داود آهنگری در گفت‌وگو با پانا؛

والیبال نباید به‌خاطر جوان‌گرایی به 10 سال قبل برگردد

عطایی و دستیارانش نباید در لیگ مربی‌گری کنند/ در آمریکا بهتر از هفته اول و دوم نتیجه نمی‌گیریم

تهران (پانا) - کارشناس والیبال ایران معتقد است والیبال ما نباید به‌خاطر جوان‌گرایی به ده سال قبل برگردد و تلاشی که کردیم از بین برود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
والیبال نباید به‌خاطر جوان‌گرایی به 10 سال قبل برگردد

داود آهنگری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها 2023، اظهار داشت: «راستش را بخواهید تا کسی نظر کارشناسی می‌دهد، در فضای مجازی و حقیقی مورد حمله قرار می‌گیرد. واقعا فضای بدی است. ما همه باید سرباز والیبال باشیم. اگر نقدی می‌کنیم امیدوارم گوش شنوایی باشد. والیبال ما برای اینکه بتواند راهش را ادامه دهد، باید از همه داشته‌هایش استفاده کند. باید هر کسی که می‌توانست به والیبال در لیگ ملت‌ها کمک کند، می‌بردیم. این نمی‌شود که هر بازیکنی مشکلی پیدا کرد، راحت از کنارش رد شویم. گفتند میلاد عبادی‌پور بچه‌دار شده و مشکل دارد. به هر دلیلی که بوده، والیبال ما به او نیاز داشت. فدراسیون باید مشکلاتش را مرتفع می‌کرد و با خودشان می‌بردند.»

بازیکن جوانی که برای تیم ملی می‌آید، باید در کنار بازیکن باتجربه، تجربه کسب کند و یاد بگیرد. جوان‌گرایی هم وقت دارد. هر موقعی نمی‌شود دست به تغییر زد. عطایی و افشاردوست و بقیه کادر فنی همه‌شان جوان هستند. بازیکنان هم جوان. این دیگر جوان‌گرایی نیست، خودزنی است

وی افزود: «همین الان سعید معروف می‌تواند ۴، ۵ سال دیگر باز هم والیبال در سطح بالا بازی کند. "ایوان زایتسف" که قد کوتاه‌تر هم بود، برای روسیه تا نزدیک ۴۰ سالگی بازی می‌کرد. اگر بخواهم تک تک بازیکنان را اسم ببرم، خیلی‌ها هستند. چرا بازیکنی را بردند که آسیب دیده است؟ معنوی‌نژاد که در هفته ‌اول نمایش خوبی نداشت را خط زدند و بازیکنی را بجایش بردند که به او بازی ندادند. خب، بجای او کسی را می‌بردید که حداقل می‌توانست کمک حال باشد. موسوی هم خیلی زحمت کشید و به‌عنوان بزرگتر تیم، بازی با تیم جوان به او فشار وارد می‌کند.»

پیشکسوت والیبال ایران تصریح کرد: «بازیکن جوانی که برای تیم ملی می‌آید، باید در کنار بازیکن باتجربه، تجربه کسب کند و یاد بگیرد. جوان‌گرایی هم وقت دارد. هر موقعی نمی‌شود دست به تغییر زد. عطایی و افشاردوست و بقیه کادر فنی همه‌شان جوان هستند. بازیکنان هم جوان. این دیگر جوان‌گرایی نیست، خودزنی است. عطایی در نوجوانان، جوانان و امید و بزرگسالان زحمت زیادی کشیده است. اما الان با این نتایج زیرسوال رفت. بازیکنی نباید با سرمربی مشکلی داشته باشد. فدراسیون نباید اجازه دهد چنین اتفاقی رخ بدهد. الان اسماعیل‌نژاد به ایتالیا رفته، فردا بگوید من نمی‌توانم، آن وقت باید چکار کنیم؟ فدراسیون نباید بگذارد این رفتارها اپیدمی شود. من نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم اما باید این مسائل را حل کنند.»

داود آهنگری گفت: «برای ما در این مقطع رنکینگ خیلی مهم است. ما که نمی‌توانیم قهرمان شویم. باید معجزه‌ای رخ بدهد. ولی می‌توانیم جزو ۸ تیم برتر دنیا باشیم و با تلاش و کار بیشتر حتی به جمع ۴ تیم برویم. اما باید بلد باشیم جوان‌گرایی را چه زمانی انجام دهیم. همیشه نمی‌شود دست به تغییر زد. نباید والیبال ما بخاطر جوان‌گرایی به ده سال قبل برگردد. باید از تمام پتانسیل والیبال استفاده کنیم. همیشه من برای والیبال، مثال فوتبالی می‌زنم. طارمی و سردار در کنار هم خط حمله زهردار تشکیل می‌دهند نه انفرادی. ما باید این تعداد را به ۴ مهاجم برسانیم تا به مشکل نخوریم.»

وی تاکید کرد: «پاسورها باید کنار سعید معروف کار کنند تا یاد بگیرند. باید همه مربیان لیگ والیبال روی تربیت و پرورش پاسور کمک کنند. ما پتانسیل خیلی خوبی داریم و باید پشتوانه‌سازی کنیم. تیم ملی ما پتانسیل رسیدن به ۸ تیم اول دنیا را دارد. لیگ ما با ایده‌آل فاصله دارد. خیلی زود تمام می‌شود. باید از فوتبال الگو‌برداری کنیم. وسط فصل بتوانیم برای تیم ملی اردو بگذاریم. بلافاصله برخی بازیکنانی که کنار می‌روند به چرخه مربیان اضافه می‌شوند. مثلاً غفور بهترین بازیکن لیگ بود و تیمش هم قهرمان شد. اما چرا دعوت نشد. این خوب نیست. ما باید چند تیم داشته باشیم.»

پیشکسوت والیبال ایران افزود: «تنها ایرادی که از فدراسیون والیبال می‌شود گرفت، این است که مربیان تیم ملی نباید در باشگاهی مربیگری کنند. این حرف دل تمام والیبالیست‌هاست. فدراسیون باید این قدر به کادرش حقوق بدهد که دیگر آن‌ها انگیزه‌ای برای لیگ نداشته باشند و فقط روی تیم ملی تمرکز کنند. شک نکنید تیم ملی ما در هفته ‌سوم، بهتر از هفته ‌اول و دوم نتیجه نمی‌گیرد. ما در بازی‌ها ثبات نداشتیم. بازیکن باتجربه باید در مواقع حساس به تیم کمک کند. تیم ما فاقد تجربه ‌لازم بود وگرنه لهستان و هلند را می‌بردیم. جوان‌گرایی باید با‌برنامه باشد. فدراسیون نباید دورهمی بگذارد. باید کارخانه هم به‌عنوان مدیرفنی نظر بدهد. مردم والیبال را رصد می‌کنند. عملکرد ما خوب نبود. فقط ۲، ۳ بازیکن جوانی که برده بودیم و یکی دو بازیکن باتجربه مواقعی خوب بودند. درحالی که تیم ملی ما باید ۱۸ بازیکن باکیفیت و هم‌سطح داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار