سرپرست پیشین دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

بیش از ۸۰ درصد کودکان کار، اتباع خارجی هستند

تهران (پانا) - سرپرست پیشین دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت بیش از ۸۰ درصد کودکان کاری که در خیابان‌ها مشاهده می‌شوند، کودکان اتباع هستند و بیش از ۶۵ درصد کودکان اتباع، مهاجرین غیر مجاز هستند.

کد مطلب: ۱۳۹۲۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۸۰ درصد کودکان کار، اتباع خارجی هستند

محمدرضا حیدرهایی با حضور در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه سیاست‌ها در حوزه کودکان کار مشخص هستند، گفت: قوانین مختلفی از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و آئین نامه ساماندهی کودکان کار وجود دارد که همه آنها در راستای حمایت و ساماندهی کودکان کار هستند.

وی از اجرایی نشدن سیاست‌ها در زمینه کودکان کار گفت و بیان کرد: دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلفی که موظف به اجرایی کردن سیاست‌ها و قوانین مربوطه هستند، خیلی موفق عمل نکرده‌اند.

سرپرست پیشین دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کودکانی که در خیابان کار می‌کنند، اظهار کرد: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تصریح شده است کودک کار کسی است که در قبال انجام کار، مزد می‌گیرد. اما کودک کار در خیابان، کودکی است که کار کاذبی مانند دستفروشی یا فال فروشی و وزن کشی انجام می‌دهد.

وی درباره نهادهای مسئول در حوزه کودکان کار عنوان کرد: بر اساس قانون ۲۰ دستگاه متولی رسیدگی به امور این کودکان هستند. قانون سازمان بهزیستی را به عنوان متولی اصلی و لیدر سایر دستگاه‌ها مشخص کرده است اما تا زمانی که سایر دستگاه پای کار نیایند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حیدرهایی افزود: در تمام سال‌هایی که در سازمان بهزیستی کار کرده‌ام، به یاد ندارم این ۲۰ دستگاه دور هم جمع شده باشند. دلیل اینکه این تعداد دستگاه در این حوزه فعالیت می‌کنند، عوامل متعدد وجود کودکان کار است که شامل فقر و مهاجرت و موارد متعدد دیگر می‌شود. بیش از ۸۰ درصد کودکان کاری که در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم، کودکان اتباع هستند و بیش از ۶۵ درصد کودکان اتباع، مهاجرین غیر مجاز هستد. واقعا هیچ کشوری سراغ ندارم که افراد به صورت غیر مجاز وارد کشور شوند و قوانین آن را نقض کنند.

در ادامه حسن موسوی در مصاحبه تلفنی با تصریح بر اینکه در سیاست گذاری‌های حوزه کودکان کار هیچ محدودیتی نداریم، گفت: به اندازه کافی قانون و سیاست در این حوزه وجود دارد و در واقع مشکل ما نداشتن سیاست یا قانون نیست. به عنوان مثال در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به صراحت راجع به محرومیت زدایی و فقر صحبت کرده‌ایم.

وی به قانون اساسی هم گریزی زد و اظهار کرد: در اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، به صراحت درباره کودکان کار سخن گفته شده است. قانون ساختار نظام جامع رفاه تامین اجتماعی، قانون کار به ویژه ماده ۷۹ تا ۸۴، ماده ۵۷ قانون توسعه، قانون برنامه ششم، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست نمونه‌ای از قوانین مورد اشاره هستند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تصریح نیازهای کودکان کار به تنهایی توسط یک سازمان قابل تحقق نخواهد بود، بیان کرد: کودکان کار نیاز به خدمات آموزشی یعنی مدرسه دارد و طبیعتا وزارت آموزش و پرورش متولی این کار است. همچنین در حوزه درمان کودکان کار، متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: نیازهای کودکان کار چون توسط یک دستگاه قابل تحقق نیست، به همین دلیل در قوانین و آئین نامه‌ها برای جلوگیری از موازی کاری، برای سازمان‌ها تکالیفی به استناد وظایف قانونی آنها مشخص شده است اما متاسفانه خیلی از این سازمان‌ها اساسا نمی‌دانند چه تکالیف قانونی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار