در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تا ورود به بازار کار

تهران (پانا) - این روزها آموزش و پرورش در حالی با تراکم تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و به‌خصوص رشته تجربی، دست‌وپنجه نرم می‌کند که فضای جامعه با معضل بزرگ بیکاری تحصیل‌کرده‌های دانشگاه روبه‌روست. از سوی دیگر سال‌هاست که فضای تولید در جامعه به دلیل نبود نیروی ماهر و متخصص راکد مانده است. یکی از حلقه‌های مفقوده این زنجیره نبود تقاضا برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بین دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۳۹۲۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
از هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تا ورود به بازار کار

مهین جلیلی، مشاور هدایت تحصیلی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه طبق قانون تا پایان برنامه ششم توسعه باید رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی سهم 50 درصدی از تعداد محصلان را برخوردار می‌شدند، عنوان کرد که راهکار اجرایی شدن این مهم خرید خدمات فنی و حرفه‌ای در مدارس است.

سهم 50 درصدی هنرستانی از برنامه ششم محقق نشده است

وی افزود: «این مهم در برنامه ششم توسعه محقق نشده است و مهم‌ترین دلیل آن استقبال نکردن دانش‌آموزان و خانواده‌ها از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی است. طبق این قانون باید دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف ازجمله فنی و حرفه‌ای پخش می‌شدند اما مسئله اینجاست که رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش هنوز جایگاه ضعیفی در نگاه خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارند. دقیقاً همین تعارض میان نگاه آموزش و پرورش و تقاضای اجتماعی پاشنه آشیل وزارتخانه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.»

جلیلی عنوان کرد: «تا زمانی که وضع موجود باشد مسئله هدایت تحصیلی به سرانجامی نخواهد رسید. شاید وقت آن رسیده که با نگاه تمرکززدایی در ساختار وزارتخانه بخشی از کار برون‌سپاری شود و حتی از بخش خصوصی کمک گرفته شود تا معضلات بازار کار برای تأمین نیروی انسانی نیز تا حدودی برطرف شود.»

وی گفت: «دانش‌آموزان در حین خواندن رشته‌های نظری باید بخشی از فعالیت‌شان به آموزش درس‌های فنی و حرفه‌ای بگذرد اما نه درون مدرسه. باید آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان به مراکز تخصصی فنی و حرفه‌ای فعالی که خارج از ساختار وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند، سپرده شود. خرید خدمات فنی و حرفه‌ای از سوی آموزش و پرورش فرصت مغتنمی است تا کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز خود آستینی بالا بزنند و برای آموزش نیروی انسانی موردنیاز خود با آموزش و پرورش همراهی کنند.»

وی افزود: «ضرورت تحول اساسی در هدایت تحصیلی بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد و برای این تحول باید از منابع بخش خصوصی و کارخانه‌ها و اصناف کمک گرفت تا متناسب با آن‌چه نیاز بازار کار است بسترهای تحصیلی و کسب مهارت‌های لازم برای دانش‌آموزان در مقطع متوسطه فراهم شود.»

نقش آموزش و پرورش در آینده شغلی دانش آموزان

اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نقش آموزش و پرورش در هدایت دانش‌آموزان به مسیر شغلی صحیح گفت: «شالوده هر پیشرفتی آموزش و پرورش است. اگر این نهاد بتواند مشخص کند استعداد هر دانش‌آموز در چه مسیر شغلی قرار بگیرد، کار بزرگی است. مهم‌ترین سرمایه و مسیر درآمدی برای هر کشوری قرار گرفتن دانش‌آموزانش در مسیر صحیح رشته تحصیلی و تأمین منابع انسانی موردنیاز جامعه است.»

حسین‌زهی گفت:‌ «نقش آموزش و پرورش از آن‌جایی اهمیت دارد که در سنین کودکی و از همان زمان یادگیری با کودک همراه است و مسیر و آینده آن کودک و نوجوان را هدایت و راهنمایی می‌کند تا در مسیر شغلی درست خودش قرار بگیرد.»

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در آموزش و پرورش مجموعه‌های مختلفی وجود دارد که خوب است با هم منسجم در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت کنند تا به هدف بزرگ نهاد آموزش و پرورش برسند.»

چرا خانواده‌ها از رشته‌های هنرستانی استقبال نمی‌کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره استقبال نکردن خانواده‌ها و دانش‌آموزان از رشته‌های هنرستانی گفت: «مسئله این است که در گذشته هرکدام از رشته‌های هنرستانی اعم از مکانیک و برق و غیره تجهیزات خوبی داشت. همچنین درگذشته هفته‌ای دو روز کارگاه عملی وجود داشت که دانش‌آموزان در آن بتوانند علم تئوری را کاملاً عملیاتی آموزش ببینند اما اکنون تجهیزات به‌روزرسانی نشده و از سوی دیگر محتوا با آن‌چه موردنیاز بازار کار است تا حدودی فاصله دارد.»

حسین‌زهی اظهار کرد: «اگر دانش‌آموز هنرستانی نتواند کار عملی انجام دهد قطعاً نمی‌تواند به‌راحتی جذب بازار شود. این موضوع به ساختار آموزش و پرورش و امکانات و ملزوماتی که نیاز یک مربی است تا هفته‌ای دو روز در کارگاه کار کند، بستگی دارد.»

وی افزود: «در 10 تا ۱۵ سال گذشته طرح کاد در مدارس اجرایی شده بود که دانش‌آموز هفته‌ای چند ساعت کار عملیاتی انجام می‌داد ولی این موضوع و طرح فراموش شد.»

رشته‌های هنرستانی باید متناسب با نیاز بازار کار باشند

حسین‌زهی درباره بومی‌شدن رشته‌های هنرستانی متناسب با نیاز بازار گفت: «مسئله بومی‌شدن رشته‌ها در ایران موضوع مهمی است، مخصوصا در حوزه کشاورزی که اگر با توجه به جغرافیای هر منطقه آموزش‌های بومی وجود داشته باشد قطعاً بسیار مؤثر است.»

وی افزود: «در همین مسیر خوب است علاوه بر رشته‌های موردنیاز بازار کار منطقه، رشته‌های متنوع دیگری هم وجود داشته باشد تا دانش‌آموز قدرت انتخاب داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار