بحران تشنگی در روستایی که فقط ۶ کیلومتر تا آب فاصله دارد

افضل آباد لب چشمه و تشنه

بیرجند (پانا) - روستای افضل آباد بیرجند چندین سال است که از شبکه آب شرب بهره‌مند است و آب این شبکه نیز از یک چشمه تأمین می‌شود، اما طی دو دهه اخیر و خشکسالی‌های شدید، مقدار آب این چشمه نیز بسیار کاهش یافته بطوری که تنها بخشی از مردم روستا که منازلشان در سطح پایین‌تری قرار دارد، از آب بسیار کمی بهره‌مندند. بقیه مردم نیز در بی آبی مطلق به سر می‌برند.

کد مطلب: ۱۳۷۷۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
افضل آباد لب چشمه و تشنه

به گزارش خاورستان، این شرایط باعث شده تا از دو سه سال گذشته، این روستا نیز در لیست روستاهای آبرسانی با تانکر قرار بگیرد، اما علاوه بر این که آب تانکر از کیفیت خوبی برخوردار نیست، حمل آب برای مردم و افراد میانسال و پیر کار بسیار سختی است.

اکنون بی آبی در این روستا شرایط بحرانی را برای مردم ایجاد کرده و باعث شده تا مردم تصمیم بگیرند که شبکه آب شرب در طول روز قطع باشد و هر روز فقط به مدت یک ساعت، شبکه وصل و مردم اقدام به برداشت آب کنند. اما با همین حال، باز هم آب به برخی از منازل نمی رسد.

نکته دیگر این که چندین سال است طرح آبرسانی به این روستا مصوب شده است، مصوبه ای که بالاخره در سال ۱۴۰۱ اجرایی شد. ابتدا قرار بود این طرح توسط شرکت آب و فاضلاب اجرا شود که در این خصوص، قول افتتاح طرح در بهار ۱۴۰۲ داده شد، اما بعداً بسیج سازندگی به عنوان مجری طرح انتخاب و از نیمه‌های سال گذشته هم اجرای طرح آغاز شد.

در این طرح قرار است آب دشت مرک که تا روستای بالادست یعنی روستای شارقنج آمده است، در ادامه مسیر به دو روستای نوغاب و افضل آباد هم منتقل شود.

نکته قابل توجه این است که کل طول شبکه آبرسانی که قرار است از روستای شارقنج به روستاهای نوغاب و در ادامه افضل آباد اجرا شود، ۶ کیلومتر است و قاعدتاً اجرای طرحی با این حجم کم، باید نسبت به سایر طرح ها با طول و حجم بالا، از اولویت بیشتری برخوردار باشد.

هم اکنون مردم روستای شارقنج هم نسبت به عبور شبکه آبرسانی از اراضی شان، ناراضی هستند که باید مسئولین به هر طریقی که شده، این موضوع را هم مورد توجه قرار داده و حل کنند.

اکنون طرح آبرسانی به روستاهای نوغاب و افضل آباد در حال اجراست، اما سرعت کار به شدت کم است. در واقع تا قبل از آغاز طرح آبرسانی، مردم هر طور که شده سختی ها را تحمل کردند، اما از زمانی که این طرح در عمل اجرایی شده، مردم بی صبرانه منتظر بهره برداری از آن هستند و با توجه به اوضاع آبی وخیم و بحرانی که دارند، هرگونه بی‌توجهی و کندی در روند اجرای طرح را نمی پذیرند. در واقع، در حالی مردم این روستاها در شرایط سختی هستند که تنها ۶ کیلومتر با آب فاصله دارند و شرح حال شان همان ضرب‌المثل « آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» است.
اکنون خواسته به حق مردم این روستا، تسریع در اجرای شبکه آبرسانی و بهره مندی از آب و مهر پایان بر این بحران ده دهه ای است.

پای درد دل مردم

زهرا زنگویی یکی از اهالی این روستا اظهار کرد: روستای افضل آباد سالهاست که با مشکل تأمین آب شرب مواجه است، چرا که آب شبکه محلی، علاوه بر بهداشتی نبودن، بسیار کم است. بطوری که آب فقط به منازلی که در سطح پایین تر قرار گرفته اند، می رسد و عملا بسیاری از خانوارهای این روستا، در تمام ایام سال، از این آب محروم هستند.

وی با تشکر از مسئولان برای آبرسانی با تانکر هم گفت: آبرسانی با تانکر هم قطعا یک مُسکّن و راهکار موقت برای تأمین آب مردم است، اما مردم خواستار رفع این مشکل برای همیشه با اجرای شبکه آبرسانی هستند.

زنگویی گفت: با اجرای شبکه گازرسانی به این روستا، مردم امید تازه ای پیدا کردند و روحیه ماندگاری در روستا تقویت شد، اما وقتی که آب نباشد، قطعا گاز هم نمی تواند در نگهداشت مردم روستا مؤثر باشد.

نبود آب شرب بهداشتی

رئیس شورای روستای افضل آباد بیرجند هم اظهار کرد: مهمترین مشکل روستای افضل آباد، موضوع آب شرب بهداشتی است که این روستا سالهاست در نوبت اجرای طرح شبکه آبرسانی قرار دارد.

حسن زنگویی افزود: هرچند بخشی از مشکلات تامین آب شرب این روستا با داشتن شبکه محلی آب حل شده است، اما متاسفانه طی سالهای اخیر و به دلیل خشکسالی های پی در پی، میزان آبدهی چشمه ای که آب از آن تأمین می‌شود، بسیار کم شده و اصلا کفاف نیاز مردم را نمی دهد. قطعا این کاهش میزان آبدهی و فرسوده بودن شبکه توزیع، توانایی حل مشکل آب روستا را ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس بررسی انجام شده توسط مرکز بهداشت، آب شرب شبکه محلی روستا بهداشتی نبوده و دارای آلودگی است.

زنگویی یادآور شد: به همین دلیل طی سال های اخیر، روستای افضل آباد هم به لیست روستاهای آبرسانی با تانکر پیوسته است، اما قطعا باید این مشکل مردم به صورت اصولی حل شود.

وعده بهره برداری از پروژه آبرسانی

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای خراسان‌جنوبی در مورد طرح آبرسانی به روستای افضل آباد بیرجند با بیان اینکه اجرای این پروژه توسط بسیج سازندگی در دستور کار قرار دارد، علت زمان بر شدن آن را کمبود اعتبار اعلام کرد.

منوچهر سالاری اجرای طرح آبرسانی به روستای افضل آباد را شامل ۱۰ کیلومتر لوله گذاری، احداث یک باب مخزن ۲۰۰ مترمکعبی و یک باب اتاقک گندزدایی اعلام کرد و گفت: اجرای پروژه مذکور در قالب پروژه های محرومیت زدایی به بسیج سازندگی استان محول شده که در صورت تأمین اعتبار تا بهمن ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: پروژه های مذکور در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کیفیت آب تانکرهای سیار نرمال است

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان بیرجند هم در مورد گلایه مردم از کیفیت آب تانکرهای سیار نیز گفت: کیفیت آب تانکرهای سیار در حد نرمال است و از بهترین آب استفاده می شود.

وی با بیان اینکه 80 روستای شهرستان بیرجند در حال حاضر با تانکر آبرسانی می شوند، افزود: به ازای هر نفر 15 لیتر و به ازای هر خانوار 50لیتر و گاه تا دو برابر این میزان یعنی 100لیتر هم آب ارسال می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار