مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان:

اشتغال، مهم‌ترین مسئله در توانمندی خانواده‌های تحت حمایت است

اصفهان (پانا) - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان مهم‌ترین مسئله را در توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت، اشتغال دانست و تصریح کرد اکنون کمیته امداد یکی از مؤثرترین دستگاه‌های استان و کشور در خصوص اشتغال افراد به ویژه در اشتغال‌های خُرد و خانگی است.

کد مطلب: ۱۳۵۳۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
اشتغال، مهم‌ترین مسئله در توانمندی خانواده‌های تحت حمایت است

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اعلام اینکه حدود ۴۰ درصد از مشاغل را در کشور ایجاد می‌کنیم و برای این اقدام دارای فرایند هستیم، گفت: امسال با رشد بیش از سه برابری اعتبارات و در مجموع ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اشتغال روبرو هستیم.

کریم زارع، در نشست خبری کمیته امداد با حضور اصحاب رسانه، با بیان اینکه کمیته امداد با کمک و همراهی مردم از ابتدای پیروزی انقلاب متکفل رسیدگی به محرومان در حوزه‌های مختلف بوده است، اظهار کرد: اگر نقطه قوتی در عملکرد این نهاد وجود دارد، ناشی از اتکا به توان و مشارکت مردمی در گره‌گشایی از کار مددجویان و نیازمندان است. کمیته امداد دارای بیش از ۱۲۰ سرفصل خدمت‌رسانی است و تلاش می‌کند در حد توان در همه زمینه‌ها یاری‌رسان خانواده‌های تحت حمایت باشد.

وی با تاکید بر اینکه هدف کمیته امداد کاهش فقر است، افزود: کمیته امداد تولیدکننده فقر نیست و فقر در پی عوامل متعددی مانند تورم و تحریم‌ها در جامعه ایجاد می‌شود و کمیته امداد تلاش می‌کند با کمک کردن، تبعات ناشی از فقر را کاهش دهد. کمیته امداد در دو سطح از جمله سطح ابتدایی رفع نیازهای فوری و ضروری خانواده‌ها قرار دارد و کمک‌هایی در زمینه رفع نیازهای معیشتی به افرادی که بر اثر عوامل متعددی درگیر مشکلات اقتصادی شده‌اند، می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان توضیح داد: در سطح معیشتی و رفع نیازهای حمایتی به صورت حداقلی و برای رفع نیازهای ضروری به خانواده‌های تحت پوشش مستمری پرداخت می‌شود. البته خدماتی در زمینه‌های بهداشت و درمان، خدمات مسکن از جمله اجاره و رهن، خدمات بهداشتی در زمینه‌های آموزش، پیشگیری و غربالگری، تأمین لوازم ضروری برای خانواده‌ها، تأمین جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت حمایت و ارائه خدمات حقوقی، پرداخت انواع وام‌های قرض‌ الحسنه متناسب با نیازهای خانواده، ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر سطح کمک‌های کمیته امداد، بیان کرد: در سطح دوم دغدغه و سیاست اصلی این نهاد است که آن توانمندسازی خانواده‌هایی است که به هر علت درگیر مشکلات شده و لازم است که به صورت مجدد احیا شوند و به چرخه زندگی عادی بازگردند.

زارع مهم‌ترین مسئله را در توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت اشتغال دانست و تصریح کرد: اکنون کمیته امداد یکی از مؤثرترین دستگاه‌های استان و کشور در خصوص اشتغال افراد به ویژه در اشتغال‌های خُرد و خانگی است، حدود ۴۰ درصد از مشاغل را در کشور ایجاد می‌کنیم و برای این اقدام دارای فرایند هستیم، امسال با رشد بیش از سه برابری اعتبارات و در مجموع ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اشتغال مواجه شدیم و با تلاش‌های انجام شده بیش از ۹۲ درصد از اهداف محقق شده و بیش از ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و در سامانه‌های مربوطه ثبت شده است.

وی با اشاره به کمک‌ هزینه های تحصیلی، خاطرنشان کرد: کمک هزینه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان متناسب با ظرفیت‌های موجود پرداخت می‌شود و در جمع بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۳ هزار دانشجوی تحت پوشش این کمیته، بیش از ۵۰۰ نخبه در زمینه‌های علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی وجود دارد که به صورت ویژه‌تری به آنها خدمت‌رسانی می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان اضافه کرد: در طرح تکریم ایتام حدود ۳۰ هزار فرزند دارای شرایط توسط ۱۰۲ هزار حامی همراهی و مساعدت می‌شوند که جای تشکر دارد. با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود، نقطه درخشان افزایش بیش از ۴۰ درصدی کمک‌های مردمی است که نشان از اعتماد و دغدغه‌مندی شهروندان دارد.

وی با بیان اینکه در کمیته امداد سعی بر ترویج ازدواج آسان و تأمین اقلام اساسی برای خانواده‌های تحت پوشش است، گفت: در سه سال گذشته، هیچ نوعروسی پشت نوبت کمیته امداد برای تأمین جهیزیه نبوده است که توان تأمین جهیزیه برای وی را نداشته باشیم. تاکنون حدود ۲۵۰۰ سری جهیزیه بین خانواده‌های تحت پوشش توزیع شده است و هیچ خانواده پشت نوبتی برای دریافت جهیزیه وجود ندارد.

زارع اضافه کرد: با جاری شدن خطبه عقد برای نوعروسان، بلافاصله پنج قلم اساسی شامل لباس‌شویی، تلویزیون، یخچال، جاروبرقی و اجاق گاز تهیه و اهدا می‌شود. در این مسیر حدود ۴ هزار سری لوازم خانگی با لوازمی از جمله یخچال، بخاری و فرش، متناسب با اولویت‌های موجود بین خانواده‌ها توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مبالغ اجازه و ودیعه مسکن یکی از دغدغه‌های افراد به ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد است تصریح کرد: تأمین هزینه‌های اجاره منازل به ویژه در کلان‌شهر اصفهان یکی از مشکلات مددجویان محسوب می‌شود و بیش از ۲۰ هزار مددجو در منازل اجاره‌ای زندگی می‌کنند و به صورت عمده در کلان‌شهر اصفهان و شهرهای بزرگ هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به جمعیت تحت پوشش کمیته امداد، گفت: حدود ۱۲۰ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد اصفهان هستند و تلاش می‌کنیم با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه هزینه‌های اجاره مددجویان کاهش پیدا کند. در این راستا امسال ۱۶ هزار و ۶۰۰ فقره وام به ارزش بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان به خانواده‌ها پرداخت شده است.

وی با اعلام اینکه رشد قیمت مسکن و اجاره مسکن بسیار بالا است، گفت: با تلاش‌های انجام شده میزان پرداختی‌های انجام شده در حوزه مسکن، افزایشی دو برابری داشته است و امیدواریم در سال آینده شاهد افزایش این مبلغ باشیم‌. در روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه برنامه‌ای در سراسر کشور اجرا خواهد شد که مراسم واگذاری واحدهای مسکونی است و ۷۰۰ واحد مسکونی این برنامه به استان اصفهان تعلق دارد.

زارع با اشاره به ساخت مسکن ویژه مددجویان، افزود: در ساخت مسکن نیز اقدامات خوبی انجام شده و عمده فعالیت ساخت مسکن کمیته امداد در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است. هزینه‌های ساخت و خرید مسکن در شهر اصفهان و سایر کلان‌شهرها تناسبی با توان ما ندارد، اما با همراهی انجام شده با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی و بانک‌های مربوطه در قالب تفاهم‌نامه‌های متنوع در سال جاری تاکنون حدود ۷۰۰ واحد مسکونی تحویل خانواده‌های مددجویان شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۵۱۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۵۰ درصد از درآمدهای کمیته امداد توسط این مراکز تأمین و بین نیازمندانی که خود این مراکز شناسایی کرده‌اند، توزیع شده است، گفت: یکی از اقدامات کمیته امداد در بحث درمان و بهداشت، کمک به رفع سو تغذیه کودکان زیر پنج سال و مادران باردار است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود. خانواده‌های شناسایی شده دارای سوءتغذیه توسط مراکز بهداشت، به کمیته امداد معرفی می‌شوند و در صورت نیازمندی و استحقاق، خدماتی به صورت تأمین اقلام غدایی به آنها تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان، اضافه کرد: بیش از شش هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که هزینه‌های بسیاری دارند. سعی بر این بوده است که با مشارکت‌های مردمی، افزون بر بیمه پایه، به صورت بیمه تکمیلی در بحث هزینه‌های بستری، همه هزینه‌ها توسط کمیته امداد تأمین شود و با اجرایی شدن این روند به صورت صحیح، بستری این بیماران به‌صورت رایگان خواهد شود، همچنین کمک‌هایی در هزینه‌های درمان‌های سرپایی این بیماران انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در قالب فرانشیز به بیش از ۷۰ هزار نفر با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خدمت‌رسانی شده است، توضیح داد: در خصوص تأمین تجهیزات توانبخشی مانند واکر و ویلچر، بیش از پنج هزار قلم به ارزش بالغ بر پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، تأمین شده که البته تناسبی با هزینه‌های درمان ندارد، اما به طور کلی تلاش، کمک به خانواده‌ها بوده است.

زارع با اشاره به ویژه برنامه در آستانه برگزاری جشن نیکوکاری، گفت: این جشن در راستای ترویج فرهنگ خیر و احسان برگزار می‌شود. اعتقاد بر این است که اگر فرهنگ خیر و احسان در جامعه نهادینه شود نیازی به کمیته امداد و سازمان‌های مشابه نخواهیم داشت. روز ۱۴ اسفند مقارن با سالگرد تأسیس کمیته امداد، در مدارس زنگ نیکوکاری نواخته و به صورت نمادین این اقدام آغاز می‌شود. در روز ۱۸ اسفندماه ایجاد پایگاه‌ها در سطح شهر انجام می‌شود و روز جمعه نیز در مصلی‌های نماز جمعه در خدمت خیران خواهیم بود.

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب، برق، فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص‌ یافته به آنان فقط برای یک‌بار معافند اعلام کرد: امسال ۶۰۰ خانوار از این طرح استفاده کرده‌اند.

خبرنگار : رها فتوح

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار