اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

روند صعودی ابتلا و فوتی‌های روزانه کرونا

تهران (پانا) - روند صعودی ابتلا و فوتی‌های کرونا در آخرین هفته سال ادامه داشت و تعداد ابتلای روزانه به این بیماری‌ پس از ماه‌ها، در آستانه چهار رقمی شدن قرار گرفت و موارد فوتی‌ روزانه نیز به بیش از 15 بیمار رسید.

کد مطلب: ۱۳۵۶۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
روند صعودی ابتلا و فوتی‌های روزانه کرونا

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است و ۱۴۵ هزار و ۹ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۵۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۹۰۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۸۶ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۳۹ دُز رسید.

نقشه کرونایی قرمزتر شد

بنا بر آخرین به روزرسانی‌های نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، شمار شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی افزایش و شمار شهرهای در وضعیت آبی، کاهش یافت. بر این اساس، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از یک به چهار و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۳ به ۲۳ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۸ به ۱۸۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۱۶ به ۲۳۵ شهر رسید. بر این اساس در هفته‌ای که سپری شد چهار شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۶ شهر در وضعیت زرد و ۲۳۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند.

دستگیری 110 نفر در رابطه با مسمومیت‌ دانش‌آموزان

پیگیری سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای شناسایی عاملان مسمومیت دانش‌آموزان و دانشجویان ادامه دارد و در هفته‌ای که گذشت، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی گفت: پلیس با ایجاد گشت‌های سواره و پیاده (4 هزار گشت پلیس)، روزانه مدارس کشور را در رصد اطلاعاتی و پایش عملیاتی قرار داده است و در رابطه با مسمومیت‌های اخیر 110 نفر دستگیر شده‌اند. وی تاکید کرد: شماری از مسمومیت ها، واقعی و بخش عمده دیگر متاثر از عوامل روان شناختیِ مبتنی بر ترس و سرایتِ روانی بوده است. هیجان طلبی دانش آموزان و استفاده از بمبک های بد بو و موارد مشابه نیز از عوامل اصلی این رخداد است که در این راستا حدود 9 هزار بمبک بدبو جمع آوری و از فروش آن جلوگیری به عمل آمد و تعدادی از واردکنندگان عمده که این مواد را از طریق کشورهای همجوار وارد کرده بودند، دستگیر شدند.

تایید حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال

«حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها حمله به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد. گروهک حرکة النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که ازجمله آنها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده و در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند. چعب آخرین نفر از سردستگان این گروه باغی بود که با هوشیاری نیرو‌های حافظ امینت مردم ایران پس از خروج از سوئد با شگردهای اطلاعاتی دستگیر شد، وی سالها در کشور سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت و دستگاه امنیتی این کشور بهره‌‍مند می‌شد. در هفته‌ای که سپری شد، حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکة النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان از سوی دیوان عالی کشور ابرام شد.

عودت پرونده کسری نوری به دادگستری فارس

پرونده اختلاف در صلاحیت متهم کسری نوری به صورت خارج از نوبت رسیدگی به محاکم دادگستری استان فارس عودت داده شد. امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در خصوص آخرین وضعیت پرونده کسری نوری نوشت: حسب ‎فرمان عفو مقام معظم رهبری و دستور ‎ریاست محترم قوه قضائیه پرونده اختلاف در صلاحیت متهم آقای ‎کسری نوری که مشمول عفو مذکور شده است، به صورت خارج از نوبت رسیدگی و در اسرع وقت جهت ادامه مراحل قانونی به محاکم دادگستری استان فارس عودت داده شد.

حوادث چهارشنبه‌سوری زیر ذره‌بین دستگاه قضا

هر ساله مراسم چهارشنبه‌سوری با حوادثی همراه است. در سال جاری نیز بنا به گفته مسئولان اورژانس تهران، حوادث چهارشنبه‌سوری 1021 نفر مصدوم و فوتی داشت. در عین حال دستگاه قضا در کنار فراجا برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار داد و طبق گفته علی صالحی، دادستان تهران جهت رسیدگی به جرایم احتمالی ارتکابی در رابطه با چهارشنبه آخر سال، شعب ویژه‌ای در همه نواحی عمومی دادسرای تهران ایجاد شد. همچنین بر اساس اعلام پلیس، بازداشتی‌های مربوط به حوادث چهارشنبه‌سوری تا نیمه فروردین سال آینده در بازداشت می‌مانند.

آخرین وضعیت پرونده 3 روزنامه در دادسرا

آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در سال 1401 در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. گزارش عملکرد تحقق شعار سال در دستگاه قضا، اختتامیه جشنواره نقد برتر، آخرین وضعیت شکایت ساترا از فیلیمو، توضیح درباره پرونده ابربدهکار بانکی، جزئیات بیشتر از عفوهای اخیر، آخرین وضعیت پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری، آخرین وضعیت پرونده 3 روزنامه در دادسرا، آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان اوین، بازداشت ۸ نفر در پرونده مسمومیت‌ دانش‌آموزان، توضیح درخصوص پرونده حمله به سفارت آذربایجان، دستگیری 6 نفر در استان تهران به اتهام قاچاق ارز و آخرین وضعیت پرونده رمز ارز کینگ مانی از مهم‌ترین مواردی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

کیفرخواست صادق زیباکلام و آذر منصوری صادر شد

همچنین در آخرین هفته سال جاری، علی صالحی، دادستان تهران از صدور کیفرخواست صادق زیباکلام و آذر منصوری خبر داد. علی صالحی گفت: درخصوص توییت‌های زیباکلام و منصوری درباره بدحالی دختران دبیرستانی که توسط این دادستانی اعلام جرم شده بود، نامبردگان به دادسرا احضار شدند. ضمن انجام تحقیقات قضایی و اخذ دفاع و آخرین دفاع متهمین، پرونده‌ها با صدور قرار جلب به دادرسی صادر شده است. پرونده نامبردگان جهت رسیدگی به دادگاه با کیفر خواست ارسال شده است.

تعیین نرخ دیه سال ۱۴۰۲

نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ با ابلاغ رئیس قوه قضاییه اعلام شد. به موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضاییه به تمامی واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و در راستای اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، قیمت دیه کامل در ماه‌های غیرحرام برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹ میلیارد ریال معادل ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

نرخ بلیت اتوبوس و کرایه تاکسی برای سال 1402

لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ در بخش مربوط به تاکسیرانی در یکصد و سی و ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. در نوبت دوم جلسه یکصد و سی وششم شورا، لایحه مربوط به تاکسیرانی از لوایح خدمات سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و میران افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده مشخص شد. بر این اساس، متوسط افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده ۴۵ درصد است. تشکری گفت: نرخ کرایه تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد ۳۵ هزار تومان، تاکسی‌های راه آهن، ویژه و تاکسی تلفنی هریک ۲۵ هزار تومان و مبلغ هزار و ۴۵۸ تومان در تمام این بخش‌ها به ازای هر کیلومتر پیمایش لحاظ خواهد شد، اگر خط تاکسیرانی در خطوط با شیب تند باشد، تا سقف حداکثر ۲۰ درصد قابل افزایش خواهد بود و با توجه به اینکه در ساعات اوج ترافیک، رانندگان میلی به تردد ندارند که بنا بر نظر کارشناسی سازمان تاکسیرانی، این رقم تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه افزوده خواهد شد. در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر ۴۰ درصد افزایش پیش بینی شده است. قیمت‌های جدید از اردیبهشت ماه سال آینده اعمال خواهد شد. همچنین اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی نرخ بلیط اتوبوس در سال 1402، روش محاسبه نرخ بلیت را به صورت میزان پیمایش انجام شده تعیین کردند که بر این اساس رقم ورودی اتوبوس عادی و تندرو را به مبلغ هزار و 800 تومان تا دو و نیم کیلومتر، و به ازای هر دو نیم کیلومتر مازاد ۴۰۰ تومان تعیین شد.

«امید» بدون «رویا» از ایران رفت

در هفته‌ای که گذشت، پرنده‌ای در اراضی شالیزاری شهرستان عباس‌آباد توسط مردم محلی مشاهده شده است. باتوجه به بحث آغاز پرواز امید و رویا برای مهاجرت به سیبری، بلافاصله پس از اطلاع تیم اعزامی محیط‌زیست به منطقه اعزام شدند و بررسی‌ها نشان داد که درنای رویا توانسته با فاصله ۱۵۰ کیلومتر در مسیر را پرواز کند و در عباس‌آباد در صحت و سلامت کامل با واکنش‌های طبیعی فرود بیاید. کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران فرود درنای امید در اراضی عباس آباد را سناریویی پیش‌بینی شده دانست و گفت با توجه به اینکه درنای رویا یک درنای پرورشی است توان پروازی لازم را در طول مسیر نداشت و از درنای امید جا ماند. مطابق با پیش‌بینی‌ها و چهار سناریویی که برای این پروژه بین‌المللی متصور بودیم، یک سناریو اتفاق افتاد آن هم این بود که این دو پرنده مهاجرت‌شان را با هم آغاز می‌کنند اما احتمالا در طول مسیر با توجه به اینکه درنای رویا یک درنای پرورشی است و شاید توان پروازی لازم را در طول مسیر نداشته باشد بخشی از مسیر را طی کرده و نهایتا از درنای امید جا می ماند و نمیتواند به پرواز ادامه بدهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار