یک دبیر ادبیات فارسی در رودهن در رور تولد شاعر بزرگقیصر امین پور:
معرفی شخصیتهای شاخص ادبی به دانشآموزان، یک رسالت تربیتی است
رودهن (پانا) - دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهید بهشتی رودهن در روز ولادت قیصر امینپور، معرفی شخصیتهای عرصه ادبی کشور به دانشآموزان را یکرسالت تربیتی در راستای اشاعه فرهنگ غنی ادبیات فارسی در مدارس دانست که باید متعهدانه پیگیری شود.
عبدالله قنبری، دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهید بهشتی رودهن به مناسبت روز میلاد قیصر امین پور در گفت وگو با پانا بیان کرد: «اصولا شاعران به دو گروه تقسیم می شوند گروه اول شاعرانی که تعهد و احساس مسئولیتی نسبت به جامعه دارند و شاعرانی که هنر را برای هنر می خواهند و معتقدند که باید فقط از هنر لذت برد حتی اگر در جامعه کاربردی نداشته باشد. قیصر جزء شاعران دسته اول است و به خاطر علاقهاش به ادبیات از دام پزشکی انصراف داد و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد. قیصر هم شاعر است هم نویسنده و هم ناقدی توانا بود، به عنوان مثال در کتاب «سنت و نوآوری در شعر معاصر» که عنوان رساله دکتری او نیز بوده است نقد زیبایی دارد که چگونه از سنت به نوآوری در شعر معاصر رسیده ایم، قیصر از معدود نویسندگان و شاعرانی دانست که هم در حوزه بزرگسال و هم کودک آثار ارزشمندی خلق کرده است. کتاب «تنفس صبح»، «آیینه های ناگهان»، «گلها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» از جمله آثار وی در حوزه بزرگسال و کتاب های «به قول پرستو» و «مثل چشمه، مثل رود» از جمله آثار وی در حوزه کودک است.»
وی افزود: «با توجه به آثار و دانش وی، او را می توان از تاثیر گذارترین و برجسته ترین شاعران مرد در زمان بعد از انقلاب اسلامی معرفی نمود. وی فرد منتخب هفتمین همایش "چهره های ماندگار" بود که در سال ۱۳۸۷ بعد از فوت وی برگزار شد.شاعری است که به باور بسیاری از اهل ادب، لایق لقب "سعدی نو" است، هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معما گونه را به ذهن و زبانش راه دهد.»
قنبری در توضیحات بیشتر قنبری عنوان کرد: «سادگی و روانی زبان، مضمونیابی، نکتهپردازی، زبان امروزی و مردمی بودن از جمله مهمترین مختصات شعر قیصر امینپور هستند که او را از سایر شاعران بعد از انقلاب متمایز کرده است. او سعی کرده است با استفاده از لغات معمول و اصطلاحات رایج، به بیان احساسات و اندیشه خود بپردازد و از میان این کلمات ساده نگاهی تازه به اتفاقات دنیای پیرامونش بیندازد.»
این دبیر ادبیات تصریح کرد:« یکی از اقدامات فرهنگی خاص که در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد این است که دانشآموزان ما که در آینده قرار است پاسبانان فرهنگ و ادب میهنی، هویتی و ملی ایران زمین باشند باید با اسطورههای این عرصه بیش از بیش آشنا شوند آنان باید با نام و سیره و سبک این شاعران و نویسندگان و با خط فکریشان آشنا شوند، چه بسا شاهران و نویسندگان بسیاری از دامان همین مدارس بعدها بر افق ادبیات این کشور بدرخشند و پدیدار شوند.»
وی همچنین مطرح کرد: «قیصر امین پور هم یکی از همین شاخصهای ادبی است که جای کار فرهنگی و آموزشی بسیاری در مدارس دارد، دانشآموزان پیرامون شخصیتی چون قیصر باید پژوهش و مطالعه کنند تا دلبستگی و تعهد ادبی و فرهنگی پیدا کنند، شاعری چون قیصر که هم و غم جامعه دارد، از درد و مشکلات جامعه میگوید و بسیاری موارد دیگر که هر کدام یک آموزهبزرگ و برجسته است که اگر درست به دانشآموزان شناخته شود این آموزهها به دانشآموز انتقال یافته و آنان را یاد میگیرد.»
خبرنگار: مهدیار نجاتی
ارسال دیدگاه