چرا به زیبایی بصری تهران اهمیت داده نمی‌شود؟

اکثر مسئولین هنری سواد و سابقه هنری ندارند

تهران (پانا) - سعید شهلاپور معتقد است مسئولین در هر زمینه‌ای که مربوط به هنرهای تجسمی و زیباسازی شهرها باشد کم کاری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۸۴۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اکثر مسئولین هنری سواد و سابقه هنری ندارند

سعید شهلاپور یکی از پیشکسوتان مجسمه‌ساز، نقاش و معماری است. او سال‌‌ها در رشته‌های مختلف هنری به تدریس پرداخته است. برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی از آثارش در سفارتخانه‌ها و نگارخانه‌های تهران، رشت و دیگر شهرهای بزرگ و شرکت در دوسالانه‌های مجسمه‌سازی از دیگر فعالیت‌های هنری او به شمار می‌آیند.

این هنرمند در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حال و هوای این روزهای هنر در کشور گفت: «متاسفانه مسئولین هنرهای تجسمی دارای سابقه و تحصیلات مرتبط با رشته تحصیلی خود نیستند. واقعیت این است که از کوزه همان برون تراود که در اوست. در هر صندلی ریاستی تا زمانی که آدم متخصص ننشیند اوضاع هنر خوب نیست.»

شهلاپور با اشاره به هنر مجسمه‌سازی و اهمیت آن عنوان کرد: «مجسمه‌سازی از هنرهایی است که هرگز باتوجه مدیران و مردم مواجه نشد. در بسیاری از کشورهای دنیا این هنر از اهمیت بالایی برخوردار دارد زیرا زیبایی بصری شهرها را افزایش می‌دهد.»

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به وضعیت کمی و کیفی مجسمه‌های شهری تصریح کرد: «بسیاری از مجسمه‌های شهری از اساس مشکل‌دار هستند، در ایران همیشه سلیقه سفارش دهنده در اولویت است زیرا کم پیش می‌آید خود مجسمه‌ساز، سفارش‌دهنده اصلی طرح باشد و معمولا باید طرحی که ادارات و سازمان‌ها سفارش داده‌اند را بسازد و سلیقه دیگران را پیاده‌سازی کند.»

وی ادامه داد: «مجسمه‌هایی هم در سطح شهر هستند که مردم در کنار آنها می‌ایستند و عکس می‌گیرند، حتی اگر نگوییم که کیفیت آنها بسیار خوب و درجه یک است اما حداقل می‌توان گفت که قابل قبولند.»

این هنرمند با اشاره به اینکه زشتی‌ها بیشتر از زیبایی‌ها در سطح شهر تهران دیده می‌‌شوند و این مسئله در هر زمینه‌ای که مربوط به بحث هنری باشد صدق می‌کند گفت: «طراحی بیلبورد یکی از کوچکترین مسائلی است که زیبایی بصری شهری در آن دخیل می‌شود که حتی در این مورد هم پیشرفت یا جذابیتی دیده نمی‌شود.»

شهلاپور ادامه داد: «مردم ایران از نصیحت کردن حالشان بد می‌شود، اکثر بیلبوردهای سطح شهر هم محتوای نصیحتی دارند، حتی اگر موضوعشان خوب باشد هم از نظر طراحی و گرافیکی زشت هستند. کاربرد بیلبورد تبلیغات است، اما طراحی بیلبوردها نتیجه برعکس روی مردم دارند. قطعا در ایران گرافیست‌های بسیار حرفه‌ای داریم که شاید اثری که برای بیلبورد طراحی می‌کنند اصلا به میلشان نباشد اما کسی که کار را سفارش می‌دهد و سلیقه‌اش را اعمال می‌کند کار گرافیست را خراب کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار