عمویی در گفت‌‌‌‌وگو با پانا مطرح کرد؛

توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران برای یافتن شرکای بین‌المللی

آینده نگاه‌ها برای توسعه تجارت و اقتصاد بین‌المللی متوجه آفریقاست/ سفر آیت الله رئیسی به آفریقا نشانگر توجه مجدد ایران به این قاره است

تهران (پانا)- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آینده نگاه‌ها برای توسعه تجارت و اقتصاد بین‌المللی متوجه آفریقاست، گفت سفر آیت الله رئیسی به آفریقا در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران برای یافتن شرکای بین‌المللی موثر است.

کد مطلب: ۱۳۸۶۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران برای یافتن شرکای بین‌المللی

ابوالفضل عمویی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر آیت الله رئیسی به آفریقا، اظهار کرد: «قاره آقریقا امروز قاره فرصت‌هاست شاید قرن ۲۱، قرنِ آسیا باشد اما قاره‌‌ای که در حال رشد است و آینده نگاه‌ها برای توسعه تجارت و اقتصاد بین‌المللی متوجه آن است، آفریقاست.»

وی ادامه داد: «هم به جهت بازار بزرگی که در قاره آفریقاست و هم به جهت ظرفیت‌‌هایی که برای تولید منابع دارد، این قاره حائز اهمیت است. در حوزه منابع زیرسطحی مانند بعضی از مواد خاص که امروز در بعضی تجهیزات الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، آفریقا آینده بسیار قابل توجهی خواهد داشت.»

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «در مقطع فعلی، سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی، نمادی از توجه مجدد ایران به قاره آفریقاست. شاید در بین اذهان تجار ایرانی، این قاره کمتر مدنظر قرار گرفته باشد اما ظرفیت‌ها در این منطقه فوق‌العاده و در حال افزایش است. از این رو سفر آیت الله رئیسی هم نگاه‌های داخلی را متوجه قاره آفریقا خواهد کرد و هم مجدداً ایران را به یک بازیگر فعال در این منطقه تبدیل می‌کند.»

عمویی بیان کرد: «از آنجایی که کشورهای آفریقایی فرصتی برای کشت فراسرزمینی و تامین بعضی از نیازهای کشاورزی هستند، انتظار داریم در این چارچوب تعاملات خوبی صورت گیرد. همچنین انتظار می‌رود در این سفر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار بگیرد.»

وی با بیان اینکه این سفر در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران در یافتن شرکای بین‌المللی موثر است، گفت: «ما در این سفر انتظار داریم که دولت به تسهیل تجارت برای تجار ایرانی توجه کند؛ پرواز و ایجاد مسیرهای کشتیرانی یکی از ملزومات تسهیل تجارت است. معرفی بازارهای دو طرف بسیار مهم است و فکر می‌کنم در این سفر، فرصت خوبی برای شناسایی بهتر بازار کشور‌های آفریقایی و همینطور معرفی ظرفیت ایران ایجاد شود.»

لازم به ذکر است، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین بامداد چهارشنبه به دعوت رسمی رئیس جمهور کنیا، تهران را به مقصد نایروبی پایتخت این کشور ترک کرد.

این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای آفریقایی پس از 11 سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در بازار وارداتی حدود 600 میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار