کارشناسان در گفت‌وگو با پانا مطرح کردند؛

بررسی وضعیت تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی در ایران

تهران (پانا) - باوجوداینکه آموزش و پرورش ایران دارای هنرستان‌های کشاورزی متعددی است اما همچنان کشاورزی ایران در تنگنای کمبود نیروی متخصص یا تجهیزات و علم به روز شده قرار گرفته است. یکی از دلایل این مهم، جدایی فعالیت هنرستان‌های کشاورزی از صنعت کشاورزی در ایران است و این دو هنوز به هم وصل نشده است و دلیل دیگر فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی وضعیت تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی در ایران

اسماعیل پناهی، مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید باهنر پاکدشت از کمبود هنرستان‌های کشاورزی مجهز گلایه دارد و عنوان می‌کند که با کاهش تعداد دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی پتانسیل این هنرستان‌ها مانند سابق نیست. همچنین منصور علی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است اثرگذاری هنرستان‌های کشاورزی کم شده چون امکاناتشان کم شده است. محمد سرانی، یکی از مدرسان هنرستان‌های کشاورزی عنوان می‌کند که حدود 25 سال است که ادواتی وارد هنرستان‌های کشاورزی نشده است. رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد که هنرستان‌های کشاورزی به توسعه روش‌های نوآورانه در اقتصاد کشاورزی کمک کنند.

کمبود هنرستان‌های کشاورزی مجهز در کشور

اسماعیل پناهی، مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا درباره تعداد هنرستان‌های کشاورزی در ایران گفت: «هنرستان‌های کشاورزی قبل از دهه هفتاد تعدادشان بسیار کم بود و کلا 44 هنرستان کشاورزی داشتیم که در دهه هفتاد تعدادشان به 90 هنرستان رسیده و اکنون تعدادشان بیشتر از این‌هاست. در کل کشور حدود 130 هنرستان کشاورزی داریم و هنرستان‌هایی در جوار تأسیس کرده‌ایم، یعنی جایی اگر لازم بوده هنرستان‌های کشاورزی توسعه پیدا کند به هنرستانی مراجعه شده و آنجا رشته کشاورزی برایش تعریف کرده‌اند.»

پناهی با اشاره به کم‌بودن تعداد هنرستان‌ها در کشور گفت: «غالباً هنرستان‌هایی که وسعت، زمین و منابع مالی و کشاورزی و کارگاه دارند، تعدادشان در کل کشور حدود 80 تا 90 هنرستان است. این تعداد بر اساس استان و منطقه جغرافیایی که منطقه دارد و نیازهای آن منطقه راه‌اندازی شده است. قبلاً رشته کشاورزی عمومی بود یعنی هر استانی 1 تا 2 هنرستان بر اساس وسعت جغرافیایی‌اش داشت ولی اکنون در کشور ما بر اساس رشته‌ها و مهارت‌هایی که کشور نیاز دارد، پراکنده ‌شده‌اند. رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی تفکیک‌شده به کار‌دانش و فنی‌و‌حرفه‌ای هستند و گسترش پیدا کرده‌اند ولی ظرفیت هنرستان‌های قبل را ندارند چون تعداد دانش‌آموزان‌شان کم است.»

تعداد دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی کم است چون حامی ندارند

مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید باهنر پاکدشت درباره دلایل کم‌بودن تعداد دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی گفت: «از رشته‌های کشاورزی حمایت زیادی نشده است و اکثر فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی ما در مشاغلی غیر از کشاورزی مشغول به‌کار شده‌اند. دلیل این موضوع این است که کشاورزی سرمایه می‌خواهد و بار مالی دارد. وقتی فردی می‌خواهد شغلی ایجاد کند نیاز به سرمایه کلانی دارد. درواقع رشته‌های هنرستان‌های کشاورزی مانند هنرهای دیگر یا صنایع دیگر نیست که برود و مغازه‌ای بخرد و کارش رشد کند بلکه در مرحله اول نیاز به زمین کشاورزی دارند ولی هیچ‌گاه زمین را به یک دیپلم کشاورزی نمی‌دهند.»

کمبود امکانات هنرستان‌های کشاورزی اثرگذاری آن را کم کرده است

منصور علی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه کمبود امکانات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی مانع اثرگذاری این رشته شده است، اظهار کرد قطعاً باید امکانات و تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که همین تعدادی هم که وارد می‌شوند با رضایت خاطر به تحصیل‌شان ادامه دهند.

منصورعلی زارعی کیاپی، عنوان می‌کند که هنرستان‌های کشاورزی باید به‌روز شوند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این مراکز استقبال کنند و حداقل همین تعداد اندکی که در این مراکز تحصیل می‌کنند با رضایت خاطر به تحصیلشان ادامه دهند.

حدود 25 سال است که ادواتی وارد هنرستان‌های کشاورزی نشده است

محمد سرانی، یکی از مدرسان هنرستان‌های کشاورزی بابیان اینکه ماشین‌آلات و تجهیزاتی که هنرجویان آموزش می‌بینند مربوط به 60 یا 70 سال قبل است و نمونه آن دیگر در بازار وجود ندارد، عنوان کرد 23 تا 25 سال است هیچ ادواتی وارد هنرستان‌ها نشده است.

محمد سرانی، کارشناس ارشد مکانیک بیوسیستم و هنرآموز رشته ماشین‌های کشاورزی در هنرستان شهید باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که با توجه به رویکرد دولت برای تقویت هنرستان‌های کشاورزی وقتی هنرجو وارد بخش فنی ماشین‌آلات این رشته می‌شود دلزده و مأیوس از انتخاب رشته‌اش می‌شود.

سرانی عنوان کرد: «هنرستان‌های کشاورزی به دلیل تجهیزات کارگاهی نیاز به توجه و نگهداری ویژه دارند و این موضوع دچار نواقصی بوده و این نوع ماشین‌آلات باید دچار نوسازی شود. تجهیزاتی که در هنرستان‌ها وجود دارد، منسوخ شده است و صرفاً برای آموزش اولیه مناسب است و برای تکمیل مهارت به نوسازی کارگاه‌ها و تجهیزات آن‌ها باید پرداخته شود.»

جای خالی هنرستان‌های کشاورزی در قطب‌های جغرافیایی کشاورزی

رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه مکان‌یابی هنرستان‌های کشاورزی مهم است، عنوان می‌کند که باید در مسیر احیای هنرستان‌های کشاورزی استان‌هایی که در آنجا صنعت کشاورزی حرف اول را می‌زنند، هنرستان‌های مجهز و به‌روزی بنا شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره اهمیت جایگاه هنرستان‌های کشاورزی اظهار کرد: «وقتی کسانی در حوزه کشاورزی مدیریت یا مسئولیتی بر عهده می‌گیرند از بدنه هنرستان‌های کشاورزی باشند قطعاً در حوزه سیاست‌گذاری‌ها دستاوردهای موثرتری خواهیم داشت زیرا این‌ها کشاورزی را می‌فهمند و می‌توانند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند.»

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به ضروری بودن احیای هنرستان‌های کشاورزی گفت:‌«من معتقدم باید هنرستان‌های کشاورزی احیا شوند و البته به لحاظ موقعیت جغرافیایی مکان‌یابی این هنرستان‌ها مهم است. استان‌هایی که کشاورزی در آنجا حرف اول را می‌زند باید هنرستان‌های کشاورزی مجهز و به‌روزی داشته باشند.»

نگاه نوآورانه به موضوع غذا با توسعه رشته کشاورزی در مدارس ممکن است

علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «باتوجه به موضوع امنیت غذایی در جهان و خشک و کم‌بارش‌ بودن کشور ایران، باید این موضوع از سوی سیاست‌گذاران به جد مورد توجه قرار گیرد. مسئله پرداختن به موضوع غذا امر جدی و مهمی است که در این مسیر آینده‌سازان کشور و دانش‌آموزان می‌توانند راهگشا باشند.»

نظری با بیان اینکه نگاه علمی به موضوع غذا باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: «توسعه رشته‌های کشاورزی در مدارس می‌تواند منجر به یک نگاه نوآورانه به موضوع غذا در ایران باشد. ازاین‌رو تولید مبتنی بر نوآوری و موضوعات مبتنی بر علم و روش‌های روز جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد.»

هنرستان‌های کشاورزی به توسعه روش‌های نوآورانه در اقتصاد کشاورزی کمک کنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «فرهنگ مصرف در داخل کشور یکی از موضوعاتی است که در مدارس و از جمله هنرستان‌های کشاورزی باید آموزش داده شود. بحث هدررفت آب و انرژی‌های دیگر جدی است و جا دارد در مدارس بیشتر به آن پرداخته شود. کاربرد این نوع آموزش‌ها در هنرستان‌های کشاورزی به استفاده از روش‌های نوآورانه در آینده اقتصاد کشاورزی کمک می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار