ساخت راه‌آهن کربلا بعد از ماه رمضان کلید می‌خورد

تهران (پانا) - وزیر حمل‌ونقل عراق بر عزم جدی این کشور برای راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه_ بصره تاکید کرد و وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره و پل متحرک توسط دو کشور بعد از ماه رمضان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ساخت راه‌آهن کربلا بعد از ماه رمضان کلید می‌خورد

به گزارش ایسنا، خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند فراز و نشیب‌هایی داشته،‌ حتی سال گذشته مواردی از جمله عدم تمایل عراق به تکمیل این پروژه ریلی مطرح بود، اما پس از آن و با دیدارهایی بین ایران و عراق و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین این دو کشور، مدیرعامل راه‌آهن راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا خبر داد.

همچنین مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- درباره راه‌آهن تهران- کربلا بیان کرد: توافقات خوبی انجام شده و قرار شد در بودجه عراق هم احداث خط ریلی شلمچه - بصره دیده شود؛ اختلاف‌ نظری هم وجود داشت که بخش زیادی از آن حل شده و می‌تواند مشکلی که در سال‌های گذشته وجود داشته و بخشی ناشی از اختلاف نظر میان دو کشور از نظر خطوط مرزی یا منطقه مین‌گذاری‌شده بود، رفع شود.

در این راستا بذرپاش در حاشیه دیدار روز گذشته با رزاق محیبس السعداوی -وزیر حمل و نقل عراق- در ساختمان دادمان در جمع‌بندی توافق‌های حاصله در خصوص موضوعات مختلف حوزه حمل و نقل، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با کشور عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد.

آغاز عملیات مین‌روبی مسیر راه‌آهن شملچه-بصره بعد از ماه رمضان

بذرپاش با اشاره به سفر کوتاه وزیر حمل و نقل عراق به ایران در خصوص توافقات حاصله بین دو کشور توضیح داد: پروژه‌ راه‌آهن شلمچه-بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود و یکی از موضوعاتی بود که دو کشور در خصوص آن، تصمیم‌گیری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بوده است، در توافق با وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد تا در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

آغاز احداث مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره و پل متحرک توسط عراق و ایران

وزیر راه و شهرسازی توافق بین دو کشور را شامل آغاز احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شملچه- بصره توسط جمهوری عراق عنوان کرد و افزود: در مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری که توسط عراق احداث خواهد شد رود شط‌العرب وجود دارد و مقرر شد تا جمهوری اسلامی ایران احداث پل متحرک روی رودخانه شط‌العرب را انجام دهد که ساخت این پل به شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی توسط دولت عراق، توسط جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.

به گفته بذرپاش، مقرر شده است تا زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود. توافق شد تا این مسیر ریل و احداث پل متحرک روی رود شط‌العرب، ظرف یکسال و نیم به اتمام برسد. همچنین چنانچه در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شد توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه عملیات اجرایی احداث مسیر ریلی و پل بلافاصله بعد از ماه رمضان آغاز خواهد شد، گفت: مسیر ریلی توسط ایران احداث شده و هم اکنون به نقطه صفر مرزی رسیده‌ایم. امیدواریم تا در زمان مقرر این مسیر ریلی حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

عزم جدی عراق برای راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه_ بصره

همچنین رزاق محیبس عجیمی السعدوای -وزیر حمل و نقل کشور عراق- در این نشست با بیان اینکه مسیر ریلی از طرف عراقی مشخص شده است، بر عزم و اراده جدی عراق برای راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه_ بصره تاکید کرد و گفت: دولت عراق می‌کوشد اعتبارات این پروژه را در بودجه ۲۰۲۳ در نظر بگیرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طبق تصمیمات متخذه در این دیدار دوجانبه، مقرر شد جمهوری عراق در اسرع وقت و حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرایی مین‌روبی به طرف ایرانی اقدام کرده تا جمهوری اسلامی ایران عملیات مین‌روبی را آغاز کند. همچنین احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه مورد نیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.

از دیگر موضوعات مورد توافق عبارت است از: احداث یک پل روی اروند رود (شط‌العرب) با یک دهانه بازشو توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران. در این راستا کشور عراق ظرف یک ماه زمین‌های طرفین پل را جهت شروع عملیات اجرایی تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد داد.

مقرر شد تا عملیات احداث خط راه‌آهن، ابنیه، ایستگاه‌ها توسط کشور عراق انجام شود. احداث پل نیز توسط کشور ایران به صورت هم‌زمان انجام شود. به نحوی که کل پروژه حداکثر ظرف ۱۸ ماه توسط دو کشور به پایان برسد. چنانچه طی فرآیند مطالعات و احداث پل نیز نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، بر اساس تفاهم‌های بعدی باشد. همچنین کشور عراق اعلام کرد که بهره‌برداری از خط ابتدا به شکل مسافری خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار