اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از ایجاد شبکه دانش‌‌آموزی «شجاع» تا راه‌اندازی مدارس ویژه کودکان کار

تهران (پانا) - پایان استفاده همگانی از ماسک در کشور، اجرای نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، احیای مصوبه‌ای که یک دهه خاک خورد، اعزام دانش‌آموزان به کربلای معلی در اربعین، مشوق تازه به سربازان ماهر و ایجاد شبکه ملی دانش‌آموزی «شجاع» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۳۹۰۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
از ایجاد شبکه دانش‌‌آموزی  «شجاع» تا راه‌اندازی مدارس ویژه کودکان کار

در اولین هفته از مردادماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۹۱۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۳۰۸ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۱۰۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۷۸۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۶۲۳ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۵۰۶ دُز رسید.

پایان استفاده همگانی از ماسک

همچنین در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت در اطلاعیه ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا کرونا از پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند. همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه ای کووید19 گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می‌شود.

شناسایی ۹۳ ساختمان در وضعیت بسیار پرخطر در تهران

طی سال‌های گذشته هر از چند گاهی وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و مهیب یا ریزش یا انفجار ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی قدیمی و فرسوده یا در حال ساخت عمدتاً در کلانشهر تهران و بعضاً در سایر شهرستان‌های کشور خبرساز بوده است که ساختمان پلاسکو، بیمارستان سینا اطهر و متروپل آبادان از این دست موضوعات هستند. پس از وقوع چنین حوادثی افکار عمومی رسانه‌ها و توجه مسئولان و متولیان امر معطوف به وضعیت ساختمان‌های ناایمن و رفع خطر در شهر‌ها است و دستوراتی صادر و اقداماتی مقطعی انجام و پس از آن مجدد به فراموشی سپرده می‌شود. براساس دستورات و تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر توجه به حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و مطابق دستورات قضایی در استان تهران مطالبه رسانه‌ها و افکار عمومی موضوع شناسایی ساختمان در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار گرفت. علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: براساس گزارش‌های دریافتی تاکنون از سوی سازمان آتش نشانی تعداد ۳۵ هزار ساختمان در تهران از این منظر مورد بازرسی و ارزیابی قرار گرفته است و تعداد ۹۳ ساختمان در وضعیت بسیار پرخطر و تعداد ۱۳ هزار و ۷۰۰ ساختمان نیز شناسایی و طبقه بندی شدند.

تسلط اُزن در هوای تهران

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی تیرماه امسال هوای تهران ۱۲ روز قابل قبول و ۱۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه بود. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ازن و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به‌ترتیب شاخص‌ترین آلاینده‌های هوای پایتخت بودند. سال گذشته تهرانی‌ها هوای نامطلوب‌تری را تجربه کرده بودند، به‌گونه‌ای که میانگین کیفیت هوا دو روز در شرایط قابل قبول، ۲۵ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز در شرایط ناسالم برای همه بود. آلاینده شاخص هوای تیرماه سال ۱۴۰۱ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود و هوای تهران ۲۰ روز با این آلاینده شاخص آلودگی هوا را تجربه کرد. ۱۶ روز آلاینده ازن و هفت روز ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون هوای تهران را آلوده کرد و در برخی روزها بیش از یک آلاینده فراتر از حد مجاز قرار گرفتند.

مخالفت با ورود اتوبوس‌های یورو4 به پایتخت

واردات اتوبوس‌های درون شهری یکی از موضوعاتی است که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد اما مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تصمیم ورود اتوبوس‌های درون‌شهری با استاندارد یورو 4 انتقاد کرد و گفت اعلام موضعی که سازمان محیط زیست درخصوص عدم واردات خودروها و اتوبوس‌هایی با استاندارد یورو4 داشته، اقدام کارشناسی و درستی است. تا وقتی خودروهای کم کارکرد با قیمت‌های پایین با استاندارد یورو 5 آماده فروش به کشورهای متقاضای خرید است، چرا باید به سراغ استاندارد یورو4 برویم؟ اما برخی‌ها به دنبال یورو4 هستند. نه دولت و نه شهرداری، نباید تحت فشار مافیای قدرت و ثروت قرار بگیرند و باید در مقابل برخی افراد زیاده‌خواه و افرادی که ممکن است قصد سودجویی در این زمینه داشته باشند، محکم بایستند و برای استانداردی که سازمان محیط زیست مشخص کرده و در قانون هم آمده بر اساس همان استاندارد یورو5 اقدام کنند؛ چراکه بنزین تولید داخل استاندارد یورو5 دارد و می‌تواند پاسخگوی آن نوع خودروها باشد.

احیای مصوبه‌ای که یک دهه خاک خورد

بازگرداندن سوله‌های مدیریت بحران از سوی سازمان ورزش به سازمان مدیریت بحران یکی از موضوعاتی است که در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. در هفته‌ای که گذشت، علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آخرین تصمیم‌‌ها برای انتقال سوله‌های بحران از سازمان ورزش به این سازمان را تشریح کرد و گفت: تفاهمی با سازمان ورزش شهرداری انجام شده است که بر اساس زمان‌بندی، بازگشت سوله‌های بحران اتفاق می‌افتد زیرا مدیریت بازگشت این سوله‌ها پیچیدگی‌های خود را دارد چه در حوزه نیروی انسانی و چه خدماتی که در گذشته در این سوله‌ها ارائه می‌شد و نباید متوقف شود. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ به تدریج و در طول تابستان ابعاد مختلف این واگذاری‌ها بررسی و انتقال به آرامی انجام می‌شود و فعالیت‌های ورزشی هم در طبقات همکف ادامه دارد و ورزش‌هایی که نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و در زمان‌های بحران می‌توان به راحتی و سرعت وسایل آن را جمع‌آوری کرد ادامه خواهد داشت. سایر ورزش‌ها نیز که دارای تجهیزات سنگین هستند نیز به ساختمان‌های دیگر منتقل می‌شود و خدمات‌رسانی در این حوزه به شهروندان متوقف نمی‌شود.

اعزام اردوی دانش‌آموزی به کربلای معلی در اربعین

محمدامین توکلی زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در هفته‌ای که گذشت از اعزام اردوی دانش‌آموزی به کربلای معلی به عنوان بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری در اربعین خبر داد و گفت: در حال تکمیل برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه ماه صفر و اربعین هستیم که ازجمله آن می توان به اعزام اردوی دانش آموزی به کربلای معلی و همچنین نصب سازه ای موسوم به کشتی نجات امام حسین(ع) در میدان آزادی توسط سازمان زیباسازی و اجرای ویژه برنامه هایی در این رابطه پرداخت.

آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان تهرانی در مراکز فراموز

یکی از نیازهای امروز جامعه سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان است چراکه معتقدیم با سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌توانیم بر وجود کودک تاثیر مثبت گذاشته و او را از بروز برخی ناهنجاری‌هایی که در آینده دانش آموزان را تهدید می‌کند ایمن کنیم. برای آموزش به کودکان باید آنان را شناخت و باید پیام‌های مبتنی بر نیاز دانش آموزان در جامعه تولید و در مراکز آموزشی در اختیار آنان قرار گیرد. حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران آموزش در هفته‌ای که گذشت از ارائه مهارت‌های زندگی به دانش آموزان در مراکز فراموز خبر داد و گفت شهرداری تهران آمادگی دارد همه توان و ظرفیت خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا دانش آموزان از خدمات آموزشی، سلامت محور و اجتماعی موجود در مدیریت شهری و حوزه سلامت برای کیفیت بخشی به زندگی خود استفاده کنند. وی با بیان اینکه در ۱۱ مرکز فراموز تهران برای دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال خدمات متنوعی پیش بینی شده است، اظهار کرد: در این مراکز برنامه ریزی‌هایی با هدف توانمندسازی گروه هدف در مواجهه با انواع آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی مانند خود آگاهی، دوست یابی، کنترل خشم و هیجان و مدیریت احساسات با هدف توانمندسازی دانش آموزان در این گروه سنی طراحی و با کمک متخصصان حوزه‌های کودک و نوجوان در حال اجرا است.

استقبال بهزیستی از راه‌اندازی مدارس ویژه کودکان کار

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اخیرا در حاشیه برگزاری جشن فرزندان غدیر که با حضور 7 هزار نفر از کودکان کار و خیابان در مجموعه 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد، با اشاره به ارائه خدمات به کودکان کار و خیابانی در ارتباط با شناسایی استعدادها و شکوفایی آن‌ها گفت: در همین ارتباط 34 مدرسه توسط شهرداری در شهر تهران راه‌اندازی شده است که بیش از 7 هزار نفر از کودکان در این مدارس حضور پیدا می‌کنند. محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران در هفته‌ای که گذشت با اشاره به راه‌اندازی مدارس ویژه کودکان کار از سوی شهرداری گفت: شهرداری تهران فعالیت‌های بسیاری در حوزه کودکان کار انجام می‌دهد که با توجه به بررسی‌های انجام شده در جلسات مشترک، این موضوع بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

جزئیات شبکه ملی دانش‌آموزی «شجاع»

قرار است هفته آینده با حضور وزیر آموزش و پرورش از شبکه ملی دانش‌آموزی شجاع رونمایی شود. روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اعلام این خبر گفت: شبکه ملی شجاع، شبکه جامع علمی -آموزشی جامعه دانش‌آموزی کشور است. شبکه‌ای است که معاونت علمی برای حمایت از دانش‌آموزان علاقه‌مند به فناوری در مدارس طراحی کرده است. این شبکه چند ویژگی خاص دارد. اول اینکه امکانات شبکه ملی آزمایشگاه‌های راهبردی معاونت علمی که شبکه موفق در کل کشور بوده است را با سوبسیدها و یارانه‌ها در اختیار پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و دانش‌آموزان قرار می‌دهد. ویزگی بعدی این است که یکسری محتواهای آموزشی برای آموزش فناوری به دانش‌آموزان دارد. سومین ویژگی آن جمع آوری و تدوین محتوا برای اساتید و معلمان است. ویژگی چهارم فراهم کردن امکانی برای شبکه کردن پژوهش‌سراها و مجموعه‌هایی که دانش‌آموزی کار می‌کنند و در آخر نیز پیوندی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه دانش‌آموزی به‌منظور امیدآفرینی برقرار می‌کند. در شبکه ملی شجاع سعی شد همه خدمات معاونت علمی در حوزه فناوری و علم را که می‌تواند مورد نیاز دانش‌آموزان باشد تجمیع و بناست این شبکه، هفته آینده با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شود.

جزئیات آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش

کارت‌ شرکت در‌ آزمون‌ از روز دوشنبه ۹ مرداد ماه از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود لذا داوطلبان برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای و یا اطلاعات ثبت‌نامی از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه و بر اساس آدرس و زمان تعیین‌شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند. فرآیند برگزاری آزمون از ساعت‌ ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه 12 مرداد ماه آغاز می‌شود و برای حضور در جلسه آزمون، همراه داشتن پرینتِ کارت شرکت در آزمون‌، اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکسدار الزامی است.

اجرای نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها

آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها که در آن این شرکت‌ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم‌بندی شده‌اند که در هفته‌ای که گذشت اجرای آن آغاز شد. رضا اسدی‌فرد، رئیس مرکز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری درباره جزئیات آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، گفت آیین‌نامه جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها بر حمایت از فعالیت‌های نوآورانه با هدف ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری با نقش‌آفرینی همه بازیگران تاکید دارد. اسدی‌فرد افزود: راهبرد اصلی در رویکرد جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها را بر ارزیابی فناوری و تسلط بر فرایند توسعه محصول است و در آیین‌نامه جدید تغییر رویکرد از حمایت عمومی‌ و یکسان از همه شرکت‌ها به حمایت هوشمند بر اساس نقشه راه رشد از هر شرکت صورت گرفته و بر این اساس‌ حمایت‌های پایه در این آیین‌نامه شامل اعطای برند دانش‌بنیان، معرفی به صندوق‌ها برای تسهیلات محدود، امریه سربازی و استمرار در کاربری مسکونی و حمایت‌های خاص شامل تولید بار اول، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری، حضور در کنسرسیوم‌ها و پروژه‌های بزرگ و تسهیلات بزرگ می‌شود.

مشوق تازه به سربازان ماهر

سردار موسی کمالی، مشاور عالی قرارگاه مهارت‌آموزی از اضافه شدن مشوق کسری خدمت سربازی در سامانه جدید مهارت‌آموزی خبر داد و گفت: سامانه‌ای توسط یک شرکت طراحی شده بود که در این سامانه، جوانان 15 سال به بالای دارای مهارت‌های مورد نیاز نیروهای مسلح می‌توانستند در آن ثبت نام کنند. بر اساس مشوق‌های اعلامی اگر متقاضیان امتیازات لازم را کسب می‌کردند، می‌توانستند از آن مشوق مدنظر استفاده کنند. به دلیل اینکه برخی مشکلات در مدیریت سامانه پیش آمد و قرارداد قرارگاه با آن شرکت طراح به اتمام رسیده بود، تصمیم گرفته شد که در طرح جامع سامانه مهارت‌آموزی سامانه جدید طراحی شود که مراحل آزمایشی خود را در حال حاضر طی می‌کند. به‌زودی از این سامانه رونمایی خواهد شد و جوانان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و همان موارد گذشته را نیز اجرایی کنند؛ در این سامانه نیز متقاضیان می‌توانند مدارک لازم، مهارت‌های کسب شده و ... خود را اعلام کنند و ارزیابی‌های لازم نیز توسط کارشناسان مربوطه صورت می‌گیرد.

ایران در تیرماه بیش از 530 بار لرزید

بنا بر گزارش مؤسسه ژئوفیزیک، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تیرماه ۱۴۰۲ تعداد ۵۳۸ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در تیرماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی یکسان ۴.۹ در مقیاس امواج درونی زمین در موسیان واقع در استان ایلام در تاریخ هفتم تیر بوده‌داده است. از لحاظ آماری ۴۶۴ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۶۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، و تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ بوده‌است. استان آذربایجان‌غربی با ۶۴ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در تیرماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و سمنان به ترتیب با ۴۶ و ۴۰ زمین‌لرزه قرار دارند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری در تیرماه امسال ۱۳ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی ۳.۵ در مقیاس امواج درونی زمین در ری بوده‌است.

محکومیت قطعی طبری به 12.5 سال حبس

۲۳ تیرماه سال ۹۸ بود که اکبر طبری به دلیل اتهاماتی از جمله «تشکیل شبکه ارتشا با وصف سردستگی»، «پولشویی»، «جعل اسناد» و «اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی»، بازداشت شد. پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات وی روز ۱۸ خردادماه سال ۹۹ به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در ادامه ۱۴ جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده اکبری طبری برگزار و در نهایت سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۸ مهرماه سال ۹۹ از صدور ۳۱ سال حبس برای اکبر طبری خبر داد. پس از صدور حکم، وکلای طبری درخواست اعاده دادرسی نسبت به حکم صادره را دادند. دیوان عالی کشور در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده از سوی وکلای متهم، نقض در پرونده را اعلام کرد. بر همین اساس و پس از پذیرش اعاده دادرسی اکبر طبری مطابق ماده ۴۷۴ قانون مجازات اسلامی و قانون ۵۳۰ کیفری، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع شد. بعد از ارجاع پرونده از دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض، اتهامات مجددا رسیدگی و دادگاه، میزان قرار وثیقه قبلی طبری که ۱۰۰ میلیارد تومان بود را افزایش و به ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر داد تا وی طبق قانون با سپردن وثیقه تا زمان رسیدگی نهایی و صدور رای قطعی از زندان خارج شود. علی‌رغم ادعا‌های غیر دقیق و غیر صحیح فردی که خود را وکیل سابق اکبر طبری معرفی می‌کند، بررسی پرونده وی و رأی نهایی صادره از سوی دیوان عالی کشور نشان می‌دهد، اکبر طبری با احتساب ایام بازداشت قبلی، باید حداقل ۱۲ و نیم سال حبس به همراه ۷۴ ضربه شلاق را تحمل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار