‌در گفت‌وگوی ‌پانا با کارشناسان بررسی شد:

جایگاه رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در اشتغال‌زایی

تهران (پانا) - مهم‌ترین فلسفه شکل‌گیری مراکز فنی و حرفه‌ای در ایجاد شغل است و به گفته کارشناسان این مهم درگرو به‌روز شدن تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای و آشنایی معلمان این مراکز با علم و روش کارکردن با این تجهیزات است.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
جایگاه رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در اشتغال‌زایی

الهام یوسفی، کارشناس آموزش و پرورش پیشنهاد داد برای ارتقای تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای، خوب است که معلمان این مراکز با تولیدکنندگان تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای دیدار و گفت‌وگو داشته باشند تا با به‌روزترین تجهیزات آشنا شده و همین ارتباطات می‌تواند کمک می‌کند که فرصت آشنایی دانش‌آموزان به تجهیزات به‌روزتر فراهم شود.

اهمیت به‌روز بودن معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای

الهام یوسفی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: «در شرایطی که تجهیزات هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ضعیف است انتظار ارتقای کیفیت آموزش توسط معلمین کمی سخت است اما قطعاً می‌توانند از روش‌های آموزشی مؤثری برای ارتقای کیفیت آموزششان استفاده کنند.»

یوسفی عنوان کرد: «دیدار با صنعتگران و تولیدکنندگان تجهیزات می‌تواند در نوع نگاه دانش‌آموزان هنرستان‌ها به رشته‌ای که می‌خوانند مؤثر باشد. معلمان مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی می‌توانند با برقراری ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان تجهیزات، به دنبال کسب اطلاعات از تکنولوژی‌های جدید و تجهیزات پیشرفته باشند. استخدام افراد باتجربه درزمینهٔ تعمیرات تجهیزات مختلف، می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای جبران کمبود تجهیزات در مراکز فنی و حرفه‌ای باشد.»

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان این مراکز باید اطلاعات و مطالعات به روزی داشته باشند، اظهار کرد: «دوره‌های آموزشی آنلاین می‌تواند یک گزینه مناسب برای معلمان باشد تا بتوانند به‌صورت آنلاین اطلاعات خود را در مورد تجهیزات به‌روزرسانی کنند و آنچه لازم است به شاگردان خود منتقل کنند.»

یوسفی گفت: «استفاده از منابع شبکه، همچون ویدئو‌ها، فایل‌های صوتی، اسلایدها و مقالات، می‌تواند به‌عنوان یک منبع آموزشی مؤثر برای معلمان در مراکز فنی و حرفه‌ای باشد.»

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه نباید مانند دو خط موازی دانش‌آموز درس خود را بخواند و بازار کار مسیر خودش را برود، عنوان کرد که نظام آموزشی تدبیر کند تا همان دانش‌آموز رشته‌های مرتبط با صنعت ساخت‌وساز هم‌زمان با آنچه در مدرسه آموزش می‌بیند به بازار کار برود و عملیاتی با رشته تحصیلی‌اش آشنا شود.

تربیت نیروی متخصص راهکار اساسی برای توسعه صنعت ساختمان‌سازی است

محمدعلی ربانی، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در حوزه ساخت‌وساز می‌تواند به شکلی وسیع مشکلات اساسی را در بخش صنعت ساختمان ایجاد کند، گفت: «کمبود نیروی انسانی ممکن است باعث شود برخی پروژه‌ها معلق بمانند یا حتی تعطیل شوند یا باکیفیتی که استاندارد جهانی است ساخته نشود. این موضوع ممکن است باعث تأخیر در توسعه و به‌روزرسانی شهر و شهرستان شود. این مشکل می‌تواند منجر به کاهش در ماندگاری و عمر مفید ابنیه، ماشین‌آلات و وسایل استفاده شده در پروژه‌ها و افزایش مخاطرات حوادث کاری شود.»

ربانی راهکار توسعه و به‌روزرسانی صنعت ساختمان‌سازی را در تربیت نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: «در بخش ساخت‌وساز، نیروهای متخصص و دارای مهارت‌های خاص مثل مهندسان، مجریان پروژه و نقشه‌برداران بسیار مهم هستند. بدون این دسته از نیروها، پروژه‌های پیچیده و با تکنولوژی پیشرفته با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.»

وی افزود: «به دلیل رونق‌بخش ساخت‌وساز، رشته ساختمان‌سازی در کشوری مانند ایران می‌تواند در آینده بسیار حائز اهمیت باشند. ایران یکی از کشور‌هایی است که با سرعت رشد جمعیت و شهرنشینی روبرو است، که باعث افزایش تقاضای مسکن و توسعه زیرساخت‌های شهری، مانند جاده‌ها، پل‌ها، دریاچه‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها شده است.»

رشته ساختمان‌سازی در ایران جایگاه مهمی در اشتغال‌زایی دارد

ربانی گفت: «علاوه براین، با وجود امکان دسترسی به ظرفیت‌های عظیم منابع طبیعی، مانند گرانیت و سنگ، ایران به‌خوبی به یکی از منابع غنی خریدوفروش مصالح ساختمانی تبدیل شده است. بنابراین، رشته ساختمان‌سازی به‌عنوان یکی از حوزه‌های استراتژیک و تحلیلی کشور، در آینده می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته باشد.»

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در تأمین نیروی انسانی لازم در حوزه ساخت‌وساز گفت: «هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای بهترین ظرفیت را برای تربیت نیروی انسانی ماهر دارند اما اگر خروجی آن را در بازار کار نمی‌بینیم باید دید اشکال کار کجاست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار