نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا

زمین‌های گرفته شده از افراد سودجو در اختیار فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی قرار بگیرد

تهران (پانا) - نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید زمین‌هایی که در دست افراد سودجو است در اختیار فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی قرار بگیرد، عنوان کرد که حمایت از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی منجر به توسعه اقتصاد کشاورزی در ایران می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۲۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
زمین‌های گرفته شده از افراد سودجو در اختیار فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی قرار بگیرد

جواد کاظم‌ نسب الباجی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت هنرستان‌های کشاورزی گفت: «توجه به هنرستان‌های کشاورزی مهم است و اولویت باید باکسانی باشد که در روستاها زندگی می‌کنند. فرصت تحصیل شبانه‌روزی برای این افراد باید فراهم شود تا بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند.»

مدرک مهم نیست، در بازار کار تخصص حرف اول را می‌زند

وی افزود: «این دانش آ‌موزان مهارت لازم را کسب کرده‌اند و زیرساخت لازم که زمین است، برایشان فراهم شده و این افراد بر اساس رشته‌ای که یاد گرفته‌اند می‌توانند آن را توسعه بدهند. متأسفانه در شرایط کنونی اکثر رشته‌هایی که در دانشگاه وجود دارد به‌نوعی در حد رفع تکلیف مانده‌اند. فرد صرفاً برای اینکه لیسانس بگیرد وارد دانشگاه می‌شود. این در حالی است که در بازار کار تخصص حرف اول را می‌زند.»

در استان خوزستان زیرساخت‌های خوبی برای گسترش هنرستان‌های مرتبط با نیاز بازار وجود دارد

نسب الباجی با اشاره به بسترهایی که در استان خوزستان برای گسترش هنرستان‌ها وجود دارد، گفت: «در استان خوزستان صنایع عظیم فولاد وجود دارد که نیاز است دانشکده‌ای در آنجا تأسیس شود تا به بهره‌برداری لازم برسد زیرا نیاز به این مهم در این استان وجود دارد. حوزه نفت نیز در خوزستان حرف اول را می‌زند، ما دانشگاه نفت را داریم اما باید دید این دانشگاه تا چه اندازه در حوزه توسعه نفتی کشور اثرگذار بوده و توانسته جوابگوی خواسته‌های نیروی انسانی حوزه نفت باشد.»

این عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: «باید اساتید حرفه‌ای جذب شوند تا علم روز نفت آموزش داده شود و همچنین فارغ‌التحصیلان دقیقاً در حوزه نفت جذب شوند نه اینکه به رشته‌ها و حوزه‌های دیگری بروند. درواقع این‌ها جذب شرکت‌های زیرمجموعه‌ای شوند که کارایی و نتیجه بسیار ثمربخش داشته باشند. اگر در مناطقی که این زیرساخت‌ها وجود دارد آن دانشکده‌ها ایجاد شود نتیجه مطلوبی خواهد داشت.»

اهمیت توجه ویژه به هنرستان‌های کشاورزی

نسب الباجی با اشاره به اینکه باید به فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی توجه ویژه شود، اظهار کرد: «افرادی که در رشته‌های کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شوند باید موردتوجه و حمایت ویژه قرار بگیرند. برای مثال زمین‌های ملی که در دست افراد سودجو است باید در دست همین فارغ‌التحصیلان قرار بگیرد. در کنار این موضوع اعتبارات لازم احصا شود و با همان سرمایه‌ای که در دست دارند و زمینی که وجود دارد تولیداتشان را شروع کنند تا آینده این افراد مشخص شود.»

وی افزود: «ما امکانات بالقوه زیادی در کشور داریم و کانال‌هایی داریم که تشخیص می‌دهند این زمین‌ها باید در دست چه کسانی قرار بگیرد اما باید جلو رانت گرفته شود تا زمین‌ها در دست متخصصان باانگیزه قرار بگیرد تا تولید اتفاق بیافتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار