معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

قرائت قرآن با ترجمه تفسیری به دانش‌آموزان آموزش داده شود

نهضت قرآن‌خوانی را باید راه‌اندازی کنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر راه‌اندازی نهضت قرآن‌خوانی گفت قرائت قرآن با ترجمه تفسیری به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

کد مطلب: ۱۳۶۱۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
قرائت قرآن با ترجمه تفسیری به دانش‌آموزان آموزش داده شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده در نشست مجازی با معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور با موضوع تبیین سیاست‌های این معاونت با اشاره به حدیثی از حضرت امیر (ع) اظهار کرد: در این حدیث آمده: «إنّ کتابَ اللّه ِ على أربَعةِ أشیاءَ: علَى العِبارَةِ، و الإشارَةِ، و اللَّطائفِ، و الحَقائقِ. فالعِبارَةُ للعَوامِّ، و الإشارَةُ للخَواصِّ، و اللَّطائفُ للأولیاءِ، و الحقائقُ للأنبیاءِ: امام على علیه السلام فرموده‌اند: کتاب خداوند بر 4 چیز است: عبارت [ظاهر]، اشاره، لطایف و حقایق. این عبارت براى عامه مردم است. اشاره براى خواصّ، لطایف براى اولیا و حقایق براى انبیا.

وی در این باره ادامه داد: در بخش اول این حدیث تاکید شده است که قرآن را بخوانیم و معنای تفصیلی آن را نیز بدانیم این حدیث تاکید به فهم قرآن و عمل به این کتاب مقدس دارد.

باقرزاده بیان کرد: مهمترین بخش نظام تعلیم و تربیت در گسترش این حدیث، معاونت پرورشی و فرهنگی است. باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته باشیم. بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، جلسات مختلفی برگزار شد و شاید ما در معاونت بیشتر در این باره کار کرده‌ایم.

وی خطاب به معاونان پرورشی و فرهنگی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تمام افراد از قرآن بهره ببرند لذا بر خود و شما فرض می‌دانیم در سال جدید این کار را دنبال کنیم و سرفصلی را برای عوام لازم کنیم تا از قرآن بهره ببرند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال گذشته تاکید داشتیم هیچ جا قرآن خوانده نشود مگر اینکه ترجمه آن نیز خوانده شود لذا همانطور که قاری انتخاب می‌کنیم باید ترجمه قرآن را هم بخوانیم.

وی اظهار کرد: همکارانم در اداره کل قرآن، عترت و نماز با تولید نمونه‌هایی از بسته قرائتی اول جلسه، این گام را شروع کرده‌اند. دانش‌آمور قرآن را می‌خواند و ترجمه آن را نیز فرا می‌گیرد چراکه تاکید داریم باید قرآن را با ترجمه تفسیری قرائت کنیم.

باقرزاده تاکید کرد: نهضت قرآن‌خوانی را باید راه‌اندازی کنیم. خود، قرآن بخوانیم و به افراد دیگر بگوییم قرآن بخوانند تا زمینه قرآن خواندن بچه‌ها و فرزندانمان نیز تسهیل شود. تسهیلگری در خواندن قرآن، کار معاونین پرورشی و فرهنگی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تلاش همکاران خود و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها در سال گذشته تشکر کرد زیرا معتقد است این فعالیت‌ها موتور معاونت پرورشی و فرهنگی را روشن کرد.

باقرزاده در ادامه صحبت‌های خود از یوسف نوری تشکر کرد زیرا نگاه او را به حوزه پرورشی و فرهنگی پیگیرانه و مسئولانه دانست.

وی همچنین از رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز قدردانی کرد زیرا او اکنون در حال تدوین برنامه هفتم و رسیدگی به موضوع رتبه‌بندی و اعتراضات آن است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، یکی از سیاست‌های اصلی این معاونت را نظم و انضباط دانست و اعلام کرد: تلاش داریم امسال تمام برنامه‌ها منظم باشد لذا این سیاست اول ما در سال جدید خواهد بود. سیاست دوم معاونت این بود که در سال گذشته اقدامات متمرکز استانی، کشوری و منطقه‌ای برگزار شد. اقداماتی مانند جشن تکلیف، اردوها، نمایش‌ها و همایش‌ها در سال گذشته به خوبی و به صورت متمرکز برگزار شد.

وی تاکید کرد: برای تاثیر مستقیم و مستمر اقدامات بر روی دانش‌آموزان باید فعالیت‌ها در مدرسه اتفاق بیفتد. امسال، سال دانش‌آموزمحوری و مدرسه‌محوری است لذا برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات و اجرا باید در مدرسه باشد.

باقرزاده بیان کرد: وقتی مدرسه، پای کار باشد یعنی دانش‌آموز، اولیا و خانواده به عنوان ۳ رکن تربیت را پای کار آوردیم.

معاون وزیر همچنین درباره موضوع بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: برای اجرای هر سند، فهم آن سند، مقدمه لازم است. موضوع بیانیه گام دوم به گفت‌وگو، بحث و بیان نیاز دارد تا این خوانش به بقیه بخش‌ها نیز منتقل شود.

وی در ادامه به موضوع حجاب نیز اشاره و بیان کرد: مسائل کلان آموزش و پرورش، حجاب است که مساله کشور نیز به شمار می‌رود و در آموزش و پرورش نیز با آن مواجه هستیم. ما در معاونت و آموزش و پرورش به مساله حجاب به عنوان یک مساله تبیینی، تربیتی، هدایتی و ارشادی نگاه می‌کنیم که باید با استمرار در راستای آن پیش رویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار