شاندیز، تنها منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران

مشهد(پانا) - شهر شاندیز از مکان‌های گردشگری و تفریحی مشهد مقدس است که در دامنه‌های شمالی ارتفاعات بینالود واقع شده است و وسعت آن تقریبا ۳۷۸۲۵ کیلومتر مربع است. این شهر در ۳۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان اولین اولویت و تنها منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران انتخاب شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
شاندیز، تنها منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری ایران

آب و هوای شهر شاندیز معتدل است و میانگین دمای سالانه آن ۲۵ درجه سانتی گراد است؛ این شهر به دلیل پوشش گیاهی خود، درختان انبوه، رودخانه‌ها و ارتفاعات جنوبی و غربی اش تابستان هایی خنک و زمستان های بسیار سردی دارد.

قدمت شهر شاندیز به قبل از دین اسلام بر می گردد؛ از همان دوران دژی بسیار محکم در آنجا وجود دارد که در گذشته از مردم در مقابل بلایای طبیعی و جنگ ها مراقبت می کرد. به دلیل وجود این دژ آن را شاهان دژ یا شاه دیز خطاب می کردند که بعد ها نامش به "شاندیز" که مخفف دو واژه دژ و شاهی است تغییر پیدا کرد.

نماد شهر شاندیز درخت چناری است که ۲۷۰۰ سال عمر دارد و آنچنان قطور است که داخل آن مغازه هایی مانند قصابی، کفاشی و قهوه خانه به وجود امد. اکنون نیز به عنوان مرکزی تجاری،سیاسی و اقتصادی فعال است و همینطور به عنوان مرکز تجمعات و گردهمایی های مردم انتخاب شده است.

از جمله مکان های گردشگری و تفریحی این شهر می‌توان به مسجد جامع تاریخی شهر شاندیز، بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ، پارک جنگلی شاندیز، موزه شهرداری، رصدخانه نجوم رضوی، آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، مجموعه های توریستی و گردشگری پدیده و گلستان شاندیز، تله‌کابین زشک، پیست موتور سواری وِیرانی، خیابان آبشار و روستاهای سردسیر و دارای آب و هوای دلچسب ابرده،زشک،خادر و سرآسیاب و در نهایت به رستوران معلق شاندیز که اولین رستوران هوایی خاور میانه است، اشاره کرد.

به طور کلی اقتصاد این شهر ۱۳۹۸۷ نفری متکی به باغداری، کشاورزی، گردشگری، اداری و خدماتی است که این روند از گذشته تاکنون ادامه دارد. از مکان های مهم اقتصادی شاندیز می توان به شهرک صنعتی طوس و مجموعه بزرگ ورزشی ثامن و همچنین مجموعه های توریستی و مرکز خرید و تفریحات پدیده که اکنون در حالِ احداث است اشاره کرد. لازم به ذکر است که این مجموعه از بزرگ ترین و متنوع ترین مجموعه های خاورمیانه است.

گیلاس از مهم ترین محصولات تولیدی باغ ها در این شهر تاریخی است و توریست هایی که برای بازدید و تفریح به شاندیز می آیند به عنوان سوغات به صنایع دستی مانند گلیم، فیروزه تراشی و به ویژه پوستین دوزی توجه می کنند. همچنین پوست و محصولات پوستی از سوغات معروف و ناب این شهر هستند؛ غذای معروف این شهر نیز شیشلیک است که با شش تکه گوشت گوسفند تهیه می شود و روش پخت مخصوص خودش را دارد.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه جمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار