معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

رویداد «ساخت ایران» بستر مناسبی برای نمایش ‌توانمندی‌های هنرجویان هنرستانی است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت آموزش و پرورش، بسترهای لازم برای به ‌نمایش گذاشته‌شدن توانمندی‌های دانش‌آموزان کشور را با برگزاری انواع جشنواره‌ها و رویدادها همچون رویداد «ساخت ایران» فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۸۷۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
رویداد «ساخت ایران» بستر مناسبی برای نمایش ‌توانمندی‌های هنرجویان هنرستانی است

به گزارش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدمهدی کاظمی در آیین آغاز فعالیت‌های مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استان قم اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در وزارت آموزش و پرورش، شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های آنان متناسب با آن استعداد است تا بتوانند در آینده علاوه بر انتخاب رشته صحیح در مسیری مطلوب گام بردارند.

وی افزود: در همین رابطه اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی و برگزاری نمایشگاه‌ از تولیدات دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی، راهکار مناسبی برای عرضه و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان است که با جدیت مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته ‌است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به توانمندی‌های دانش‌آموزان گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با تولیدات و توانمندی‌های دانش‌آموزان، آثار ارزشمندی از محصولات مورد نیاز کشور عرضه می‌شود که نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری نوجوانان آینده‌ساز کشور در رشته‌های مختلف است.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، موضوع مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان در ابعاد مختلف بسیار جدی دنبال می‌شود و ما در این بخش به ظرفیت‌های روز توجه داریم، به‌طوری که هم‌اکنون مباحث مرتبط با هوش مصنوعی و ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با آن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس (پروژه مهر) با اشاره به اینکه آموزش و پروش، بسترهای لازم برای به ‌نمایش گذاشته شدن توانمندی‌های دانش‌آموزان کشور را با برگزاری انواع جشنواره‌ها و رویدادها همچون رویداد «ساخت ایران» فراهم می‌کند، گفت: امیدواریم با انجام اینگونه فعالیت‌ها بتوانیم زمینه نهضت حمایت از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کشور را فراهم آوریم.

راه‌اندازی ۴۰ هنرستان جوار کارخانجات در سال گذشته

کاظمی در نشست با مدیران شرکت فولاد غرب آسیا و بازدید از کارآموزی هنرجویان هنرستانی شهر قم در این شرکت اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور، تامین نیروی اشتغال متناسب با نیاز بازار کار بوده و در همین راستا باید اشاره کرد که تربیت نیروی کار مستلزم طراحی ویژه است.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش، توسعه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در راستای بیانات مقام معظم رهبری و متناسب با نیازهای کشور در ارتباط با ذی‌نفعان بازار کار است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت توسعه هنرستان‌ها تصریح کرد: توسعه هنرستان‌ها با استفاده از ظرفیت صنایع، کارخانجات و اتحادیه‌ها به منظور تحقق مشارکت و توسعه متناسب با نیاز صنایع در دستور کار است و تعریف یک فصل مشترک با نگاه توجه به ذی‌نفعان بازار اشتغال کشور در جهت تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانجات نیز مد نظر است که در سال گذشته بیش از ۴۰ هنرستان جوار کارخانجات راه‌اندازی شده است.

وی افزود: هنرستان‌های جوار کارخانجات، یک بستر مناسب به منظور تحقق آموزش در محیط واقعی کار است.

کاظمی با اشاره به ظرفیت هنرستان‌ها گفت: در سال تحصیلی گذشته بیش از یک میلیون و ۸۴ هزار هنرجو در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل بودند که هدفگذاری برای افزایش سهم این آموزش‌ها برای سال تحصلی آینده، انجام شده است.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس (پروژه مهر) با اشاره به استقبال از حضور صنایع و بخش خصوصی تاکید کرد: از حضور صنایع، بخش خدمات، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی به منظور توسعه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، حمایت جدی کرده و پیشنهاد تصویب مشوق‌هایی در همین راستا نیز داده شده است.

اولین گام در تقویت مدارس عادی دولتی، توانمندسازی مدیران است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست شورای معاونین و روسای مناطق اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری، یک ضرورت مهم در آموزش و پرورش بوده که هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی و اقدام است.

وی تصریح کرد: رویداد «الف‌تا» یک اتفاق مهم و عظیم در ساختن یک تصویر مثبت و نمایش افتخارات و توانمندی‌های مدیران، معلمان و دانش‌آموزان در بستر مدرسه به ویژه هنرستان‌ها در رویداد ملی ساخت ایران به مسئولین و مردم بود.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تمرکز بر تقویت و تجهیز مدارس عادی دولتی گفت: توجه به مدارس عادی دولتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، اهمیت بسیار بالایی دارد و باید تمرکز افزایش کیفیت در مسائل آموزشی و ارائه تجهیزات مطلوب در این دست از مدارس باشد.

کاظمی با اشاره به توانمندسازی مدیران مدارس عادی دولتی افزود: اولین گام در تقویت مدارس عادی دولتی، توانمندسازی مدیران این مدارس است. در همین راستا تسلط کامل به جزئیات آیین‌نامه اجرایی مدارس، یک ضرورت مهم است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: تعیین سقف تدریس دبیران مدارس خاص تا حداکثر ۵۰ درصد ساعات موظف برای سال تحصیلی آینده با رویکرد توجه به افزایش کیفیت آموزشی مدارس عادی دولتی انجام شده است. بر اساس این مصوبه، دبیران باتجربه و توانمند، حداکثر نیمی از ساعات موظف خود را می‌توانند در مدارس خاص مانند تیزهوشان، نمونه دولتی و غیره تدریس کنند و باقی ساعات کاری خود را باید در مدارس دولتی تدریس کنند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌محوری در مدارس گفت: برنامه‌محوری در مدرسه، ضروری است و مدرسه باید برای رشد و تقویت آموزشی دانش‌آموزان، معلمان و به‌روزرسانی تجهیزات و سایر فعالیت‌ها برنامه‌ریزی مشخص و مداوم داشته باشد.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس (پروژه مهر) با اشاره به شعار امسال ستاد تصریح کرد: ارتقای کیفیت مدارس عادی دولتی، شعار امسال ستاد بازگشایی مدارس است و اولویت اصلی در این ستاد، شاداب‌سازی محیط آموزشی مدارس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار