معلم پایه اول دبستان پسرانه ابوعلیسینا فیروزکوه:
معلمی موفق است که هیچ وقت از یادگیری خسته نشود
فیروزکوه (پانا) - معلم نمونه پایه اول دبستان پسرانه ابوعلیسینا فیروزکوه، معلمی را موفق دانست که هیچ وقت از یادگیری خسته نشود، زیرا تا زمانی که خوب یاد نگیرد، نمیتواند خوب یاد بدهد.
سیدهزهرا موسوی، معلم نمونه پایه اول مدرسه پسرانه ابوعلیسینا شهرستان فیروزکوه در خصوص راز موفقیت معلمان، در گفتوگو با پانا گفت: «اولین رمز موفقیت معلمان در پایه اول ابتدایی، شناسایی کودکان از نظر ویژگیهای ذهنی، روانی و خانوادگی و پی بردن به تفاوتهای فردی در بین آنان است که بزرگان تعلیم و تربیت نیز بر آن تاکید کردهاند. روسو، در آثار تربیتی خود، این مسئله را یادآور شده و کلاپارد نیز ضمن تایید نظریه روسو، مقایسهای را بین معلم و باغبان به عمل میآورد و اظهار میکند همانطور که باغبانی و گُلکاری بر مبنای شناخت گیاهان و گلها انجام میشود، تعلیم و تربیت نیز باید بر مبنای شناسایی کودک پیریزی شود.»
وی تصریح کرد: «معلم نقش تعیینکنندهای در سرنوشت شاگردان دارد و معلم موفق معلمی است که برای یاد دادن مطالب درسی از شیوهها و روشهای متفاوتی استفاده کند که رمز موفقیت من در کلاس اول ایجاد شور و نشاط در کلاس برای پرورش خلاقیت دانشآموزان و ایجاد ارتباط قلبی با دانشآموزان است؛ زیرا هرچه عشق و علاقه بین دانشآموز و معلم بیشتر باشد فرایند یادگیری در کلاس بهتر ایجاد میشود.»
موسوی از حسوحال معلمیِ خود چنین گفت: «حسوحال معلم کلاس اولی بودنم در طی این چهار سالی که معلم پایه اول هستم این است که سعی کردم از بهترین و جدیدترین شیوههای تدریس در کلاس درس برای دانشآموزانم استفاده کنم و تلاش کردم محیطی جذاب و دلنشین و به دور از استرس و ترس برای دانشآموزانم بوجود آورم و آنها را به درس و مدرسه علاقمند کنم.»
این معلم برگزیده در جشنواره معماران خشت اول، ضمن توصیه به معلمان، بیان کرد: «بنده به عنوان یک معلم که عاشق کارم هستم و از تدریس و کار با کودکان ابتدایی بینهایت لذت میبرم، همیشه به تمام اطرافیان و همکارانم گفتهام که تدریس برایم شغل نیست، بلکه بدون هیچ اغراقی، علاقه و عشق من به حساب میآید، توصیه من به تمام معلمان این است که همواره در حال یادگیری و بالابردن تواناییهای خود باشند.»
وی همچنین افزود: «به نظر من، راز یک معلم موفق و کارا میتواند این باشد که هیچ وقت از یادگیری خسته نشود، تا زمانی که خوب یاد نگیریم، چگونه میتوانیم خوب یاد بدهیم؟ من هر دوره مفیدی که ببینم و به نظرم برای کارم و ارتقاء شخصی من مفید باشد، در آن شرکت میکنم. از دورههای مربوط به مهارت معلمی و فنون تدریس و مدیریت کلاس و مطالب درسی مقطع ابتدایی گرفته، تا دورههای عزت نفس و روانشناسی و حتی تولید محتوا و ...هر چند، برای شرکت در خیلی از این دورهها و یادگیریام، هزینههای زیادی را صرف کردم، چون معتقدم صرف هزینه برای یادگیری و ارتقاء خودمان، نوعی سرمایهگذاری بلندمدت محسوب میشود.»
موسوی خاطرنشان کرد: «شاید سختیهای زیادی پیش روی معلمان جوانی که قصد ادامه تحصیل دارند، وجود داشته باشد؛ اما من تمام سختیها را به جان خریدم و این رشته را انتخاب کردم، چون بسیار به کار معلمی علاقه دارم و کارم با کودکان ارتباط دارد. در نهایت یک معلم کارآمد بسته آموزشی در اختیار دانشآموزان نمیگذارد تا اولیا برای او دست بزنند، بلکه دانشآموز را در مسیر تجربههای واقعی علمی قرار میدهد تا انسانهایی خلاق پرورش دهد، این برای ما معلمان جوان میسر نمیشود، مگر اینکه خودمان را هم در مسیر پرورش و رشد همهجانبه قرار دهیم.»
این معلم نمونه پایه اول، در پایان گفت: «به امید روزی که همه ما به بهترین نحو ممکن این امانتهای الهی را حفظ کرده و با تعلیمات خود و تربیت آنان، زمینه رشد و کمالشان را فراهم آوریم.»
دانشآموز خبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه