بررسی جایگاه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه:

بازار کار چگونه به توانمندی فارغ‌التحصیلان مدارس فنی و حرفه‌ای اعتماد کند؟

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه اقتصاد آموزش و پرورش معتقد است، راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارگاهی باعث می‌شود کارفرمایان با تخصص دانش‌آموزان آشنا شوند و بازار کار به فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای اعتماد کند.

کد مطلب: ۱۳۸۶۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بازار کار چگونه به توانمندی فارغ‌التحصیلان مدارس فنی و حرفه‌ای اعتماد کند؟

در برنامه هفتم توسعه موضوع ارتقا نظام آموزشی در بندهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این بندها که در راستای کیفیت و عدالت آموزشی است به موضوع راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارگاهی پرداخته است.

هنرستان‌های جوار کارگاهی، با ارائه آموزش عملی و تمرینات کاربردی در حوزه‌های هنری و صنعتی می‌تواند بر آموزش صحیح دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته باشد. این نوع آموزش، به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت و بازار کار، مهارت‌های عملی و فنی دانش آموزان را پرورش می‌دهد و کمک می‌کند تا دانش‌آموزان نیازهای واقعی بازار کار را درک کنند و برای آماده‌شدن جهت ورود به بازار تخصص لازم را پیدا کنند.

الهام یوسفی، کارشناس حوزه اقتصاد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت راه‌اندازی هنرستان‌های جوارکارگاهی عنوان کرد: «محتوای آموزشی هنرستان‌های جوارکارگاهی به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان علاوه بر یادگیری تئوری، آموزش‌های عملی و کاربردی را نیز تجربه می‌کنند. این آموزش‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند برق، خودروسازی، چوب و مبلمان سازی، هنرهای تجسمی و غیره است که نه‌تنها برای تقویت مهارت‌های عملی دانش آموزان بلکه برای تقویت توانایی‌های کار گروهی، رهبری و مدیریت زمان نیز مفید هستند.»

این کارشناس با اشاره به تأثیرات مثبت هنرستان‌های جوار کارگاهی در ایجاد فرصت‌های شغل یابی برای دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در بازار کار، گفت: «اگر این طرح با برنامه‌ریزی اجرایی شود دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی متناسب با تخصصی که آموزش دیده‌اند به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند. آن‌ها با ترکیب دانش تئوری و مهارت‌های عملی ، به‌راحتی می‌توانند در صنایع و حوزه‌های مختلف مشغول به کار شوند.»

یوسفی افزود: «این دانش آموزان به‌عنوان نیروی انسانی ماهر و کارآزموده در بازار کار معرفی می‌شوند و با حضور فعال در بازار کار و سازگاری با نیازهای آن، باعث ایجاد اعتماد کارفرمایان و ایجاد شانس‌های شغلی برای دانش آموزان دوره‌های بعدی می‌شوند.»

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: «دانش آموزان هنرستان‌های جوار کارگاهی با توانایی‌های عملی و فنی خود، قادر به ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود در حوزه‌هایی مانند طراحی و ساخت محصولات دست‌ساز، خدمات تعمیر و نگهداری و غیره هستند. این کسب‌وکارها علاوه بر ایجاد شغل برای دانش‌آموزان، موجب رشد اقتصادی نیز می‌شود.»

وی افزود: «بنابراین راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارگاهی می‌تواند مؤثر بر آموزش صحیح دانش‌آموزان باشد و اثرات مثبت فراوانی در بازار کار ایجاد کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار