رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:

مبارزه با فرار مالیاتی دانه‌ درشت‌ها در دستور کار سازمان امور مالیاتی

تهران (پانا) - رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها است، اظهار کرد ۴۵ شخص حقیقی با ۶۶ هزار میلیاردتومان گردش مالی بدون داشتن پرونده مالیاتی شناسایی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مبارزه با فرار مالیاتی دانه‌ درشت‌ها در دستور کار سازمان امور مالیاتی

محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در نشستی خبری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بودجه جاری کشور باید با درآمدهای مالیاتی محقق شود، اظهار کرد: یکی از راهبردهای جدید مقابله جدی با طبقه دلال و واسطه است تا فعالیت‌های تولیدی از جذابیت‌های بیشتری برخوردار شود.
وی با بیان اینکه فراریان مالیاتی معمولا چهره‌های موجهی از خود نشان می‌دهند، اظهار کرد: برخی از عناوین مقدس استفاده می‌کنند اما با فرار مالیاتی جدی توسط آنها مواجه هستیم.تلاش ما برخورد جدی با دلالان و واسطه‌ها است.
وی با تاکید بر ضرورت تسهیل وظایف و تکالیفی که بر عهده مودیان است، عنوان کرد: باید از نظام مالیات‌ستانی سنتی فاصله گرفته و نظام مالیاتی را هوشمند کرد.تغییر این سیستم نیازمند آموزش است و باید تحول مالیاتی را اجرایی کرد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: برندی که برای سازمان مالیاتی در دور جدید شکل می‌گیرد مبارزه با دانه‌درشت‌های مالیاتی است.سال گذشته ۱۸ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی وصول شده است.
وی افزود: باید روش‌های فرار مالیاتی شناسایی شود.فرآیندها باید شناسایی و گلوگاه‌ها را برطرف کرد.فاکتورسازی سوری و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بوده و در ۱۰۰ تا ۲۰۰ رسته و فعالیت اقتصادی فاکتورسازی می‌کنند از اموری است که باید به صورت جدی انجام شود.این شرکت‌ها باید در لیست سیاه قرار بگیرند.
سبحانیان افزود: همچنین حساب‌های شخصی وجود دارد که رفتار تجاری دارد.۱۸۰ هزار حساب شخصی غیرتجاری با فعالیت تجاری وجود دارد و حجم بسیار بالایی از گردش وجوه دارند.
رییس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: ۴۵ شخص حقیقی با ۶۶ هزار میلیاردتومان گردش مالی بدون داشتن پرونده مالیاتی شناسایی شده‌اند.
وی با اشاره به سواستفاده از عناوین اقتصادی اظهار کرد: برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه فعایت‌هایی دارند که با فلسفه ایجاد آنها فاصله دارد .به طور مثال در صندوق قرض‌الحسنه‌ای ۱۴۲ هزار میلیاردتومان ورودی حساب و ۱۲۰۰ دستگاه پوز دارد.
سبحانیان گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۷ هزار خودروی لوکس شناسایی شده است.براورد بودجه برای دریافت مالیات ۶ هزار میلیاردتومان بوده و ۲ هزار میلیاردتومان مالیات تبیینی و اعلام شده وجود داشت که ۷۷۰ میلیاردتومان آن وصول شده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۳ هزار خودرو لوکس شناسایی شده است.براورد بودجه ۶ هزار میلیاردتومان بوده و ۲۲۰۰ هزار میلیاردتومان مالیات تبیینی بوده که از این میزان ۲۰ میلیارد تومان برای مالیات خودروهای لوکس شناسایی شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار خانه لوکس شناسایی شده است.۲۵ میلیاردتومان از این خانه‌ها مالیات دریافت شده است.
سبحانیان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی شده است.

ثبت 11 میلیون حساب تجاری در سازمان امور مالیاتی

وی در پاسخ به سوالی در مورد حساب های تجاری شناسایی شده گفت: در حال حاضر 11 میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان 9 میلیون مربوط به اشخاص حقیقی و دو میلیون و 300 هزار حساب مربوط به اشخاص حقوقی است. البته در عمل این تعداد بیشتر است و سازمان امور مالیاتی به دنبال شناسایی حساب های شخصی با استفاده های تجاری است.

شناسایی 49 نفر با بیش از 20 خانه خالی

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ارائه اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی تمام آن بر عهده وزارت راه است و سازمان امور مالیاتی وظیفه ای در این خصوص ندارد. در همین رابطه 300 هزار خانه خالی مربوط به سال 1400 به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این میزان 66 هزار واحد مربوط به افرادی است که دارای دو خانه خالی به بالا هستند. در همین رابطه 32000 مطالبه نام صادر شده که ارزش آنها به هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد. 646 پرونده از این تعداد قطع شده که ارزش آنها برابر با شش و نیم میلیارد تومان است. بنابراین در روزه خانه های خالی توپی در زمین سازمان نیست و به محض ارائه اطلاعات ما پیگیر وصول مالیات ها خواهیم بود. نکته دیگری که وجود دارد این است که 49 نفر به طور مشخص دارای 20 خانه خالی به بالا بودند دستور تمرکز بیشتر بر روی آنها و تعیین تکلیف فوری صادر شده است.

سهم 25 تا 30 درصدی اصناف در تولید ناخالص در عین سهم 6 درصدی در پرداخت مالیات

وی در پاسخ به سوالی در مورد سهم مالیات اصناف در مالیات‌های وصولی کشور گفت: سال‌های سال است که به این موضوع پرداخته می‌شود و باید مشخص باشد که هر بخش اقتصاد چه سهمی از مالیات را به خود اختصاص داده است. بالغ بر 7 جلسه با صنوف برگزار شده است و رابطه خوبی با جامعه مشاغل وجود دارد. در همه استان‌ها تکلیف کردیم که میز خدمت مستقر شود و ارتباط را به طور تنگاتنگ ادامه خواهیم داد. تقریبا 25 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی را جامعه اصناف تامین می‌کنند اما مالیات این حوزه کمتر از 6 درصد است. این فاصله منحصر در تعداد اندکی از افراد فعال در صنوف است. بخش عمده اصناف مربوط به مشاغل خرد و کوچک است. معتقد هستیم که که نباید به این بخش فشار تکلیف و مالیات وارد کنیم. بالغ بر 5 تا 6 درصد از مشاغل باید مالیات بالایی پرداخت کنند. ما باید اختلاف بین 30 درصد و 6 درصد را با یک شیب ملایم و معقول پر کنیم. به اصناف اعلام کردیم که از پس از داده‌ها برای تشخیص مالیات استفاده می‌کنیم و از فرآیند چانه زنی خارج شدیم.

موافقت سازمان امور مالیاتی با افزایش مالیات ارزش افزوده

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم در مورد احتمال افزایش مالیات ارزش افزوده براساس برنامه هفتم توسعه گفت: ناظر به پیش‌نویس برنامه هفتم، رویکرد دولت کاهش بار مالیاتی بر تولید بوده است. در دنیا به سمت کاهش مالیات بر بنگاه و افزایش مالیات مصرف رفته است. ما فهرست بلند بالایی از معافیت‌ها در ارزش افزوده داریم که اقلام سفره مردم از ارزش افزوده معاف است. در نتیجه افزایش مالیات ارزش افزوده هم زمان با کاهش مالیات بر تولید از نظر ما موثر است. البته باید توجه داشت که یکی از کارکرد های اصلی ارزش افزوده شناسایی حلقه‌های تولیدی و شفاف سازی است. اگر امروز به دنبال مقابله با فرار مالیاتی هستیم این است که می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم. در همین رابطه برخی فضاسازی می‌کنند و گفته شد که یک بنگاه به دلیل بدهی مالیاتی تعطیل شده است. در همین موضوع اموال شخصی بدهکار مالیاتی را شناسایی کردیم که در شمال شهر تهران بود. در نتیجه سیاست قطعی ما حمایت از تولید است.

از همه استان‌ها و مناطق مالیات اخذ می‌شود

سبحانیان با اشاره به اینکه طبق قانون از همه فعالیت‌های اقتصادی در همه استان‌ها مالیات اخذ می‌کنیم، گفت: برخی استان‌ها سهم بسیار کمی از مالیات کشور دارند اما اینطور نیست که از یک بخش خاص مالیات اخذ کنیم.

عایدی سرمایه پشتوانه‌ای برای مالیات‌ستانی از رمز ارزها

وی در پاسخ به سوالی در مورد وصول مالیات از حوزه رمز ارز گفت: طبق قانون از هر فعالیتی که درآمدی ایجاد کند مالیت اخذ می‌کند چه در حوزه رمز ارز و چه در حوزه های دیگر. اگر سامان درآمدزایی افراد را شناسایی کند مالیات آن را وصول می‌کند و یکی از اجزای مالیات برعایدی سرمایه نیز مربوط به حوزه رمز ارز است.

تاکید رییس سازمان امور مالیاتی بر کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی به یک درصد

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی سیاست بهینه حمایت از مصرف‌کنندگان را حلقه آخر می‌دانم، گفت: در عین حال اگر وضعیت به گونه‌ای است که پایگاه اطلاعاتی خوبی وجود ندارد کشور نیاز دارد تا تصمیماتی را بگیرد. یکی از این تصمیمات این بود که مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی را به یک درصد کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت وصولی پایین مالیات خودروهای لوکس، خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی گفت: در حوزه مالیات بر خانه‌های لوکس، خالی و خودروهای لوکس مالیات‌های مربوط به سال 1401 به تازگی ابلاغ شده و هنوز فرصت برای پرداخت آنها وجود دارد. ضمن اینکه در حال همکاری با ارگان‌هایی که مسئولیت شناسایی دارند هستیم. به طور مثال باید همکاری نزدیکی با پلیس در حوزه شناسایی و ضمانت اجرای قانون در حوزه خودرو داشته باشیم. طبیعتاً بدون ضمانت اجرا قانون عملا اجرا نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار