بانک‌ها چه میزان مطالبات وصول نشده بابت وام دارند؟

تهران (پانا) - بر اساس فهرست به‌روز شده بانک مرکزی، مجموع تسهیلات کلان غیرجاری شش بانک مختلف به بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بانک سپه با بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
بانک‌ها چه میزان مطالبات وصول نشده بابت وام دارند؟

به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفته گذشته فهرست تسهیلات کلان جاری و غیر جاری ۹ بانک به‌روز‌رسانی و منتشر شد که در این میان تسهیلات کلان غیرجاری به تسهیلاتی گفته می‌شود که از موعد پرداخت اقساط آن گذشته باشد و در سه بخش تسهیلات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول تعریف می‌شود.

تسهیلات سررسید گذشته به تسهیلاتی گفته می‌شود که از یک تا شصت روز از تاریخ سررسید یا ‌قطع پرداخت قسط آن‌ها گذشته باشد. تسهیلات معوق به آن دسته از تسهیلاتی اطلاق می‌شود که از ۶۰ روز تا ۱۸ ماه از قطع پرداخت قسط یا سررسید اقساط توسط متقاضی یا دریافت‌کننده وام گذشته باشد و نهایتا تسهیلات مشکوک‌الوصول به تسهیلاتی گفته می‌شود که بیشتر از ۱۸ ماه از سررسید یا قطع پرداخت اقساط آن گذشته است.

در فهرست اخیر منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بخش تسهیلات غیر جاری نام بانک‌های ایران زمین، پارسیان، توسعه تعاون، سپه، شهر، قرض الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر، گردشگری و موسسه اعتباری ملل مشاهده می‌شود که در این میان دو بانک قرض الحسنه در جداول منتشر شده، فاقد اطلاعات بوده و به نظر می‌رسد، تسهیلاتی در فصل غیر جاری ندارند.

اما هفت بانک دیگر در این گزارش به روز شده مجموعا ۱۱۷ هزار و ۹۳۹ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تسهیلات کلانی پرداخت کرده‌اند که تا تاریخ انتشار این گزارش از سوی بانک مرکزی در فصل غیر جاری قرار گرفته است.

در این میان، بانک سپه با بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان دارای بیشترین تسهیلات غیر جاری و در رتبه نخست در میان این ۹ بانک قرار دارد که البته بر اساس آخرین به روزرسانی انجام شده در پایان خرداد ماه سال گذشته میزان این تسهیلات بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان بود.

پس از آن بانک پارسیان با بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان دومین بانک در این جدول است. نهایتا بانک توسعه تعاون با ۹۲ میلیارد تومان کمترین تسهیلات غیر جاری را در کارنامه خود دارد.

نگاهی به آخرین به روز رسانی انجام شده در چهارشنبه هفته گذشته (تیر ماه) و مقایسه آن با پایان خرداد ماه سال گذشته که البته به صورت کامل برای همه بانک‌ها اجرایی نشد. نشان می‌دهد که در این بازه زمانی بانک‌های گردشگری، شهر و ایران زمین نیز به ترتیب بیش از دو هزار میلیارد تومان، ۱۵۰۰ میلیارد تومان و ۲۶۲ میلیارد تومان بر مجموع تسهیلات غیرجاری‌شان افزوده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار