سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

حل مشکلات آموزش و پرورش با تغییر زاویه دید و واقع‌بینی میسر می‌شود

تهران(پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش، حل مشکلات آموزش و پرورش را در گرو توجه به اولیت‌بندی و واقع‌بینی دانست و تغییر زاویه دید را عامل موفقیت آن برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۶۸۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
حل مشکلات آموزش و پرورش با تغییر زاویه دید و واقع‌بینی میسر می‌شود

همزمان با هفته معلم، مراسم سپاس معلم با هدف تکریم از دبیران نمونه شهرستان‌های استان تهران، با حضور رضا‌مراد‌ صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان کشوری و استانی، در سالن ولایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برگزار شد.

در همین راستا، نشست گفتمانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با جمعی فعالان عرصه تعلیم و تربیت صورت گرفت که در راستای آن شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی به مشکلات عدیده‌ای آموزش و پرورش و چگونگی حل مشکلات موجود، مورد بررسی قرار گرفت.

صابر سعیدی، دانشجوی الهیات دانشگاه فرهنگیان یکی از معضلات مهم دانشگاه فرهنگیان را در چند سال اخیر، تامین معلم دانست و عنوان کرد: یکی از مسائلی که دانشگاه فرهنگیان در چند سال اخیر با آن سر به‌گریبان دارد، تامین معلم به‌ جای تعلیم آن است؛ از این رو این مسئله یکی از دغدغه‌های مهم فعالان عرصه تعلیم و تربیت است که چرا می‌بایست این سیاست نادرست در طی مدت زمان طولانی پیوسته تکرار شده و کسانی جذب آموزش و پرورش شوند که دارای صلاحیت دبیری نبوده و فاقد حداقل‌ها باشند؛ لذا مطالبه ما از وزارت آموزش و پرورش رسیدگی سریع به‌ این موضوع است تا در جهت آن، بتوان در پس آن، نظام آموزشی مترقی و جامعه‌ای پیشرو دارا بود.

در همین راستا، سمیه اکبری مدیر مدرسه متوسطه اول در پیشوا رهبری مدرسه را، فخر خود دانست و با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در گذر کشور از گردنه‌های دشوار پیشرفت حائز اهمیت است، ابراز کرد: مدیریت مدرسه، به‌معنای نظارت برکارهای روزمره‌ای است که در مجموعه آموزشی اتفاق می‌افتد؛ اما رهبری مدرسه، به‌معنای مدیریت بر قلب‌ها است که به بیان رهبر معظم انقلاب، نقش آموزش و پرورش در گذر کشور از گردنه‌های دشوار پیشرفت حائز است؛ لذا برای تحقق یافتن این مهم، می‌بایست در مدارس رهبری به‌خوبی جریان یافته و با ایجاد حس رقابت و توجه به مهارت‌هایی همچون کار تیمی، توانمندسازی دبیران، مهارت کنترل زمان آموزشی و سواد رسانه‌ای، همانند یک کارگردان فعالیت‌های مجموعه را، به‌خوبی تعریف کنیم.

آموزش و پرورش با بهره‌گیری از قانون ۲۰، ۸۰ می‌تواند اولویت‌بندی‌های خود را انجام داده و مشکلات را به مرور کاهش دهد

رضا مراد‌ صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش پس از گوش‌سپاری به نقطه‌ نظرات بیان شده، با بیان اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش منوط به دو موضوع اولویت‌بندی و واقع‌بینی است اظهار کرد: مشکلاتی که امروزه آموزش و پرورش با آن سردرگریبان دارد، به‌یکباره پدیدار نشده‌ که حل آن سریعا امکان پذیر باشد؛ از این رو می‌بایست مشکلات را دسته‌بندی کرده و برای حل آنان، از اصل ۲۰، ۸۰ بهره‌ گرفت؛ به‌گونه‌ای که ۲۰ درصد از اولویت‌ها را به خوبی انجام دهیم که در راستای آن ۸۰ درصد باقی‌مانده نیز، به‌تبع حل شوند.

وی اضافه کرد: اگر واقع‌بین نباشیم، فقط می‌گوییم، نمی‌ورزیم؛ از این رو اگر فرآیندی در مسیر خویش پیش نرفته و در اجرای آن کوتاهی شده باشد، نیازمند زمانی ۲ برابر هستیم تا به نقطه صفر رسیم؛ مقداری به خاطر خطایی که مرتکب شده‌ایم و مقداری دیگر به سبب مقاوتی که برای بازگشتن به مسیر داشته‌ایم؛ زین روی باید با بهره‌گیری از واقع‌بینی و تمرکز، مشکلات را حل کرده تا به بهره‌وری بالا دست یابیم‌.

این مقام مسئول، لازمه پیشرفت کشور را، توجه به صدرنشینی جایگاه و منزلت دبیران دانست و تصریح کرد: برای آن‌که کشور بتواند از گردنه‌های دشوار عبور کرده و کاستی‌های خود را جبران کند، می‌بایست منزلت و جایگاه دبیران، بر صدر نشیند؛ لذا هرگاه این مهم تحقق یابد، کشور دارای پیشرفت همه‌جانبه خواهد بود.

مرادصحرایی، در ادامه وقوف در یک مسئله را، آفت کار دانست و در خصوص چگونگی حل مشکلات آموزش و پرورش اذعان: راحت‌ترین کار در هر جامعه‌ای، انتقاد کردن است؛ لذا ما خود به مشکلات آموزش و پرورش آگاه بوده و تا حد زیادی از راهکار‌های موجود مطلع هستیم؛ ولی گویا منتظر نشسته‌ایم تا از بیرون مشکلات را حل کنند، در صورتی که چاره مشکل در درون است؛ آموزش و پرورش برای آن‌که به جایگاه واقعی خویش رسد، می‌بایست تحول را از فرآیندهایش آغاز کند؛ برای این کار می‌بایست تعداد اداراتی که کار موازن دارند کاهش یافته و فرآیندهای سیستم، یکپارچه شود.

وی تولید تالیف تعداد کتب درسی زیاد را، یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش برشمرد: با توجه به اینکه امکانات ما نسبت به دهه‌های پیشین افزایش یافته، اما به همان نسبت مشکلات در آموزش و پرورش تولید شده است که یکی از عوامل مهم این موضوع تولید بیش از حد کتب درسی است؛ لذا آنقدر برای هر موضوعی کتاب تالیف کرده‌ایم که امروز، نیازمند تامین معلم برای تدریشان هستیم و با مقوله کمبود دبیر مواجه شده‌ایم؛ شایسته ذکر است که به ازای هر کتاب نیازمند ۱۰۰۰۰ دبیر هستیم که این موضوع نیازمند توجه ویژه و بازنگری در تالیف کتب درسی آینده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش،‌ تخصص‌گرایی در دبیرستان را، امری فرسایش‌بخش دانست و ابراز کرد: آموزش و پرورش برای آن‌که بتواند از گرداب مشکلات کنونی نجات یابد، می‌بایست زاویه دید خویش را، تعویض نماید؛ از این رو هرگاه توانستیم از ظرفیت دبیران سراسر کشور برای تالیف کتب درسی بهره‌ گیریم، نظام تعلیم و تربیت ارتقا می‌یابد؛ بنابراین شرط جذب موفقیت بیرونی، زمینه‌سازی موفقیت در درون است.

گزینش مستمر دبیران که با هدف ارتقای صلاحیت حرفه‌ای و دانش‌ روز صورت خواهد گرفت، سبب ارتقای فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت می‌شود

وی گزینش مستمر را، یکی دیگر از نیازمندی‌های آموزش و پرورش در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در مدارس دانست و عنوان کرد: همان‌طور که بر همگان آشکار است، دبیران ما برای ورود به چرخه آموزش و پرورش تنها یک‌بار و در ابتدای مسیر، گزینش می‌شوند؛ این در صورتی است که دیگر کشورهای جهان بدین گونه عمل نمی‌کنند؛ لذا برای این‌که بتوان فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت را ارتقا بخشید، می‌بایست گزینش مستمر دبیران را که به معنای صلاحیت حرفه‌ای و دانش‌ روز آنان است، در دستور کار قرار داد.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار