تصویب دو فوریت طرح «اصلاحیه مصوبه مجوز تشکیل ستاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی حوزه فنی- خدماتی شهر تهران»

تهران (پانا) - در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران، دو فوریت طرح «اصلاحیه مصوبه مجوز تشکیل ستاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی حوزه فنی- خدماتی شهر تهران» با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تصویب دو فوریت طرح «اصلاحیه مصوبه مجوز تشکیل ستاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی حوزه فنی- خدماتی شهر تهران»

مهدی چمران در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی دو فوریت طرح « اصلاحیه مصوبه مجوز تشکیل ستاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی حوزه فنی- خدماتی شهر تهران» با بیان اینکه فضای سبز به آب نیاز دارد و سازمان آب می گوید آب کم دارد، اظهار کرد: در مواردی شنیده می‌شود که پول بپردازند و آب بخرند؛ آب را در زرگنده به جوی فاضلاب می‌ریزند اما به فضای سبز نمی‌دهند و درختان خشک می‌شوند. برای خشک شدن یک درخت صاحب ملک را نقره‌داغ می‌کنند و حالا می‌بینیم درختان خشک می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ما شورای شهریم و تنها شورای شهرداری نیستیم، یادآور شد: باید با سازمان‌های مربوطه جلسه برگزار کنیم؛ این اقدام کمک به شهرداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد بنده این است سه کمیسیون به مصوبه سال ۱۳۸۵ اضافه شود، خاطرنشان کرد: معاون فنی و عمرانی و خدمات شهری حضور دارند اما برای حضور کمیسیون‌ها نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

چمران با اعلام اینکه رئیس شرکت گاز با ما تماس گرفت و درخصوص برج هایی که در حال ساخت است، مباحثی مطرح شد، یادآور شد: در جلسه ای رئیس شرکت گاز به جلسه دعوت خواهد شد تا در مورد این موضوع بحث و بررسی شود.

در جریان بررسی این دو فوریت، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با حداکثر آراء موافق به ستاد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی حوزه فنی- خدماتی شهر تهران اضافه شد.

در ادامه جلسه سید احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، اظهار کرد: ما نمی توانیم حریم شهر تهران را جدا از شهر تصور کنیم؛ یکی از دغدغه های شورای شهرستان های تهران، ری و شمیرانات حریم است و پیشنهاد می کنم از فرصت استفاده کنیم که رؤسای شوراهای این شهرستانها نیز به ستاد اضافه شوند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه هرچه نهاد پایش را جدی بگیریم به طرح جامع توجه کرده ایم و هر اندازه طرح جامع مورد توجه قرار بگیرد، شهر و شهرداری قدرت پیدا می کند، یادآور شد: پیشنهاد بنده این است که طرح تهیه شده را مبنا قرار دهیم و به همین طرح رأی بدهیم.

جعفر شربیانی، عضو هیات رئیسه شورا در ادامه در قالب تذکری بیان کرد: یکسری دستگاه‌های خدمات رسانی هستند که مدیریت واحدی بین آن‌ها وجود ندارد و اگر این ستاد قصد راهبری و ایجاد اشتراکات و نیز پرهیز از موازی کاری دارد باید مقدمه‌ای که در این طرح بیان شده، تصحیح شود چرا که در مقدمه اشاره به طرح جامع شهر تهران شده و به نظر می‌رسد این با تحقق برنامه جامع شهر تهران ارتباطی ندارد اما اگر منظور توسعه ۵ ساله است در آن نیز ایجاد یک چنین ستادی مشاهده نشده است و همه اهداف و احکام و مجریان آن‌ها مشخص است، بنابراین با اصلاح برخی موارد باید این مقدمه تصحیح شود.

شربیانی ادامه داد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مرتبط‌ترین کمیسیون شورای شهر که صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را داشته و از قلم افتاده است کمیسیون معماری و شهرسازی است که باید به این ستاد اضافه شود.

در جریان بررسی دو فوریت این طرح، احمد صادقی، عضو شورا ضمن اعلام موافقت گفت: این مقدمه اجرایی اصل ۱۰۳ قانون اساسی است که بر اساس آن استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند؛ متاسفانه این اصل تا امروز چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی عکس آن عمل شده است که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم هماهنگی باشد، لذا پیشنهاد می‌شود اگر نیاز به تصویب مواردی در صحن شورا وجود دارد این هماهنگی از قبل صورت گرفته و مقدمه اجرایی اصل صد و سوم باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم حریم شهر تهران را جدا از شهر تهران در نظر بگیریم، مداخلات زیادی هم از طرف شهرداری و هم از طرف دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد ما حریم تهران را از شهر تهران جدا بدانیم؛ یکی از دغدغه‌های شوراهای شهرستان‌های ری، تهران و شمیرانات همین موضوع حریم است بنابراین پیشنهاد می‌شود از فرصت پیش آمده استفاده و رؤسای این شهرستان‌ها را هم به این ترکیب اضافه کنیم تا بتوانیم مسائلی که در آنجا نیاز به هماهنگی دارند با شهرداری و نیز دستگاه‌های اجرایی انجام داده و مشکل را حل کنیم.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا نیز در روند بررسی این طرح گفت: بهتر است که ارتباط این مسئله را از منظر نظارتی با نمایندگان حوزه انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تعریف شود در این صورت است که امکان پیگیری برای نمایندگان وجود دارد؛ به عنوان مثال در خصوص موضوع بیمارستان شهدای تجریش در گفتگویی که با نمایندگان تهران داشتیم، آن‌ها اعلام آمادگی کردند موضوع ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی از طریق پیگیری از وزیر بهداشت دنبال شود؛ ابزارهای نظارتی ما در شورا محدود است اما نمایندگان مجلس به دلیل آنکه امکان دعوت از وزرا را دارند می‌توانند در این باره به ما کمک کنند لذا لازم و ضروری است که در طرح، فضای ارتباطی با نمایندگان مجلس نیز پیش بینی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار