در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای آموزش مهارتی به دانش‌آموزان و جذب نخبگان

تهران (پانا) - عضو انجمن علم‌وفناوری ایران نقش دانش‌آموزان در پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان را پُررنگ عنوان کرد و گفت در برنامه هفتم توسعه برای آموزش مهارتی به دانش‌آموزان و جذب نخبگان هدف‌گذاری شده است تا اقتصاد دانش‌بنیان محقق شود.

کد مطلب: ۱۳۹۲۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای آموزش مهارتی به دانش‌آموزان و جذب نخبگان

امیرعلی حمیدی، عضو انجمن علم‌وفناوری با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای حضور دانش‌آموزان در پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: «نیروی انسانی ماهر از عوامل مهم توسعه اقتصاد دانش‌محور است که در آینده منجر به افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی در کشور می‌شود. در اقتصاد دانش‌محور نیز آموزش نیروی انسانی متفاوت از آموزش سنتی است که یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به‌شمار می‌رود، از این رو دانش‌آموزان در این عرصه نقش پُررنگی دارند و می‌توان با جهت‌دهی به مسیر تحصیل آن‌ها اقتصاد دانش‌بنیان را محقق کرد.»

وی با بیان اینکه آموزش بدون ایجاد فضای باز برای نوآوری و دانش، به توسعه اقتصادی منجر نمی‌شود، گفت: «آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان جنبه‌های مختلفی دارد و موضوعی نیست که فقط در قالب یک کتاب بتوان به تمام جنبه‌های آن پرداخت. اکنون نیز در دنیا برای آموزش کارآفرینی جنبه‌های نظری و عملی در نظر گرفته می‌شود و با روش‌های مختلف آموزشی اجرا می‌شود. بنابراین در نظام آموزش‌وپرورش باید شرایطی حاکم شود که از دانش‌آموزانی که دارای روحیه و توان کارآفرینی هستند حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد.»

این عضو انجمن علم و فناوری ایران در ادامه به برنامه پنج‌ساله توسعه اشاره کرد و گفت: «یکی از نقاط قوت برنامه هفتم توسعه، توجه به مساله‌محور بودن در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است. در واقع در این برنامه اولویت‌های علم و فناوری با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه است و باید طی پنج‌ سال پیگیری شود. در عین حال باید در نظام آموزش و پرورش کشور به‌طور جدی به موضوع کارآفرینی، توسعه و آموزش آن در مدارس پرداخته شود. در این برنامه به بهبود رتبه تولید علم و فناوری کشور توجه شده است و در این راستا لازم است که از دوران تحصیل دانش‌آموزان به مساله تولید علم توجه شود.»

به گفته وی، تکالیف قانونی دولت و وظایف بخش‌های متفاوت در برنامه هفتم توسعه مشخص است و در این برنامه بخش‌هایی مربوط به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و جذب نخبگان است تا سیاست‌های آموزشی به‌سمت مهارت‌‌آموزی سوق یابد.

حمیدی یادآور شد: «در برنامه قبلی توسعه باید نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه در کشور دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا می‌گرفتند که البته به‌طور کامل محقق نشد و این هدف‌گذاری در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است.»

*لایحه برنامه هفتم توسعه برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده که دارای ۲۲ فصل و ۷ بخش است. این لایحه که پیش‌نویس آن روز یکشنبه31 اردیبهشت ‌از سوی دولت منتشر شد، شامل بخش‌های «اقتصادی»، «زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی» و «اداری، حقوقی و قضایی» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار