رعایت حریم خطوط لوله نفت در منطقه شمال مورد تاکید قرار گرفت

ساری (پانا) - مدیر خطوط لوله و نفت مخابرات منطقه شمال با تاکید بر این که رعایت حریم خط لوله مهمترین خواسته شرکت از مردم است، گفت نهادهای دولتی و غیردولتی باید قبل از هر گونه اقدام برای ساخت و ساز از شرکت استعلام اخذ کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
رعایت حریم خطوط لوله نفت در منطقه شمال مورد تاکید قرار گرفت

محمدمهدی جامعی عصر امروز یکشنبه به مناسبت روز ملی صنعت نفت در جمع خبرنگاران ساری افزود: لوله های نفت در مسیرهای مختلف شمال ایران کشیده شده است و اگر ضربه ای به این لوله ها وارد شود ،علاوه بر وقوع حوادث ناگوار جانی، سرمایه های ملی نیز به هدر خواهد رفت.

وی با بیان این که یکی از مشکلات عمده ای که در مسیر خطوط لوله نفت در استان های شمالی وجود دارد ، تجاوز اشخاص حقیقی و حقوقی به حریم خطوط لوله نفت است، بیان داشت: به علت حاصلخیز بودن و ارزش زمین در شمال ، همزمان با گسترش و توسعه روستاها و شهرها و با تمرکز جمعیتی، تجاوز به حریم خطوط لوله نفت بیشتر انجام می شود.

وی تصریح کرد :اگر هرگونه بی توجهی سبب پارگی و ترکیدی لوله شود قطعا سبب فاجعه ای بزرگ زیست محیطی در منطقه شمال می شود ، بنابراین رعایت و حفظ حریم خطوط لوله یک اصل است.

وی با بیان این نکته که با توجه به افزایش ساخت و سازها به خصوص ویلا سازی ،تردد خودروهای سنگین از روی خط لوله نفت، خطر پارگی و شکستگی لوله را دوچندان کرده است، گفت: از آنجایی که جا به جایی و تامین فرآوردهای نفتی شهرها از ماموریت های اصلی این شرکت است ،خطوط لوله در حاشیه شهرها اجرایی شد، ولی به دلیل گسترش شهرنشینی و توسعه روستاها شاهد تعرض به حریم خطوط هستیم.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: پیمانکاران طرح های عمرانی و کشاورزان باید در رعایت این حریم توجه و از انجام فعالیت های کشاورزی با بکار گیری ماشین آلات در این مناطق خودداری کنند.

جامعی با اظهار این که تابلو ها و علایم محل عبور لوله های نفت در زیر خاک در مسیر نصب شده است ،تاکید کرد که از هر گونه ساخت و ساز ، کشت و کار و کنده کاری در حریم بایستی خودداری شود.

وی با بیان این که در سه سال گذشته دستبرد و یا سرقت فرآورده های نفتی در خطوط لوله نفت منطقه شمال گزارش نشده است، گفت: خط بان های شرکت طبق برنامه ریزی های صورت گرفته روزانه نسبت به رعایت حریم و پایش و رصد را انجام می دهند.

وی گفت: اگرچه شرکت هر ساله با اختصاص بودجه قابل توجه ، طرح های ایمن سازی خطوط لوله را در منطقه شمال عملیاتی می کند ولی با توجه وجود خطرات طبیعی سیل و رانش زمین ،همواره این دغدغه بین کارکنان این شرکت وجود دارد.

وی به مسئولیت اجتماعی شرکت خطوط لوله و نفت منطقه شمال اشاره کرد و گفت :شرکت در راستای اهمیت پایداری ،حفظ ونگهداری خط لوله ،تعامل و هم افزایی ویژه ای را با دهیاران و اعضای شوراهای روستاهای حاشیه حریم را دارد، به طوری که در اجرای طرح های عمرانی عام المنافع این مناطق از جمله تسطیح و شن ریزی جاده ای ،جلوگیری از رانش زمین و ارایه خدمات در زمان بحران های طبیعی کمک می کند.

وی منطقه شمال را دروازه صادرات، واردات و سوآپ نفت خام کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر توصیف کرد و افزود:علاوه بر این تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز مردم و مسافران در استان های مازندران و گلستان از وظایف و مسوولیت های مهم منطقه شمال به حساب می آید که با تلاش، خلاقیت، ایثار و مسوولیت پذیری کارکنان و مسوولان این منطقه محقق شده است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال به وجود ۶۰۰ کیلومتر خط لوله در منطقه شمال ،۱۰ مرکز انتقال نفت و ۱۸ ایستگاه مخابراتی اشاره کرد و گفت: طی سال جاری بیش از چهار میلیارد لیتر انواع فرآورده های نفتی بنزین، نفت گاز و نفت سفید از طریق خط لوله به منطقه شمال جابجا شده است.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه شمال با ۶۰۰ کیلومتر خطوط لوله ، روزانه ظرفیت انتقال ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و صدهزار بشکه فرآورده های نفتی را به پالایشگاه های کشور و ورود فرآورده های نفتی به استان های شمالی را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار