رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

نظام پذیرش مدارس سمپاد پشتوانه علمی و قانونی قابل دفاع دارد

براساس مصوبات هیات امنای سمپاد، ورود به پایه دهم برای دانش‌آموزان استعداد درخشان بدون آزمون است

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان معتقد است نظام پذیرش مدارس سمپاد پشتوانه علمی و قانونی قابل دفاع دارد و سوالاتی که در آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان وجود دارد بسیار به استانداردهای جهانی نزدیک است و سعی شده با تست‌های تجاری که در سطح بازار وجود دارد متفاوت باشد و خلاقانه‌ طراحی شود.

کد مطلب: ۱۳۹۲۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نظام پذیرش مدارس سمپاد پشتوانه علمی و قانونی قابل دفاع دارد

امجد عبدی - الهام یاوری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این موضوع که نظام پذیرش مدارس سمپاد پشتوانه علمی و قانونی قابل دفاع دارد، گفت: «دانش‌آموزان پایه ششم که شرایط لازم را از جهت عملکرد تحصیلی خودشان در دوره دبستان احراز می‌کنند، امکان شرکت در آزمون ورودی سمپاد را دارند و پس از قبولی در آن می‌توانند برای پایه هفتم وارد سمپاد شوند. البته لازم به ذکر است که محتوای این آزمون شامل سنجش استعداد تحلیلی است، بنابراین لزومی ندارد که دانش آموزان تأکید ویژه‌ای بر اطلاعات درسی یا علمی بیرون از کتاب داشته باشند.»

وی ادامه داد: «سوالاتی که در این آزمون وجود دارد بسیار به استانداردهای جهانی نزدیک است و سعی شده با تست‌های تجاری که در سطح بازار وجود دارد متفاوت باشد و خلاقانه‌ طراحی شود.»

«هوشیار» راهکاری برای کمک به اجرای عدالت آموزشی

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری برای دانش‌آموزان متقاضی شرکت در آزمون سمپاد که به کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی دسترسی ندارند، اندیشیده شده است، تصریح کرد: «‌برنامه تلویزیونی تحت عنوان "هوشیار" در همین راستا تهیه و تدوین شده است؛ در واقع این برنامه در راستای کمک به عدالت آموزشی است و نحوه مواجهه و پاسخگویی در آزمون استعداد تحلیلی را روشن می‌سازد. این برنامه به دانش‌آموزان کمک می‌کند که چارچوب‌های کلی سوالات را بشناسند و با آن‌ها آشنا شوند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه دانش‌آموز پذیرفته شده در آزمون ورودی پایه هفتم پس از حضور در مدارس سمپاد یک دوره متوالی 6 ساله را آغاز می‌کند، اظهار کرد: «برنامه‌های تربیتی متنوع و پیوسته این 6 سال، متناسب با روانشناسی رشد دانش‌آموزان و متناسب با اهدافی است که سمپاد طراحی کرده و بر آن اساس اجرا می‌شود. در هر سال بخشی از شایستگی‌هایی که طراحی شده باید توسط دانش‌آموز احراز شود تا وی به حداکثر اثرگذاری در آینده کشور برسد. این دوره 6 ساله شامل برنامه‌های مشتمل بر ساحت‌های ششگانه تربیت مندرج در سند تحول بنیادین، حوزه‌های مهارتی، دانشی و شخصیتی می‌شود و تلاش شده تا دانش‌آموزان با استعداد به توانمندی‌های لازم مجهز شوند.»

یاوری در پاسخ به این پرسش که شرایط پذیرش دانش‌آموزان عادی در پایه دهم مدارس سمپاد به چه نحوی است، عنوان کرد: «در پایه نهم زمانی‌که دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف تحصیلی از جمله ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و سمپاد مهارتی تقسیم می‌شوند، ممکن است بعضی از کلاس‌ها ظرفیت خالی داشته باشند، به همین جهت آزمون تکمیل ظرفیت از پایه نهم به دهم برگزار می‌شود و از دانش‌آموزان دیگر دعوت می‌شود که خودشان را بسنجند و اگر توانمندی‌های حداقلی را دارند وارد مدارس سمپاد شوند. تعداد پذیرش در این پایه تقریباً نصف دانش آموزان پذیرفته شده در پایه هفتم است و تعداد قابل توچهی از دانش‌آموزان مستعد و توانمند را شامل می‌شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اینکه چرا از دانش‌آموزان متوسطه اول سمپاد که قصد ورود به دوره دوم متوسطه را دارند آزمون ورودی گرفته نمی‌شود، گفت: «طبق اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است، هیات امنای سمپاد بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کلان و برنامه‌ریزی‌‌ برای مدارس سمپاد است و هیات امنا مصوبه‌ای دارد که گذر از پایه نهم به دهم برای دانش‌آموزان سمپاد را بدون تکرار آزمون مقرر کرده است. همچنین مصوبه دیگری از شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد که شرایط ماندگاری دانش‌آموزان در سمپاد را بدون نیاز به آزمون مجدد بیان کرده است. علاوه بر این‌ موارد در آیین‌‌نامه‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز این موضوع مصوب شده و قرار نیست آزمون مجددی از این دسته از دانش‌آموزان گرفته شود.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: «در دوره ۶ ساله مدنظر برای محصلان سمپاد، دانش‌آموزان برای اینکه در مدرسه بمانند و شرط ماندگاری را احراز کنند، باید از جهت انضباطی و علمی همراهی کافی را با برنامه‌ریزی‌های سمپاد داشته باشند، برای مثال در صورتی که دانش‌آموزان در پایه نهم (نوبت اول) و پایه هشتم (نوبت دوم) معدل 18 را کسب نکنند باید همچون دیگر دانش‌آموزان در آزمون تکمیل ظرفیت شرکت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار