معرفی بام آجری خرم‌آباد

خرم آباد(پانا) - مناره اجری یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر خرم‌آباد است که امروزه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
معرفی بام آجری خرم‌آباد

مناره آجُری یکی از آثار باستانی شهر خرم‌آباد و متعلق به قرن چهارم هجری قمری است.

این بنا با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم‌آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه سنگی بنا شده و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. قطر سطح تحتانی آن ۵٫۴ متر است و با پیمودن ۹۹ پله دورانی می‌توان به بام مناره صعود کرد.

بقایای معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در مجاورت مناره (پارک، میدان شقایق فعلی) بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد و... گرداگرد بنا در گذشته است. با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروائی دیلیمان برمی‌گردد. بلندای آن بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد. قطر بنا در پائین‌ترین قسمت به ۵٫۴ متر کاهش می‌یابد. فضای داخلی آن از ۹۹ پله تشکیل شده‌ است. ورودی مناره در جبهه غربی روی سطح پایه قرار گرفته‌است. این بنا مربوط به دوره آل بویه (دیلمیان) است.

از این مناره آجری برای هدایت کاروان‌هایی که به سمت شهر باستانی شاپورخواست می‌آمدند، استفاده می‌شد. هم‌اکنون نیز از فراز آن می‌توان دورترین چشم‌اندازهای شهر را مشاهده کرد. در گذشته کاروان‌های زیادی به کمک این مناره راه خود را پیدا کرده‌اند و دیده‌بان‌های زیادی از بالای آن دشمن را دیده‌اند و مردم را به موقع از خطر حمله آگاه کرده‌اند.

این اثر به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. محل بازدید نیز در خرم آباد- محله قاضی آباد- پارک شقایق است.

دانش آموز خبرنگار: سما هرسینی شاکرمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار