رئیس شورای دانش‌آموزی منطقه بهارستان‌دو:

اختلاف نظرات از قانون پایستگی پیروی می‌کنند

بهارستان‌دو (پانا) - رئیس شورای دانش‌آموزی منطقه بهارستان‌ دو در رابطه با اختلاف نظر‌ت میان دانش‌آموزان و راهکار‌های کاهش آن، اختلاف‌ نظرات را پیرو قانون پایستگی برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف نظرات از قانون پایستگی پیروی می‌کنند

فائزه حسین‌پور، رئیس شورای دانش‌آموزی ناحیه دو بهارستان، دانش‌آموز پایه یازدهم ریاضی دبیرستان حکمت، ضمن شرح اختلاف‌نظرات به پانا اظهار کرد: «اختلاف‌ نظر از نظر هر شخص تعاریف متفاوتی دارد، از نظر من اختلاف‌ نظر به این معناست که چندین شخص می‌توانند در کنار یکدیگر حضور داشته باشند، اما همان‌گونه که از اختلاف‌ها و تفاوت‌های ظاهری نظیر رنگ‌پوست یا قد برخوردارند، دارای عقاید، افکار و نظرات متفاوتی نیز باشند.»

وی با اشاره بر نقطه نظرات مشترک در تفاوت سبک فکری ادامه داد: «برای مثال می‌توان گفت شخصی به رنگ قرمز توجه دارد، اما شخص دیگر در نقطه مقابل از این رنگ گریزان است؛ اختلاف‌ نظرها نیز دقیقا به این صورت رخ می‌دهند، البته امروزه اکثر اختلاف‌ نظرها میان دانش‌آموزان حول محورهای رسانه‌ای، دینی و مذهبی در گردش است.»

حسین‌پور، با تاکید بر عامل شکل‌گیری اختلاف نظر تصریح کرد: «زمانی اختلاف‌ نظر شکل می‌گیرد که یک شخص نمی‌داند با نظرات و عقاید مختلف که جدا از نظرات خود هستند چگونه برخورد کند؛ زیرا همواره در ذهن خود نظرات خویش را درست دانسته و می‌خواهد اشخاص را متقاعد کرده و به سوی گفته‌های خودش مایل کند.»

وی کلیشه احترام به تمام نظرات را مورد بررسی قرار داده و گفت: «تمام نظرات قابل احترام هستند، اما نظراتی که صحیح و درست باشند، زیرا برخی از نظرات علاوه بر نادرست بودن موجب می‌شوند که خود شخص اظهارکننده و اشخاص دیگر نیز آسیب ببینند و این مسئله گاهی باعث بروز مشکلات بزرگ جبران‌ناپذیری می‌شود.»

این دانش‌آموز موفق، با تشریح ریشه‌های اختلاف‌نظر ساز خاطرنشان کرد: «یکی از ریشه‌های اختلاف‌ نظر، از کودکی و مکانی که شخص در آن بزرگ شده است می‌آید و هنگامی که فرد وارد جامعه‌ای به نام مدرسه می‌شود چگونگی هم‌نشینی وی با اشخاص نیز سبب ایجاد افکار و عقاید مختلف می‌شود.»

رئیس شورای دانش‌آموزی منطقه بهارستان دو ادامه داد: «همان‌گونه که دو کتاب در سبک‌ و عنوان مختلف مانند روانشناسی و مذهبی، با توجه به اینکه هر دو کتاب‌های خوبی هستند، تفاوت‌های بسیاری دارند؛ اشخاص نیز با توجه به مکانی که در آن رشد کرده‌اند عقاید‌های آن‌ها شکل گرفته و امکان پیش آمدن اختلاف نظر بینشان وجود دارد و مسئله‌ای غیرممکن نیست.»

وی تاکید کرد: «مهم‌‌ترین ریشه اختلاف‌‌ نظرها تعصب‌ های کورکورانه و بی‌جا است، چرا که تعصب باعث می شود چشم‌ اشخاص روی حقایق بسته شود؛ البته تعصب در اکثر مواقع در سنین بالا مشاهده می‌شود، زیرا نسل نوجوان در برابر ایجاد آگاهی‌ها منعطف است.»

حسین‌پور راهکار‌های کاهش اختلاف‌نظر را اینگونه عنوان کرد: «اختلاف‌ نظر دقیقا مانند قانون پایستگی است؛ دوسخنی از بین نمی‌رود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند؛ تفاوت عقیده و سلیقه همواره وجود دارد و تنها ما می‌توانیم به نوعی آن‌ را تغییر دهیم تا از بیشترین آسیب ممکن جلوگیری شود؛ همچنین یکی از راه‌های کاهش اختلاف مطالعه است.»

دانش‌آموز منطقه بهارستان‌دو در پایان همکاری با اساتید مربوطه را مهم برشمرد و بیان کرد: «به کمک نقد و بررسی و جست‌وجو در ایراد سخنرانی‌ها توسط مسئولین مربوطه و دانش‌آموزان، اختلاف‌ نظرات کاهش چشم‌گیری خواهند داشت، همچنین حضور و همکاری با اساتیدی که می‌توانند راه‌حل‌های مناسب در باب مسائل ارائه دهند امری بسیار ضروری است.»

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا شیرجنگ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار