شناسایی بیش از 300 مورد مشکوک به سرطان روده بزرگ در نیشابور

نیشابور (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابوراز شناسایی بیش از ۳۰۰ مورد مشکوک به سرطان روده بزرگ در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی بیش از 300 مورد مشکوک به سرطان روده بزرگ در نیشابور

هادی حسین زاده بیان کرد: بروز سرطان روده بزرگ یک فرآیند چند مرحله ای است و در اثر مجموعه تغییراتی بروز می کند که از غشای طبیعی روده شروع شده و به سمت تکثیر سلول های غیرطبیعی پیش می رود.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: در مرحله بعدی زواید قارچ مانندی ایجاد می شود و سرانجام بدخیمی بروز می کند. چون این فرآیند شامل ایجاد تغییرات ژنتیک متعدد است که در طول یک دوره چند ساله رخ می دهد، برای عوامل مختلف تاثیرگذار بر این فرآیند، فرصت های زمانی زیادی وجود دارد و شیوه نادرست زندگی و عوامل ژنتیکی از مهمترین عوامل بروز سرطان است.

حسین زاده تصریح کرد: علت بروز سرطان بیشتر به دلیل شیوه زندگی نامناسب است که ممکن است در یک زمینه ژنتیکی، تاثیرگذاری آنها بیشتر شود، اما برخی بیماری های ارثی نیز در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت نیشابور نیز در خصوص مهمترین علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ گفت: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در طی یک ماه اخیر، یبوست در طی یک ماه اخیر (بدون اسهال، درد شکم و احساس پر بودن مقعد پس از اجابت مزاج)، کاهش بیش ازده درصد وزن بدن در طی شش ماه همراه با یکی از علایم مذکور از علایم مشکوک به سرطان روده بزرگ است. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارید بیشتر مراقبت کنید.

زهرا دستجردی در خصوص علایم خطر ابتلا به این سرطان گفت: عوامل خطر ابتلا را می توان به دو دسته قابل اصلاح و غیرقابل اصلاح تقسیم کردکه عوامل غیرقابل اصلاح عبارتند از: افزایش سن، سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان روده بزرگ، بیماری های ارثی مانند پولیپ های آدنوماتوز فامیلی یا سرطان کولون ارثی بدون پولیپوز. بنابراین اگر فرد مبتلا به سرطان، به خصوص در خانواده درجه یک (پدر، مادر، برادر، خواهر یا فرزندان) یا درجه دو (عمه، عمو، دایی، پدربزرگ یا مادربزرگ) دارید باید توجه بیشتری به علایم خود داشته باشید و به ارزیابی های بیشتری از جمله روش های غربالگری نیاز دارید. هر چه تعداد فامیل مبتلا بیشتر و سن ابتلای آنها پایین تر(به خصوص زیر 50 سال) باشد میزان خطر افزایش می یابد.

دستجردی با بیان اینکه بیش از 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند، عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با شیوه زندگی را به شرح ذیل بیان کرد: فعالیت بدنی ناکافی، ورزش با روش های مختلف از جمله کاهش وزن، کاهش ماندگاری مواد غذایی زیان آور در دستگاه گوارش، کاهش سطح انسولین خون و در نتیجه کاهش رشد سلول های مخاطی روده، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم اسید صفراوی، احتمال سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

افزایش وزن: چاقی به خصوص چاقی دور شکم باعث افزایش انسولین و ظهور پولیپ های آدنوماتوز و تغییر شکل به بدخیمی می شود.

الکل: مصرف روزانه حتی یکبار الکل خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و هرچه مصرف بیشر باشد این خطر افزایش می یابد.

دخانیات: مصرف دخانیات از جمله سیگار، خطر پولیپ های آدنوماتوز و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

گوشت قرمز: دو مسئله در مورد گوشت قرمز می تواند بروز سرطان روده بزرگ را زیاد می کند. یکی مقدار مصرف گوشت قرمز است و دیگری نحوه پخت آن. افرادی که روزانه بیش از 80 تا 90 گرم گوشت قرمز مصرف می کنند در مقایسه با مصرف کمتر از 20 گرم در روز، به میزان 30 درصد خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

مصرف کم میوه و سبزیجات: سبزیجات نه تنها به محافظت در برابر سرطان کمک می کنند. بلکه خطر دیگر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار