ترازویی نامیزان مقابل کشاورزان خراسان جنوبی

فاصله چند صد میلیاردی خسارت و غرامت

بیرجند (پانا) - خسارت‌های سرما و خشکسالی نمی‌گذارد کمر کشاورزان خراسان جنوبی صاف شود. بساط تغییر اقلیم چنان در همه فصل‌های سال گسترانده شده که دسترنج آن‌ها را در خود فرومی‌کشد و هر سال کار سخت‌تر می‌شود. بد ماجرا این است که هر چند هیچ کشاورزی انتظار جبران کامل خسارت‌های وارده را ندارد اما تفاوت فاحش میان مبلغ برآورد شده خسارت‌ها و غرامتی که دولت می‌پردازد ، غیر قابل قبول است .

کد مطلب: ۱۳۵۱۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
فاصله چند صد میلیاردی خسارت و غرامت

ماه گذشته بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد: براساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی، فقط سرما و یخبندان از ابتدای دی امسال ۷۱۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زده است.
محمدعلی آخوندی افزود: این خسارت به بخش‌های زراعی، باغی، آبزی پروری، دام و طیور، سازه‌های آبی و تجهیزات نوین آبیاری وارد شده است.

او با اشاره به روش‌های جبران خسارت سرما و قطعی گاز به واحدهای تولیدی مختلف ادامه داد: استاندار خراسان جنوبی در ستاد مدیریت بحران استان از بانک‌های عامل خواست اگر اقساط واحدهای تولیدی سر رسید شده، واحدها جریمه نشوند که بانک‌ها هم قول مساعدت دادند.
وی افزود: همچنین از بانک‌های عامل به دلیل تعطیلی برخی واحدهای تولیدی خواسته شد که نسبت به استمهال تسهیلات اقدام کنند و بانک‌های عامل هم در این خصوص قول همکاری داده‌اند.

آخوندی گفت: پرداخت تسهیلات از محل منابع استانی برای واحدهای تولیدی خسارت دیده بخصوص در بخش کشاورزی دنبال می‌شود همچنین از سطح ملی پیگیری‌ها برای پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض در حال انجام است.

به گفته او از شرکت‌های بیمه‌ای هم خواسته شده در اسرع وقت نسبت به جبران خسارت‌ها به واحدهای تولیدی به‌ویژه بخش کشاورزی اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از کشاورزان و دامداران خواست با توجه به پرداخت خسارت‌ها توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه محصولات دامی و کشاورزی خود اقدام کنند.

خسارت 712 میلیاردی یک ماه سرما در حالیست که معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ میلیارد تومان غرامت محصولات مختلف به حساب بهره‌برداران بخش کشاورزی استان واریز شده است.

محمدحسین بخشی افزود: امسال ۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان غرامت برای بخش کشاورزی استان برآورد شده که از این مقدار تاکنون ۶۸ میلیارد تومان پرداخت یا با حق بیمه سال زراعی جاری تهاتر شده است.

به گفته وی ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از غرامت کشاورزان باقی مانده و تلاش ما این است که تا پایان سال جاری پرداخت شود.
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان غرامت برآورد شده، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به طیور، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مربوط به دام، ۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مربوط به محصولات باغی و هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مربوط به محصولات زراعی بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری ۲۰۱ هزار و ۱۶۹ راس دام، ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه طیور، هزار و ۳۴۴ هکتار گیاهان دارویی، ۱۴ هزار و ۶۹۷ هکتار محصولات باغی و ۹ هزار و ۵۲۳ هکتار محصولات زراعی در استان خراسان جنوبی بیمه شده است.

بخشی ادامه داد: بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌توانند برای بیمه دام و طیور خود از این پس اقدام کنند.

این خبرها فقط نمونه ای از این تفاوت چند صد میلیاردی است و در واقع نمی تواند گویا حجم کامل خسارت های خشکسالی و سرمازدگی در طول سال باشد . به علاوه غرامت پرداخت شده هم تا پایان سال به رقم های بالاتری می رسد اما این تفاوت بالا همچنان باقی است و حتی نمی تواند نیمی از خسارت ها را جبران کند.

هرچند مسئولان مدیریت بحران و جهاد کشاورزی همواره کشاورزان را مکلف به بیمه کردن محصولاتشان می کنند اما باید به این سوال هم پاسخ دهند ، کشاورزی که زیر بار خسارت های سنگین به زحمت امرار معاش می کند آیا توان پرداخت هزینه های سنگین بیمه را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار