رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی؛

آزادی 556 زندانی جرائم غیرعمد به کمک ستاد دیه آذربایجان شرقی

تبریز (پانا) - رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی از آزادی 556 زندانی جرائم غیرعمد به کمک ستاد دیه استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آزادی 556 زندانی جرائم غیرعمد به کمک ستاد دیه آذربایجان شرقی

رسول تقی‌پور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: جشن گلریزان همه ساله برای زندانیان جرائم غیرعمد برگزار میشود یعنی جشن برای آزادی افرادی است که در واقع جرمی کیفری نکرده و صرفا به خاطر بدهکاری در زندان نگهداری شده اند و لذا در سال جدید نیز این جشن در تالار معلم اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر آزادسازی زندانیان جرائم مالی حال انجام است، گفت: در سال جاری ۵۵۶ نفر زندانی جرائم غیرعمد با کل مبلغ بدهی ۵۳۰ میلیارد تومان آزاد شده است که البته مبلغ تقلیل از محل پذیرش اعسار باعث شده است تا مبلغ قابل توجهی از این بخش یعنی ۴۷۳ میلیارد تومان از طریق اعسار مورد پذیرش قرار گیرد.

رئیس ستاد دیه استان ادامه داد: مبلغ مساعدت از طریق تسهیلات وام قرض الحسنه ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و همچنین خود آورنده زندانیان نیز ۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان بود. البته در این میان یک بخشی از بدهی بدهکاران نیز از طریق اخذ رضایت شکاک حل شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مبلغ بلاعوض ستاد دیه برای آزاسازی نیز ۲۲ میلیارد تومان بود و اگر بخواهیم این میزان را با سال گذشته مقایسه کنیم باید گفت که در سال گذشته ۵۵۲ نفر زندانی با بدهی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان آزاد شد که ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از بابت مبلغ بلاعوض ستاد دیه برای آنها پرداخت شده است.

وی با اشاره بر تعداد ۲۵۰ نفری زندانیان جرائم غیرعمد در سطح زندان های استان، گفت: در صورت اینکه ۳۵ میلیارد تومان تامین کنیم، زمینه آزادی این افراد را فراهم خواهد شد که البته این آزادسازی شرایطی از قبیل درخواست اعسار و غیره دارد.

تقی پور در اعلام آمار زنان زندانی از بابت جرائم غیرعمد گفت: در حال حاضر ۵ نفر زندانی زن در زندان وجود دارد که هر ۵ نفر از آنها را در زمان های مختلف و در سریع ترین زمان آزاد خواهند شد.

رئیس ستاد دیه با بیان اینکه که کمترین بدهی این زنان ۶۰۰ میلیون تومان و بیشترین بدهی آنها ۵ میلیارد تومان است، اذعان کرد: ما زمینه آزادی بدهی را فراهم می‌کنیم نه اینکه تمام بدهی بدهکار را پرداخت کنیم زیرا باید بعد از آزاد شدن به فکر پرداخت اقساط تعیین شده باشند و نه اینکه به راحتی آزاد شده و دوباره همین کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در بررسی پرونده این زنان متوجه شدیم که هیچ کدام از آنها فعال اقتصادی نیستند و صرفا از بابت گرفتن دسته چک به اصرار همسر به این راه رسیده اند.

وی ادامه داد: بیشتر خیران در استان آذربایجان شرقی هستند و معمولا اوج کمک های مردم در شب عید و جشن گلریزان و شب های احیا می باشد که همه کمک ها جمع شده و به صندوق ذخیره می‌رود تا صرف آزادی زندانیان شود.

رئیس ستاد دیه استان با تاکید بر اینکه جشن گلریزان تبریز در مقایسه با سایر استان ها همیشه بسیار پرشکوه بوده و در سطح کشور نیز جزو دومین استان و در آحاد جمعیت بیشترین جمعیت است، افزود: امسال نیز پیش بینی میشود تا با همت مردم و خیران استان جشنی بی نظیر برای آزادسازی زندانیان برگزار کنیم.

وی با اشاره به یک سنت حسنه استان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز که چند سالی است رواج یافته اشاره کرد و گفت: چند سالی است که خانواده های مرحومین هزینه ضیافت را به آزادی زندانیان اختصاص می‌دهند به طوریکه تاکنون تعداد ۲ هزارو ۹۲۶خانواده به ستاد دیه مراجعه کرده و کل هزینه ضیافت را به آزادی زندانیان اختصاص داده اند.

تقی پور در پایان با تاکید بر اینکه هزینه های جاری ستاد دیه از طریق ستاد دیه کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: همه این هزینه های جاری از طریق ستاد دیه تامین می‌شود و همچنین مردم باید این آگاهی را داشته باشند که ستاد دیه تنها مرجع و متولی آزادسازی زندانیان است و مراجع و موسسات دیگر چنین حقی را ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار