مازیار میری:

قبل از شروع فیلمبرداری هر فیلم به حرم امام رضا (ع) می‌روم

تهران (پانا) - در هفتمین شب برنامه "شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)" ، فیلم به آهستگی ساخته مازیار میری در پردیس مهر کوهسنگی به نمایش در آمد ودر ادامه با حضور مازیار میری نشست پرسش و پاسخ فیلمش برگزارشد .

کد مطلب: ۱۳۷۵۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
قبل از شروع فیلمبرداری هر فیلم به حرم امام رضا (ع) می‌روم

مازیار میری در ابتدای سخنان خود گفت: خیلی پدر ومادر بهروز شعیبی را دعا کردم که من را دعوت کرد و در روزهایی که حال خیلی از ماها خوب نیست باطری ما را شارژ کرد .خدا خیرش بدهد که باعث شد اینجا باشیم .

وی افزود: دوست دارم از یک اتفاقی که ذهن من را کاملا درگیر کرده حرف بزنم وقتی برنامه نمایش فیلمها و پوستر برنامه را دیدم بسیار متعجب شدم ما در همه این سالها فقط این تعداد فیلم با موضوع امام رضا ساخته ایم ؟این تعداد کم خیلی غریب و دردناک است که ما یکی ازجاذبه های ایرانی و معرفتی و مذهبی ایرانی را این اندازه به آن نگاه کرده ایم و به اندازه ده شب فیلم تصویری نداریم .

میری تصریح کرد : در سینمای قبل از انقلاب ، به هر بهانه ای ،یک لوکیشنی از حرم امام رضا می گذاشتند و حداقل باب معرفتی اش را باز می کرد .

کارگردان فیلم حوض نقاشی تاکید کرد : این کم کاری ،حتما علتهای مختلفی دارد .هرجای دیگری بود نگاه ویژه تری به امام رضا بود .در دوره هایی نگاه حزبی و جناحی به امام رضا شد و این خیلی خطرناک است.

وی افزود : بهروز شعیبی نقل می کردو از او شنیدم که شرایط کار کردن در حرم بهتر شده است ودوستانی که آمده اند نگاه فرهنگی تری دارند. قبلا کار کردن در حرم خیلی سخت بود و اصلا گفت وگو شکل نمی گرفت.

میری تاکید کرد : در آن سالهایی که ما کار کردیم دوربین ویدئو نبود و با دوربین نگاتیو کار می کردیم .الان داخل حرم با دوربین موبایل ، پلان می گیرند .برای همین چند پلان داخل حرم باید با سختی یا یواشکی می گرفتیم و دوربین را پنهان می گرفتیم .حتی به ما مشکوک بودند.

این کارگردان سینمای ایران افزود : این اتفاق ناگواری است که ما درباره امام رضا(ع) ،فقط یک سریال و چند فیلم داریم .بحث معرفتی درباره امام رضا را کمتر در این سالها داشته ایم .به نظرم باید مدیران فرهنگی ما خودشان هم علاقه مند باشند که درباره امام رضا و ارتباط معرفتی و دینی با آن فیلم ساخته شود. بعضی مواقع فکر می کنم خود مدیران خیلی علاقه ای ندارند و نه سفارشی می کنند و نه گفت وگویی دارند. در همین سالهای اخیر ،تنها فیلمی که ساخته شده فیلم بدون قرار قبلی بهروز شعیبی است .قطعا منظور من از حمایت حمایت مالی نیست و هر تهیه کننده ای می تواند شرایط مالی تولید این فیلم ها را فراهم کند.

وی افزود: تولیدات سینمای ایران، الان وضعیت نگران کننده ای پیدا کرده است . آن چیزی که الان بر روی پرده سینماست را نمی توان جزو سینمای ایران و سینمای پر افتخار ایران دانست . من هیچ منعی برای ساخت چنین آثاری نمی بینم . یک کمی نگران می شوم وقتی حس می کنم گویا علاقه سیاستگذاران فرهنگی بیشتر به این آثاراست .فیلمهایی که مرتب به هم پز می دهند که من صد میلیارد را رد کرده ام و دیگری می گوید من صدو پنجاه میلیارد را رد می کنم؛ انگار افتخار ما شده است که با فرهنگ تجارت کنیم .

کارگردان فیلم سعادت آباد تاکید کرد : امام رضا خیلی ایرانی است . ما وقتی به حرم می رویم همه جور آدمی را در حرم می بینیم و حالشان با هم خوب است .در هنگام تحویل سال نو ، همه مردم ایران با برنامه تحویل سال نو از حرم ، سال نو خود را آغاز می کنند و حالشان خوب است؛ همه حسرت می خورند که چرا در حرم نیستند .

وی افزود : آدمها با هرنگاه سیاسی و فکری یک نقطه مشترک دارند و آن بعد معرفتی امام رضا است .همه ما از زمان کودکی خاطرات نوستالژیکی از سفر به مشهد باقطار و گرفتن اتاق و ....داریم و حال همه با این مسافرت بسیار خوب بود .

مازیار میری در ادامه گفت: من هر فیلمی که می خواهم شروع کنم باید شب قبل از شروع فیلم برداری بیایم حرم امام رضا (ع).تهیه کنندگانی که با من کار می کنند می دانند باید یک بلیط برای من بگیرند . دلم می خواست آرامشی که از حرم امام رضا (ع) می گیرم در فیلم به آهستگی و معنای فیلم وجود داشته باشد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در حرم نشسته بودم و اتفاق جذابی روی داد.وچند جوان آمده بودند پیش من و می گفتند که ما امروز آمده بودیم حرم و دعا می کردیم و از امام رضا می خواستیم که شرایط فیلمسازی ما مهیا شود .چشممان را برگردانیم و دیدیم عضو شورای پروانه ساخت اینجاست .وقتی شما را دیدیم گفتیم امام رضا حاجت ما را داده است .ما داشتیم دعا می کردیم که فیلم اولمان را بسازیم و سرمان را چرخاندیم و شما را دیدیم.

میری با ذکر خاطره جالبی از مرحوم کیارستمی گفت : در دیداری که در همان سالها به همراه پرویز شهبازی با آقای کیارستمی داشتیم وقتی از او پرسیدیم که چگونه می شود هم فیلم فرهنگی ساخت و هم ارتباط با مردم برقرار کرد ، کیارستمی جواب جالبی داد و گفت : سعی کنید ویترین فیلم هایتان را درست کنید و حرفتان را بزنید .بازیگر بگذارید ولی بازیگری که بازی نکند .من می خواستم آن زمان به آهستگی را کار کنم و پرویز شهبازی می خواست عیار ۱۴ را کار کند ما به دنبال بازیگری بودیم که هم انگیزه لازم را برای بازی در این فیلم ها داشته باشید و هم پر انرژی باشد و هم ویترین خوبی باشد .به همین خاطر به سراغ محمد رضا فروتن رفتیم.محمد رضا فروتن توانست انرژی خوبی برای این فیلم بگذارد و در آن سال هم برای این فیلم سیمرغ گرفت.

میری درباره بازی نیلوفر خوش خلق در این فیلم گفت : درباره خانم خوش حلق ، من بازیگران مختلفی را دیدم احساسم این بود که چشمهای خانم خوش خلق و دو دو کردن چشمهای خانم خوش خلق می تواند به این شخصیت کمک کند . احساس کردم آرامشی در این شخصیت وجود دارد آن موقع احساس می کردم انتخاب خوبی است .

کارگردان فیلم به آهستگی ادامه داد : زمانی که فیلم به آهستگی برای جشنواره برلین انتخاب شد مدیران خیلی نگران بودند که برای این فیلم در جشنواره برلین حاشیه درست کنند با توجه به اینکه موضوع فیلم هم درباره امام رضا بود .جلسات زیادی هم برای ما گذاشته بودند . در نشست خبری این فیلم ، خیلی از گفت وگو ها خیلی خوب رفت جلو که ناگهان خانمی ایرانی با لحن تندی شروع کرد به اعتراض کردن که خانم ها اصلا در ایران نمی توانند زیارت کنند ! و کارگردان فیلم دروغگوست و همینجوری فحاشی می کرد .یک آقای آلمانی هم به او اعتراض کرد و من در جواب آن خانم گفتم خانم از جای بدی شروع کردی اتفاقا زیارت برای خانم هاست و به راحتی زیارت می کنند . با چیزهای دیگری به من حمله می کردی بهتر بود !

میری تاکید کرد : انگار مدیران می خواهند وقتی از پشت میزهایشان رفتند بگویند که درزمان ما فروش ۲۰۰ میلیاردی اتفاق افتاد یا در دوره مدیریت من یا وزارت من این اتفاق افتاد. ولی به این فکر نمی کنند که چه بلایی به سر سینمای ایران می آورند.

وی ادامه داد : تو را به خدا امام رضا را سیاسی نکنید .الان شرایط طوری شده است که اگر بخواهیم به حرم امام رضا برویم باید مراقب باشیم کسی نفهمد .ممکن است کسی بگوید تو که دولتی هستی .امام رضا برای همه است .با همه دیدگاهها و شرایط و نگاهها.

میری افزود : دوستانی هستند که امام رضا را در حد درگیری های سیاسی و جناحی خودشان پایین می آورند . باید یک کمی به این فکر کنیم که امام رضا نعمت بزرگی برای این کشور است . امام رضا می تواند آدمها را با هم آشتی بدهد و دلها را به هم گره بزند . هرچه راجع به امام رضا فیلم بسازیم باز کم است.

وی افزود : باید برای فیلم بدون قرار قبلی شرایط اکران بسیار بهتری را به وجودمی آوردند که نشد و شاید نخواستند ونکردند . امیدوارم شرایط طوری شود که اگر ده سال دیگر بخواهند برنامه مشابهی درباره فیلمهای با موضوع امام رضا برگزارکنند از بین صد فیلم ، ده فیلم را انتخاب کنند.

میری ادامه داد : من تجربه های بسیار خوبی داشتم از اکران به آهستگی ها در کشورهای مختلف.امیدوارم مسئولان فرهنگی ما دلشان برای سینمای ایران بسوزد و متاسفانه دلشان نمی سوزد . آنها الان دل به دل سینما داران داده اند که می گویند ما داریم ورشکسته می شویم و خیلی باید بفروشیم . از آن طرف هم تلاشی نمی کنند تا تولید و اکران فیلمهای قصه گو اتفاق بیافتد .

این عضو شورای صدور پروانه ساخت فیلمها تاکید کرد : الان یک دو رقابتی و سرعتی برای رسیدن به رکوردهای ۲۰۰ میلیاردی و ۳۰۰ میلیاردی به وجود آمده است .هم اکنون هر چی فیلمنامه می آید از این نوع فیلم هاست که برای رکورد شکنی می آید و آدم خجالت می کشد که فیلمنامه آن را بخواند .

وی افزود : سالها قبل ، سه چهار فیلم جدی قصه گو خوب در کنار دو فیلم کمدی خوب اکران می شد . الان این فیلمهایی که اکران می شود کمدی نیست و مبتذل است .رقابت برای این است که مبتذل سازی اضافه شود . الان سینمادار می گوید من به اکران فیلمی که زیر صد میلیارد نفروشد راضی نمی شوم . انگار همه می خواهند مردم را با همین فیلمهای مبتذل سرگرم کنند.

میری تاکید کرد : شما باور نمی کنید در عرض بیست روز فیلمنامه نوشته می شود، فیلمبرداری می شود ، مونتاژ می شود و آماده می کنند و برای پروانه نمایش ارائه می دهند تا فیلم بعدی خود را بسازند . یعنی قبل از انقلاب هم که رضا صفایی ، ۹ تا فیلم در سال کار می کرد اینطوری کار نمی کرد .

میری در پاسخ سوال مجری برنامه که آیا تمایل دارید که فیلم دیگری در مشهد کار کنید گفت : اگر شرایط ساخت آن مهیا شود حتما این کار را می کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار