عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

اعطای دید باز در دولت و حاکمیت شرکتی با شفافیت در شرکت‌های دولتی

تهران (پانا)- عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به بیان توضیحاتی درباره اهمیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در به وجود آمدن یک دید باز در دولت در زمینه منابع در اختیارش پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اعطای دید باز در دولت و حاکمیت شرکتی با شفافیت در شرکت‌های دولتی

امان‌الله حسین‌پور، عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره نتایج انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در دو سال گذشته گفت: «تا قبل از شروع این دوره مجلس هیچ کس به بحث شرکت‌های دولتی ورود نکرده بود. ۶۰ درصد بودجه دولت که صرف شرکت‌های دولتی می‌شود به صورت کاملا شفاف در اختیار آنها قرار می‌گرفت.»

وی در ادامه توضیح داد: «انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی هنوز در گام‌های ابتدایی خود است و تا به نتیجه برسد زمان می‌برد. نظارت مجلس هم در این حوزه هنوز به بلوغ کافی نرسیده است تا بتواند به هدف خودش که قرار گرفتن شرکت‌های دولتی در تالار شیشه‌ای بود برسد. گام هایی در این راستا شروع شده و مباحث مالی این شرکت‌ها شفاف‌تر شده است.»

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: «به مصوبه مجلس در خصوص انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شفافیت در آنها تا حدودی عمل شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که مدنظرمان بوده گام‌های طی نشده‌ای داریم.»

حسین‌پور خاطرنشان کرد: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اوضاع تغییر کرد و شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی از طریق انتشار عمومی صورت‌های مالی آنها در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت تا این تاریک خانه‌ها شفاف شده و مشخص شود بودجه اعطایی به آنها صرف چه اموری می‌شود.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: «باید در این مسیر به نقطه‌ای برسیم که تمام مسائل در این شرکت‌ها کاملاً شفاف شود. وقتی شفافیت به وجود می‌آید آنها مجبور می‌شوند در مسیر سوددهی حرکت کنند و وقتی سوددهی در این شرکت‌ها به وجود بیاید، شرکت‌ها به نظم ساماندهی و قانون‌مندی می‌رسند و سوء‌استفاده‌ها، رانت‌ها، فسادها و بی‌نظمی‌ها از بین می‌رود.»

به گفته این نماینده مجلس؛ گزارش‌گیری مالی و ارائه اطلاعات در زمینه عملکرد مالی شرکت‌های دولتی در تصمیم‌گیری همه فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در راستای اهدافی چون مدیریت کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی واجب و ضروری است.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: «هنوز شفافیت در شرکت‌های دولتی به بلوغ کافی نرسیده است. یکی از اهداف مجلس برای تصویب این مسئله این بود که دارایی‌های این شرکت‌ها کاملاً شفاف اعلام شود تا دولت به دید بازی درباره منابع خود برسد تا بر اساس این منابع برای مصارفش برنامه‌ریزی کند و به این وسیله می‌توان از کسری بودجه هم جلوگیری کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار