کارشناسان در گفت‌وگو با پانا:

بهره‌وری نیروی انسانی درگرو آموزش سواد مالی و بیمه‌ای در دوران دانش‌آموزی است

تهران (پانا) - در شرایطی که اقتصاد کشورها با سرمایه‌گذاری بر روی بهره‌وری نیروهای انسانی رشد می‌کند قاعدتاً بستر و پایه این مهم آموزش سواد مالی و بیمه‌ای از دوران نوجوانی و دانش‌آموزی است تا نیروی انسانی که وارد بازار کار می‌شود آگاهی لازم را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۷۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌وری نیروی انسانی درگرو آموزش سواد مالی و بیمه‌ای در دوران دانش‌آموزی است

دانش‌آموزان امروز همان نیروهای انسانی هستند که قرار است در بازار کار نقش کارمند، کارگر و کارفرما را ایفا کنند و طبیعی است که اگر در سنین کم آگاهی کاملی از بازار کار اعم از قوانین کار، قوانین بیمه و سواد مالی داشته باشند می‌توان انتظار رشد اقتصادی درست و کاملی را داشت. الهام یوسفی، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که معلمان نقش مهمی در بالا بردن سواد مالی نیروهای انسانی آینده دارند و با ابتکار در روش‌های آموزشی می‌توانند تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کنند.

بازی‌های دانش‌آموزی برای درک مخاطرات سرمایه‌گذاری

الهام یوسفی، معلم و کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تأثیرگذاری معلمان در بالا بردن سواد مالی دانش آموزان، عنوان کرد: «معلمان نقش بسیار مهمی در بالا بردن سواد مالی دانش‌آموزان دارند. معلمان می‌توانند مفاهیم مالی از قبیل پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را آموزش دهند و حتی نقش آن‌ها را در مدیریت بودجه خانوادگی توضیح دهند. همین مفاهیم ابتدایی و به‌ظاهر ساده بسیار اساسی هستند و در فهم و کنترل موفقیت‌های مالی دانش‌آموز در آینده بسیار مؤثر است.»

یوسفی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی معلمان عنوان کرد: «معلمان می‌توانند با برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط برای دانش‌آموزان و حتی والدین‌ آن‌ها کمک کنند تا خانواده‌ها نسبت به مسائل مالی آگاهی پیداکرده و مهارت‌های مالی مختلف را یاد بگیرند.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: «برگزاری بازی‌های آموزشی برای بالا بردن سواد مالی دانش‌آ‌موزان باید از سوی مدارس مورد توجه قرار گیرد. بازی‌هایی که کمک کند تا دانش‌آموز درباره مخاطرات سرمایه‌گذاری به درک برسد. در کل، معلمان با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از روش‌های مناسب، می‌توانند نقش مؤثری در بالا بردن سواد مالی دانش‌آموزان ایفا کنند و آن‌ها را برای مدیریت مالی موفق در آینده آماده کنند.»

بالا بردن فرهنگ بیمه کشور درگرو آموزش سواد بیمه‌ای در مدارس است

رسول رحمتی نودهی، کارشناس بیمه با اشاره به اهمیت آموزش سواد بیمه‌ای از دوران نوجوانی و نقش مهم مدارس در این موضوع برای بالا بردن فرهنگ بیمه کشور به اهمیت شناساندن رشته‌های مرتبط با حوزه بیمه برای تسهیل این فرهنگ‌سازی اشاره کرد.

رسول رحمتی نودهی، کارشناس بیمه در گفت‌وگو با پانا درباره فرهنگ‌سازی برای بالا بردن سواد بیمه‌ای از دوران دانش‌آموزی گفت: «یکی از روش‌های خوبی که سندیکای بیمه‌گران در سال‌های اخیر پیاده کرده است این است که با نهادهای مختلف قراردادهایی را تعریف کرده که به مناسبت‌های متفاوت شرکت‌ها می‌توانند به مدارس و مراکز آموزشی رفته و درباره صنعت بیمه آموزش بدهند.»

رحمتی نودهی عنوان کرد: «حضور شرکت‌های بیمه به مناسبت‌های مختلف در ارگان‌های مختلف از مدرسه و دانشگاه گرفته تا پلیس راهور و آتش‌نشانی و غیره به بالا رفتن فرهنگ بیمه‌ای کشور کمک می‌کند. این نوع آموزش‌ها در مدارس نه‌تنها سواد کودکان و نوجوانان را بالا می‌برد بلکه والدین آن‌ها نیز با موضوع مهم بیمه و اهمیت آن در زندگی آشنا می‌شوند.»

این کارشناس بیمه‌ای مهم‌ترین اقدام انجام شده در سال‌های اخیر برای بالا بردن فرهنگ بیمه را در گنجاندن موضوع بیمه در کتاب‌های درسی عنوان کرد و گفت: «این نوع آموزش‌ها فرصت خوبی است تا اقشار مختلف جامعه با بیمه آشنا شوند اما بهترین اتفاق در سال‌های اخیر این است که بیمه در کتاب‌های درسی گنجانده شده است. این روندها باید مداوم باشد. متأسفانه در دانشگاه‌ها در مورد رشته‌هایی که می‌توانند در صنعت بیمه کمک‌کننده باشند، کم‌کاری شده است. شناساندن رشته‌های مرتبط با حوزه صنعت بیمه که بتواند به ارتقای این رشته در کشور کمک کند باید از اولویت برنامه‌ریزی در این حوزه باشد. رشته‌هایی مانند حسابداری مدیریت بیمه و آمار می‌تواند این فرایند فرهنگ‌سازی را تسهیل کند.»

رحمتی نودهی اظهار کرد: «شرکت‌های بیمه خودشان می‌توانند مستقل با آموزش و پرورش مناطق و شهرهای مختلف قرارداد تعریف کنند اما سندیکای بیمه که یک نهاد غیردولتی است بسیاری از این فعالیت‌ها را دنبال کرده و تفاهم‌نامه‌های خوبی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف بسته است.»

وی افزود: «شرکت‌های بیمه‌ای که وارد بورس شده‌اند بر اساس مسئولیت اجتماعی‌شان به فرهنگ‌سازی صنعت بیمه بسیار کمک کرده‌اند. برای مثال در سیل اخیری که رخ داد واحدهایی حضور پیدا کردند و خدمات خوبی را ارائه کردند و یا در شرایط کرونا بیشترین طیف حمایت برای معالجه بیماران از صنف صنعت بیمه بود. درواقع صنعت بیمه به‌عنوان مسئولیت اجتماعی این اقدامات را انجام داده و همین موضوع به ارتقای سواد فرهنگ بیمه و آشنایی بیشتر مردم با ضرورت بیمه در زندگی‌شان کمک کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار