در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

سرانجام به‌روز رسانی طرح جامع «آب خام» در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز امیدواری از به سرانجام رسیدن طرح جامع آب خام در سال جاری تاکید کرد که این طرح یک گام بسیار ارزشمند در حوزه محیط زیست شهر تهران است.

کد مطلب: ۱۳۷۵۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
سرانجام  به‌روز رسانی طرح جامع «آب خام» در پایتخت

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه به‌روزرسانی طرح جامع آب خام در دستور کار قرار دارد، گفت: «کمیسیون سلامت و محیط زیست در این خصوص نقطه نظراتی داشت که آنها را به سازمان بوستان‌ها منعکس کردیم. هر منطقه یک مشاور در حوزه آب دارد و یک مشاور مادر نیز در این حوزه فعالیت می‌کند. سازمان بوستان‌ها به این حوزه توجه ویژه‌ای دارد اما باید با توجه به شرایط جوی، خشکسالی و کمبود آبی که وجود دارد نسبت به طرح جامع، اقدام ویژه و مناسب انجام شود.»

وی اضافه کرد: «امیدواریم امسال طرح جامع آب خام به سرانجام برسد که یک گام بسیار ارزشمند در حوزه محیط زیست در شهر تهران است.»

آخرین وضعیت تکمیل شبکه فاضلاب در مناطق تهران

پیرهادی با اشاره وضعیت فاضلاب شهر تهران گفت:‌ «با هماهنگی که با مجموعه آب و فاضلاب داریم تلاش می‌شود مناطق از تهران که هنوز شبکه فاضلاب در آن تکمیل نشده است مانند برخی مناطق جنوبی هم فعال شوند. در مناطق 17، 18، 19، 21 و 22 در حوزه فاضلاب شهری کمتر کار شده بود که با هماهنگی که با مجموعه آب و فاضلاب استان تهران داریم چند قطعه زمین را در اختیارشان قرار می‌دهیم و کارهای مقدماتی انجام شده است. مجموعه خرگوش دره که زمینی به مساحت چهار هکتار بود هفته گذشته تحویل داده شد و اگر در این زمین مجموعه فاضلاب شهری اجرایی شود قسمت اعظمی از مشکلات مناطق 21 و 22 مرتفع می‌شود. البته پیگیر موضوعات منطقه 21 هم هستیم و شهردار منطقه قول‌هایی داده تا زمینی در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار دهد.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تذکری در صحن شورای شهر تهران درخصوص استفاده از پساب مجموعه فیروز بهرام برای مناطق جنوبی شهر گفت:‌ «نکته‌ای که مهم است و باید دولت پیگیری کند، این است که راهکار کمبود آب حفر چاه نیست و هر قدر چاه زده شود آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی دچار آسیب می‌شوند؛ مگر اینکه در نقطه‌ای چاه زده شود که آب سطحی در آنجا بالاست و در سطحی که استاندارد است آب برداشته شود و نباید برای آب بهداشتی بخواهیم بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم بدون این که تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها را در دستور کار داشته باشیم زیرا ترک فعل بزرگ است اگر آبخوان‌های شهر تهران به صورت مصنوعی تغذیه نشوند.»

وی ادامه داد:‌ «از پسابی که از تهران خارج می‌شود، می‌توانند برای تغذیه آبخوان‌های شهر تهران استفاده کنند و جاهایی که دچار ضعف و کمبود آب شده را تغذیه کنند تا آب‌های زیرزمینی دچار چالش نشوند که در برخی مناطق دچار فرونشست شویم.»

به گفته پیرهادی، 87 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و مابقی مصارف اعم از آب آشامیدنی، بهداشتی و صنعتی 13درصد آب کشور است. در حوزه کشاورزی حدود دو سوم از این میزان آب مصرفی نادرست استفاده می شود؛ در صورتی که اگر تکنولوژی روز استفاده شود و دولت اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشد می‌تواند سمت و سوی حوزه کشاورزی را به سمتی ببرد که با یک سوم مصرف آب بتوانیم کشاورزی‌مان را اداره کنیم. اگر 60درصد در این حوزه صرفه‌جویی شود 6 برابر میزان آب شرب و آشامیدنی ذخیره می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار