در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

زمان‌بندی اعلام نتایج کنکور سراسری 1402

تهران (پانا) - آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت دی ماه و تیرماه برای پنج گروه آزمایشی برگزار شد و در مجموع یک میلیون و ۱۲۰ نفر از داوطلبان در این آزمون شرکت کردند و به گفته رئیس سازمان سنجش نتایج نهایی اواخر شهریورماه امسال اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۸۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
زمان‌بندی اعلام نتایج کنکور سراسری 1402

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و طبق این مصوبه چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه‌ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال شد.

بر این اساس، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

تحول دیگر حذف دروس عمومی و به تبع آن حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از جلسه کنکور است که به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند. همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب تنها یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه درج نمی‌شود.

*نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، روز 29 دی ماه سال 1401 و نوبت دوم این آزمون نیز روزهای 14 و 15 تیرماه در سراسر کشور برگزار شد.

زمان اعلام سوابق تحصیلی به سازمان سنجش

با توجه به اینکه نتیجه امتحانات نهایی دانش‌آموزان در کنکور امسال، ۴۰ درصد تاثیر قطعی دارد، داوطلبان باید از ریز نمرات امتحانات خود نیز مطلع باشند. نتایج نتیجه نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان و سوابق تحصیلی از روز یک‌شنبه ۱۸ تیرماه اعلام شد. در این رابطه عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان‌بندی اعلام نتایج کنکور به پانا گفت: «پس از نهایی شدن ریز نمرات داوطلبان، اواخر ماه جاری باید نمرات به سازمان سنجش اعلام ‌شود. اواسط مرداد ماه نیز نتایج اولیه آزمون سراسری اعلام می‌شود و به داوطلبانی که برای انتخاب رشته مجاز شدند فرصت انتخاب رشته داده می‌شود. اواخر شهریورماه نیز نتایج نهایی اعلام می‌شود.»

وی تاکید کرد: «هنگامی که سوابق تحصیلی توسط آموزش و پرورش اعلام شود نمره کل داوطلبان به اطلاع آنها می‌رسد. نمره کل داوطلبان، نمره تراز شده است که شامل ۴۰ درصد سوابق تحصیلی و ۶۰ درصد نمره کنکور داوطلب است.»

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش پیش از این درباره اعلام سوابق تحصیلی به سازمان سنجش به پانا گفت: «زمان اعلام سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به سازمان سنجش آموزش کشور بستگی به میزان اعتراضات دانش‌آموزان به نمرات نهایی دارد اما بنا بر این است که سوابق تحصیلی تا اوایل مرداد ارائه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار