گزارش پانا از نقش فضای دیجیتال در اتصال دانش‌آموزان به بازار کار:

کسب و کارهای دیجیتال تا چه میزان در ایجاد بازار کار برای دانش‌آموزان موثر هستند؟

تهران (پانا) - کارشناس کسب و کارهای اینترنتی می‌گوید فضای دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی بستری مناسب برای اتصال آموزش و بازار کار هستند تا افراد و دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کسب و کارهای دیجیتال هستند را بتوان به بازار کار متصل کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
کسب و کارهای دیجیتال تا چه میزان در ایجاد بازار کار برای دانش‌آموزان موثر هستند؟

کسب و کار اینترنتی برای دانش‌آموزان می‌تواند بسیار سودمند باشد و می‌توانند همزمان با تحصیل یک کسب و کار اینترنتی کوچک نیز داشته باشند یا اینکه آینده شغلی خود را در این فضا و بستر پیاده‌سازی کنند.

امروزه با توجه به پیشرفت اینترنت و همچنین رشد روز افزون کاربران اینترنتی، کسب و کار‌های فراوانی در فضای اینترنت به وجود آمده است که در صدد پاسخگویی به نیاز کاربران در این فضا قدم برمی‌دارند. بسیاری از کسب و کار‌های سنتی نیز همگام با پیشرفت اینترنت اقدام به راه‌اندازی وبسایت و فروش محصولات خود در بستر اینترنت می‌کنند.

کارشناسان حوزه کسب و کار‌ آنلاین معتقدند اکنون بخشی از دانش‌آموزان دهه 80 یا 90 مایل هستند که به جای تحصیلات صرف و نشستن پشت میز مهارت‌های کاربردی مطابق با بازار کار را فرا بگیرند تا بتوانند با استفاده از این مهارت‌ها زودتر وارد بازار کار شوند و کسب درآمد کنند. با آگاهی به این موضوع می‌توان رشته‌هایی را دوران متوسطه پیش‌بینی کرد تا این دانش‌آموزان را خیلی زودتر به بازار کار متصل کند.

محمود راشدی در گفت‌وگو با پانا درباره کسب و کارهای دیجیتال و زمینه‌ای که برای ایجاد شغل در آنها بدون طی مراحل تحصیلات دانشگاهی وجود دارد،‌ گفت:‌ «قطعا با توجه به بستر و امکانی که فضای دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی دارند این شرایط که بدون طی مراحل تحصیلات دانشگاهی بتوان با استفاده از آموزش و مهارت‌هایی به ویژه در دوره متوسطه دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به این حوزه را به فضای کسب و کار وارد کرد، وجود دارد.»

بهبود آموزش‌ها و مهارت‌ها و اتصال آموزش‌دیدگان به بازار کار نیازمند متولی واحد است

وی افزود:‌ «یکی از مشکلات در این مسیر، وجود نهادهای متولی چندین‌گانه است. اکنون سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارت در برخی از مراکز نوآوری، آموزش در مراکز خصوصی و غیره وجود دارد در حالی که بهبود آموزش‌ها و مهارت‌ها و فراهم‌کردن زمینه اتصال این آموزش‌دیدگان به بازار کار نیازمند متولی واحد است.»

آموزش‌های مهارتی دانش‌آموزان هم‌راستا و کاربردی شوند

کارشناس کسب و کارهای اینترنتی عنوان کرد: «البته این بدان معنا نیست که این آموزش‌ها تجمیع و یکی شود بلکه باید هم‌راستا و کاربردی شوند. اکنون بخشی از دانش‌آموزان دهه 80 یا 90 مایل هستند که به جای تحصیلات صرف و نشستن پشت میز مهارت‌های کاربردی مطابق با بازار کار را فرا بگیرند تا بتوانند با استفاده از این مهارت‌ها زودتر وارد بازار کار شوند و کسب درآمد کنند. با آگاهی به این موضوع می‌توان رشته‌هایی را دوران متوسطه پیش‌بینی کرد تا این دانش‌آموزان را خیلی زودتر به بازار کار متصل کند.»

راشدی با اشاره به افزایش آگاهی دانش‌آموزان نسبت به بازار کار، اظهارکرد:‌ «تلطیف فضای آموزش موجب شده تا معلمانی که ارتباط مناسب‌تری با دانش‌آموزان برقرار کرده‌اند، کارکرد و آموزش بهتری را نیز برای دانش‌آموزان داشته باشند. دیدگاه‌های دستوری در آموزش باید تغییر کند و در استراتژی کلی آموزش و پرورش این نکته که خواسته‌ها و نیازهای دانش‌آموزان امروز نسبت به گذشته تغییر کرده است مورد توجه قرار گرفته و آموزش‌ها متناسب با این نیازها، تدوین و اجرایی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار