان و خانواده‌ها کم کنیم. این مسئله به قدری حائز اهمیت است که باید در تلویزیون بیشتر به آنها پرداخت.»

وی افزود: «بسیاری از دانش آموزان ما در مدارس با فرایند هدایت تحصیلی، انتخاب رشته و... آشنایی زیادی ندارند؛ شاید کمتر کسی بداند که ما رشته هایی مختص کار فرش داریم‌. ماهیت این برنامه برای آشنا کردن بیشتر دانش آموزان با همین موضوعات است. اکثر مخاطبان برنامه ما، بازه نوجوانان و دانشجویان سال اولی هستند. چرا که افراد در سال اول یا دوم دانشگاه متوجه می شوند علاقه یا تمایلی به این رشته ندارند. جابه جایی خیلی از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل انتخاب غلط بوده است و در نهایت آنها مجبور به تغییر رشته شدند. ما در تلاش هستیم تا با ساخت این برنامه، تا جایی که امکان دارد از انتخاب های غلط دانش آموزان جلوگیری کنیم.»

فرهمند با اشاره به اینکه، فصل اول برنامه کاملا حال و هوای کنکوری داشت، در این باره گفت: «برو پی کارت» در فصل اول، یک ویژه برنامه کنکوری بود. برنامه پیرامون دانش آموزان کنکوری، انتخاب رشته، زیست دانشجویی و...که کامل به کنکور مربوط می شد. در فصل دوم برنامه ما این دیدگاه کنکوری را تا حدودی کنار گذاشتیم. تیم تولید برنامه هم تغییر پیدا کرد و الان فصل دوم برنامه «برو پی کارت» بسیار با فصل اول متمایز است. همانطور که عرض کردم ما سعی کردیم با ارائه محتواهای وسیع تر، بینش دانش آموزان را در انتخاب رشته، در پایه نهم و مسائل مرتبط با کنکور در پایه دوازدهم بیشتر کنیم.»

وی با اشاره به اینکه هر بخش برنامه با یک هدف مشخص و پژوهش های وسیع ساخته شده، افزود: «برنامه از ۶ بخش اصلی تشکیل شده است. اولین بخش برنامه، از آب گذشته است. از آب گذشته، روایتگر زندگینامه ۲۶ شخصیت مهم ایرانی در زمینه های مختلف است که توسط یک معلم تاریخ به صورت نمایشی اجرا می شود. ما با استفاده از گروه های پژوهشی که در اختیار داشتیم، از شخصیت هایی بهره بردیم که در مسیر تحصیلی و شغلی خود تغییرات متعددی داشتند. بخش بعدی ما، کف بازار است. در این آیتم، به سراغ فردی می رویم که در همان رشته تحصیلی خود صاحب شغل است و در قالب یک مستند یک روزه همراه افراد هستیم. هدف از این بخش هم آشنایی بیشتر با بازار کار و چالش های مشاغل است.»

فرهمند در ادامه با اشاره به بخش های متنوع این برنامه گفت: «بخش «ماست من ترشه» دقیقا مکمل بخش کف بازار است. در این بخش با افرادی مصاحبه می‌کنیم که وارد یک رشته‌ دانشگاهی شدند، ولی به هر دلیلی از رشته‌ خود ناراضی بودند. این افراد جرأت کردند که مسیر و رشته خود را تغییر دهند و در این مسیر جدید موفق هستند.»

او افزود:« هدف از این آیتم این است که دانش آموزان بدانند اگر در رشته ای موفق نبودند، دلیل بر شکست آنها نیست و می توانند با ورود به یک حیطه جدید، بهتر از قبل عمل کنند. ماست من ترشه و کف بازار دقیقا مثل دو روی یک سکه است که برای بچه ها نمایش داده می شود. بخش «غط مصطلح» درباره‌ کلیشه‌ها و باورهای غلط ذهنی والدین و دانش‌آموزان پیرامون انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در پایه نهم و دوازدهم است. این آیتم در نظر دارد تا بعضی دیدگاه های غلط خانواده ها و بچه ها را از بین ببرد. همچنین در بخش «راه بلد»» مهدی وجدانی؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در موضوع بخش غلط مصطلح به بحث و کارشناسی با مجری می پردازد.»

بیشتر مخاطبان دانش آموزان پایه دوازدهم هستند

وی آخرین بخش برنامه را "شُسته‌رُفته" معرفی کرد و گفت: «بیشتر مخاطبان این قسمت دانش آموزان پایه دوازدهم هستند. در این بخش به معرفی رشته‌هایی که کم اقبال‌تر است، در قالب آبجکت‌موشن دو دقیقه‌ای می‌پردازیم.»

فرهمند برنامه «برو پی کارت» را برنامه ای در راستای انتخاب بهتر دانش آموزان پیرامون مسائل مرتبط با انتخاب رشته و مسیر شغلی آنها دانست و تصریح کرد: «پیش تولید فصل دوم برنامه از آبان ماه گذشته آغاز شد. ما تیم های پژوهش تخصصی را برای شناسایی ۲۶ شخصیت ایرانی مرتبط با بخش از آب گذشنه اتخاذ کردیم. هر بخش پژوهشگر و نویسنده مختص خودش را دارد. گفتگوهای تخصصی با فعالان تعلیم و تربیت برای شناسایی کلیشه‌ها و باورهای غلط رایج در حوزه انتخاب رشته و هدایت‌ تحصیلی ترتیب داده شد.»

برای بخش ورود ممنوع، از اساتید دانشگاهی استفاده کردیم، به هر حال این افراد تجربه، مهارت و خاطره های جذابی دارند که می‌تواند به دانش آموزان برای انتخاب مسیر درست کمک کند. در کل برای خیلی از آیتم ها به دلیل خاص بودن و اهمیت بسزایی که داشتند، به سراغ بهترین ها رفتیم.

فرهمند در پایان ضمن تشکر از دانش آموز خبرنگار پانا که نسبت به نوجوانان و انتخاب مسیر درست زندگی آنها دغدغه مند بوده و با تهیه خبرهای اینچنینی به اهمیت آینده نوجوانان تاکید کرده؛ به بیان هدف و زمان برنامه برو پی کارت پرداخت و گفت: «فصل دوم برنامه برو پی کارت با هدف راهنمایی و ارائه چشم انداز واقع بینانه برای انتخاب‌ رشته تحصیلی و شغل نوجوانان در قالب ۲۶ قسمت تهیه و تولید شده است و شنبه تا سه شنبه هر هفته، ساعت ۸ شب از شبکه امید پخش می شود.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار