عبدالرحیم افروغ؛ فیلمساز باید به مفاهیم متعالی مسلط باشد

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر می‌‌گوید هنرمند ایرانی به‌شدت باید از این نگاه پرهیز داشته باشد که زن را صرفا عامل جذابیت و دیده شدن فیلم خود بداند. نباید به‌گونه‌ای باشد که حضور یک زن تنها برای پیش‌برد داستان هم باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
عبدالرحیم افروغ؛ فیلمساز باید به مفاهیم متعالی مسلط باشد

عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» درباره تصویر «زن» در سینمای ایران گفت: «ما اگر بخواهیم درباره انعکاس تصویر زن در سینما، بر مبنای اصول مکتب اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی که نسخه به‌روز شده همان مکتب است نظر بدهیم، باید بگوییم که هنوز به صورت تام و تمام آن نرسیده‌ایم. این موضوع هم علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و البته معنای آن هم این نیست که ما هیچ گام رو به جلویی را برنداشته‌ایم.»

وی ادامه داد: «ما طی چهار دهه گذشته گام‌هایی را برداشته‌ایم اما همین اقدامات صورت گرفته هم نتوانسته است تصویر زن را آنگونه که انتظار داریم در سینما به نمایش درآورد. هنوز نتوانسته‌ایم وجه تمایزی میان زن دیروز و امروز را در سینما روایت کنیم. ما باید امور معرفتی را با زاویه نگاه خالقان آثر هنری به‌ویژه فیلم که اثرگذاری بسیار بالایی دارد و به مفاهیم معرفتی تعین می‌دهد، تلفیق کنیم. به معنای دقیق‌تر تولیدکنندگان آثار فاخر هنری از نویسندگان تا کارگردانان باید خود را مزین به مفاهیم متعالی کنند و متعهد به آن مفاهیم کارهای خود را ارائه دهند.»

افروغ ادامه داد: «هنرمند ایرانی به‌شدت باید از این نگاه پرهیز داشته باشد که زن را صرفا عامل جذابیت و دیده شدن فیلم خود بداند. نباید به‌گونه‌ای باشد که حضور یک زن تنها برای پیش‌برد داستان هم باشد. باید تصویر زن را مطابق تعالی و غایت خودش به تصویر درآوریم و به اوج نگاهی معرفتی نسبت به شخصیت زن برسیم. این امر هم زمانی محقق می‌شود که سازنده اثر خودش را بر مفاهیم معرفتی مسلط کرده باشد.»

وی تأکید کرد: «این همان اتفاقی است که هنوز در سینمای ما رخ نداده و به همین دلیل به حداقل جایگاهی که بتوانیم بگوییم رشد محسوسی نسبت به گذشته داشته است هم نرسیده‌ایم.»

این مدیر فرهنگی درباره راه‌کارهای بازنمایی زن در فیلم‌های سینمایی هم توضیح داد: «دو موضوع را باید در این زمینه مدنظر داشته باشم. یک مسئله این است که برای یک زن باید نقش زنانه‌ای که دارد را به درستی ترسیم کنیم؛ از یک دختر یا یک همسر گرفته تا یک مادر و یک خواهر. هر یک از این نقش‌ها را باید به درستی به تصویر درآوریم که هر کدام هم جذابیت خاص خود را می‌تواند داشته باشد. مثل مادر که ستون عاطفی خانواده و خیمه‌گاه اصلی است. درباره این مفاهیم می‌توان ساعت‌ها تولید اثر داشت.»

وی ادامه داد: «درباره این نقش‌های زنانه زاویه نگاه دیگری هم می‌توان داشت که جا دارد ویژه‌تر به آن توجه کنیم. آن نقش‌های زنانه کاملاً عینی و واقعی هستند اما با نگاه انقلابی می‌توان به جایگاه اجتماعی زن و نقش‌های اجتماعی زنان هم پرداخت. آن جایی که زن مسلمان در بسیاری از موارد دوش‌به‌دوش مردان و حتی جلوتر از آن‌ها تلاش کرده است در عرصه تحولات اجتماعی نقش‌افرینی کند.»

افروغ تأکید کرد: «وقتی زن وارد صحنه اجتماع می‌شود هم باید بتوانیم به درستی نقش او را تبیین کنیم و تأکید کنیم نقش زن هیچ‌گاه نقش یک فرد پستونشین نیست. وقتی مفاهیمی مانند عفت، حیا و حجاب مطرح می‌شود، دقیقا به دلیل تجلی نقش اجتماعی زن است. اسلام عزیز با چارچوب احکام خود، تأکید دارد که زن نباید مخفی و در پستو باشد. با همین نگاه زن می‌تواند خودش را در کانون تحولات اجتماعی دنیای امروز قرار دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار