«تربیت» از نگاه نمایندگان

تهران (پانا) - استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها، دانش‌ها و مهارت‌های آن به نسل‌های جدید انتقال یابد. مهم‌ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم‌ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است.

کد مطلب: ۱۳۵۶۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
«تربیت» از نگاه نمایندگان

بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید‌رجایی و در دوران تصدّی شهید‌باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن‌ها به تأسیس ستاد‌های امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش‌آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند. پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت‌های تربیتی و توجه به نقش دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است. در جمهوری اسلامی ایران هشتم اسفندماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی‌»‌ نامگذاری شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همین مناسبت در سالی که گذشت در گفت‌وگو با پانا به تشریح اهمیت این روز و مقوله مهم «تربیت» پرداختند که در زیر می‌خوانید.

‌باید آستین‌ها را بالا زد

روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز با بیان اینکه اولین، مهمترین و زیربنایی‌ترین بخش نظام تمدنی، آموزش و تربیت است، گفت‌ «مهمترین بخش این زیرنظام، حوزه آموزش و پرورش است. لذا امور تربیتی بخش مهمی در تربیت نسل‌های مسلسل برای این کشور دارد. هرآن چیزی را که همه توقع داشتند که بعد از انقلاب اسلامی ببینند باید در آموزش و پرورش جست‌وجو کرد. چه تربیت متخصصین کارآمد برای کشور و چه تربیت متعهدین نظام تمدنی ما از جای مهمی به نام آموزش و پرورش عبور می‌کند.» نماینده مردم آذرشهر و تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید «‌همه بخش‌های آموزش و پرورش باید با یک حالت جهادی و آتش به اختیار در راستای نظام تمدنی، آستین‌ها را بالا بزنند و برای تربیت دانش‌آموزان کشوری که ۳۰۰ هزار شهید برای آن تقدیم کرده‌ایم بیاندیشند و تلاش کنند.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ‌نسل جدید را برخوردار از مزیت‌هایی متفاوت از نسل قدیم می‌داند و می‌گوید «این نسل با تکنولوژی آشناست و صادق است، این نسل باسواد است. بعد از انقلاب سطح بهداشت خانواده‌ها آنقدر ارتقا پیدا کرده است که ضریب هوشی بچه‌ها قوی است و توانایی‌های مهارتی و تعاملی خوبی دارند. سطح فرهنگ بعد از انقلاب در جامعه بسیار افزایش یافته است و بچه‌ها فرهنگ‌های مترقی و خوبی دارند و لذا کار با این بچه‌ها سخت، آسان و شیرین است. افرادی که می‌خواهند با این نسل کار کنند باید خود را به سطحی از سواد، تکنولوژی و فناوری برسانند که بتواند با این بچه‌ها کار کنند. باید به‌روز باشند و اطلاعات و اخبار لازم را در اختیار داشته باشند. باید ابتکارات لازم را در اختیار داشته باشند. روش‌هایی سنتی هم باید حفظ شود و به نظر من هر دو روش را باید با هم برای تربیت بچه‌ها به کار برد.»

باید «مدرسه» کانون تحول شود

‌محمد وحیدی نماینده بجنورد اما تربیت را امری فرابخشی می‌داند و معتقد است همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک‌کار آموزش و پرورش باشند. وی می‌گوید «در حوزه فرابخشی و آن‌چه که لازم بوده است سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام دهند، حمایت‌هایی شده اما شاهد حمایت لازم نبودیم، اکنون در مدارس نیروهای که در معاونت پرورشی هستند، شامل مربیان پرورشی، معاونان پرورشی مدارس، مشاوران مدارس در این سه حوزه با کمبود نیرو مواجه هستیم.» این عضو کمیسیون آموزش مجلس بر این باور است که «بخشی از نگاه به تربیت نیز به درون خود آموزش و پرورش بازمی‌گردد که باید به این موضوع اهمیت داده شود. اساسا تربیت امری جدای از آموزش نیست و در سند تحول به صراحت موضوع مربیان ذکر شده است یعنی نقش تربیتی معلم که بر نقش آموزشی و پرورشی حاکمیت دارد. سند تحول برای هر معلم نقش تربیتی قائل شده است.»

وی با بیان اینکه در مدارس علاوه بر نیروهای تربیتی و فعالیت‌های تربیتی، نیروهای پرورشی و فعالیت‌های این حوزه هم وجود دارد، مسابقات فرهنگی و هنری، مسابقات قرآنی، برگزاری مناسبت‌ها و بازدیدها و اردوها و اردوهای پیشرفت و ... می‌گوید «‌همگی باید منسجم و در یک راستا و با یک هدف باشد تا امر تربیت محقق شود.» این عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد‌ «نگاه دیگر در حوزه تربیتی و پرورشی نهادهای همکار با آموزش و پرورش هستند. نقص عمده‌ای که الان در حوزه عدم اجرای سند شاهد هستیم نهادهای همکار در حوزه پرورشی هستند. صداوسیما در راس است، نهادهایی مانند سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و ... پایه پیوست فرهنگی اینها همگی باید مدرسه باشد و مدرسه اگر محور باشد و همه دستگاه‌ها متمرکز روی مدرسه باشند، خروجی آن برای آینده یک نگاه تحولی خواهد شد، تربیت را محقق خواهند کرد، مسیر مشخص خواهد بود؛ به‌طوری که بچه‌ها احساس خواهند کرد که همه تحولات از مدرسه آغاز می‌شود و می‌توانند مدرسه را به عنوان کانون تحول خود هم به لحاظ آینده شغلی خود و هم تحصیلی بدانند.»

معاونت پرورشی باید تقویت شود

محمدعلی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر هم در گفت‌وگو با پانا ‌اظهار کرد: «‌از نظر تقدم رتبه، تربیت و تزکیه بر تعلیم مقدم است، هرچند وقتی انسان چیزی را بداند می‌شود آن را به‌عنوان رفتار و آموزه‌های تربیتی به‌کار بگیرد ولی از نظر رتبه، هدف از آموزش هم تربیت است.»

وی ادامه داد: «هدف نهایی از آموزش و پرورش نیز تربیت، پرورش و پروراندن شخصیت انسان‌هایی است که بتوانند در جامعه نقش‌آفرینی کنند و برای خود، خانواده و جامعه مفید و موثر باشند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «امور تربیتی بر همین اساس تاسیس شده است اما از روز اول آن‌چنان که باید و شاید این معاونت دیده نشده است.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه تمام مسئولان آموزش و پرورش دارای دو وجه آموزشی و تربیتی هستند، گفت: «‌هم در مجلس، هم دولت و هم خود آموزش و پرورش باید معاونت پرورشی از نظر بودجه‌ای و اختیارات تقویت شود.»

نقدعلی با تاکید بر اینکه این فتنه‌ای که اخیرا اتفاق افتاد عمده آن ناشی از این بود که در دو سال کرونا عملا پرورش دانش‌آموزان از دست ما خارج شد، گفت: «امروز که جنگ رسانه‌ای اینگونه ناجوانمردانه در جریان است اگر بخواهیم ‌نسل نو را در برابر این جنگ بیمه کنیم، یکی از پیش‌نیازها این است که معاونت‌های پرورشی و معلمان طرح امین را در مدارس تقویت کنیم. ارگان‌های مختلفی که می‌توانند مدد دهند از قبیل وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و ... باید به صورت جدی کمک کنند، چرا که گستره امانت‌هایی که دست ما هست ثروت عظیمی است که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید.»

‌انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است‌

‌محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور نیز تاکید کرد: «انقلاب ما واقعا یک انقلاب فرهنگی است و ما باید به مسائل فرهنگی و تربیت نسل کودکان، جوانان و نوجوانان اهتمام ویژه داشته باشیم.»

وی افزود: «متاسفانه در مقطعی در آموزش و پرورش موضوع تربیتی و پرورشی کمرنگ شد اما الان زمان توجه بیشتر است. از وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که روی این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به همین منظور کمیته فرهنگی تشکیل شده است، به بودجه حوزه تربیت و پرورش اشاره کرد و گفت: «در بودجه پیشنهادهایی بود که توجه بیشتری به حوزه پرورشی و تربیتی صورت بگیرد و امیدواریم اینها عملیاتی شود و همراه با اهتمام همه مسئولان حوزه تربیت یک روند رو به رشد خوب داشته باشد.»

عمران، آبادانی و ساختن کشور در گرو اقتدار علمی و تربیتی دانش‌‌آموزان است

‌اکبر احمدپور نماینده مردم خواف اما ‌گفت: «تعلیم و تربیت هم از منظر دینی و هم از منظر سیاسی بسیار اهمیت دارد، در هر کشوری اگر بخواهند پیشرفت داشته باشند بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه تعلیم و تربیت به‌ویژه در حوزه‌های تربیتی انجام می‌دهند.»

وی با بیان اینکه فقدان مسایل تربیتی و پرورشی صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: «هم مسئولان کشوری و هم همه دست‌اندرکاران باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را در حوزه آموژش و پرورش داشته باشند و واقعا زمینه رشد و پیشرفت دانش‌‌آموزان را بهتر فراهم کنند، چراکه ساختن کشور، عمران و آبادانی کشور و اصلاح کشور در گرو آموزش و پرورش پویا و اقتدار علمی و تربیتی دانش‌‌آموزان است.»

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه تربیت امری فرابخشی است، بر ضرورت همکاری همه نهادها با آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «ما معتقدیم همه دستگاه‌هایی که به نوعی می‌توانند در این امر دخیل باشند، یعنی بتوانند زمینه پیشرفت دانش‌‌آموزان یا زمینه حل مشکلات آموزش و پرورش را در حوزه خود فراهم کنند، باید در این مسیر گام بردارند و فضایی را به وجود بیاورند که آموزش و پرورش ما بهتر بتواند رسالت خود را انجام دهد. همه دستگاه‌ها باید این توجه و عنایت ویژه را حتما داشته باشند.»

‌سازمان دانش‌آموزی بستر بروز موقعیت و خلاقیت‌های تربیتی دانش‌آموزان است

‌احد آزادی‌‌خواه نماینده مردم ملایر هم ‌اظهار کرد: «امور تربیتی شرط لازم کار در وزارت آموزش و پرورش است، دانش‌‌آموزان باید از ابتدا با امور تربیتی و پرورشی مانوس شوند و ابتکارات، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود را در این زمینه به نمایش بگذارند.»

وی ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی باید این ظرفیت و موقعیت را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند تا آن‌ها بتوانند وارد میدان شوند و از این بستر استفاده کنند و خلاقیت‌های درونی خود را بروز و ظهور دهند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: «به این ترتیب برای آینده کشور، آن دانش‌‌آموزان وارد هر دانشگاهی هم که شوند، آن تم تربیتی و خلاقیت و نوآوری را در امور اخلاقی و پرورشی خواهند داشت.»

آزادی‌‌خواه گفت: «این یک موضوع بسیار مهم است، مخصوصا برای ما که معتقدیم در حوزه تربیت مدل داریم، سبک زندگی داریم، هم بحث اسلامی بودن و هم ایرانی بودن ما نشان داده که این ادعا درست است پس باید به این موضوع درست پرداخته شود و امور تربیتی همیشه شرط لازم کارمان باشد.»

باید ارتباط تنگاتنگی برای «تربیت» بین خانواد‌ه‌ها و آموزش‌وپرورش شکل بگیرد

‌نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، عبدالناصر درخشان نیز اظهار کرد: «‌وقتی بر امور تربیتی تاکید داریم و می‌خواهیم تحولی در این زمینه اتفاق بیافتد لازمه کار این است که مربیان و معلمان ما خود ‌و فعالیت‌شان را معطوف به سرفصل‌های‌‌ درسی نکنند.»

وی ادامه داد: «تمام موارد را که برای یک زندگی آینده لازم است، تک تک ما باید در کنار معلمان در مدارس باد بگیریم و تمرین کنیم تا روش درست زندکی کردن را بیاموزیم و در آینده شاهد ناهنجاری‌های مختلف نباشیم.»

این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های لازم را در مدارس فرا بگیریم، گفت: «معلمان و مدارس برای تربیت دانش‌آموزان تلاش خود را انجام می‌دهند اما اگر گاهی به نتیجه نمی‌رسد به این خاطر است که آموزش و پرورش در این زمینه تنهاست در حالیکه همه باید برای تربیت دانش‌آموزان دست به دست نهاد تعلیم و تربیت بدهند.»

نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «‌برخی از اوقات خانواده‌ها آن ارتباط تنگاتنگ و روابطی را که نتیجه ثمربخشی در تربیت فرزندان داشته باشد با جامعه آموزش و پرورش یعنی معلمان ندارند. رسانه‌ها باید به این موضوع بیشتر بپردازند، باید خانواده‌ها و معلمان را به هم نزدیک کنند. در غیر این صورت اگر این ارتباط ایجاد نشود و نسبت به تربیت فرزندان دغدغه لازم وجود نداشته باشد آسیب آن را نه تنها خانواده‌ها بلکه کل کشور خواهد دید.»

درخشان گفت: «هر کودک ایرانی تنها متعلق به خانواده خود نیست بلکه برای کل کشور است و چه بسا یک کودک از یک روستای دورافتاده بتواند ارزش‌های بزرگی را برای این کشور خلق کند، این موضوع را رسانه‌ها بهتر می‌تواند تبیین کنند و با تشریح بهتر این مسأله تلاش کنند خانواده‌ها بیشتر نسبت به این موضوعات آگاه شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار