مبارزه با فساد و ناامنسازی فضای تخلفات اصلیترین مأموریت سامانه 137پلاس
تهران (پانا) - معاون نظارت و رسیدگی مرکز سامانه 137 پلاس، پیامهای مردمی را مهمترین پشتوانه و عامل اصلی توانمندی سامانه 137 پلاس در زمینه مبارزه با فساد و ناامنسازی فضای تخلفات ذکر کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی سامانه 137 پلاس، حسین دیانتسرشت با اشاره به فعالیتهای معاونت نظارت و رسیدگی مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (137 پلاس) گفت: مهمترین وظیفه و مأموریت این معاونت، تدوین مکانیزمهای رسیدگی به گزارشهای مردمی و همچنین نظارت و کنترل عالیه بر نحوه دریافت، رسیدگی و پاسخگویی به پیامهای شهروندان در چندین لایه بوده است.
معاون نظارت و رسیدگی مرکز سامانه 137 پلاس با اشاره به مأموریت مهم دیگر این معاونت مبنی بر آسیبشناسی معضلات حوزه اجرایی در رسیدگی به پیامهای شهروندی افزود: اصلاح فرآیندها و رویههای اجرایی در مجموعههای شهری هدفی است که از آسیبشناسیهای صورت گرفته بر نحوه اجرای پیامهای شهروندان به دنبال آن هستیم.
دیانتسرشت با اینحال مهمترین و اصلیترین مأموریت سامانه 137پلاس را که در دوره جدید مدیریت شهری و با حضور زاکانی شهردار تهران و گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، مبارزه با فساد، ناامنسازی فضای تخلفات و موضوع سلامت اداری عنوان کرد و گفت: اصلیترین پشتوانه بحث مبارزه با فساد در شهرداری و ناامنسازی فضای تخلفات، پیامهایی است که هر روز در سامانه 137 پلاس از سوی شهروندان عزیز مطرح میشود، البته این موضوعات در دورههای قبلی مدیریت شهری نیز در حال اجرا بوده ولی در دوره حاضر به شکل محسوستر و با رویکردهای جدیتری در حال پیگیری است.
معاون نظارت و رسیدگی سامانه 137 پلاس گفت: در معاونت نظارت سه بخش «پیگیری ویژه»، «اداره نظارت و کنترل عملکرد» و «اداره مکاتبات» وجود دارد که وظیفه اداره نظارت و کنترل عملکرد، نظارت بر فرایندهای حین اقدام پیامهای شهروندی و توصیههای پیشگیرانه است؛ همچنین از لحاظ کنترل زمان رسیدگی به پیامها و تکریم شهروندان نظارت دارد.
وی با اشاره به وظایف «اداره پیگیری ویژه» افزود: اصل عملکرد این اداره، نظارت بر فرآیند رسیدگی به پیامهای شهروندان بعد از اقدام است که دو وظیفه مهم را بر عهده دارد؛ اول آنکه در مورد پیامهای اجرایی شهروندان، ضمن نظارت بعد از اقدام اجرایی کیفیت پاسخ یا عدم رضایت شهروندان را مورد بررسی قرار داده و دوم آنکه در مورد پیامهای شکایتی، عدم رضایت شهروند یا اعلام واحد پاسخگویی یا اختلاف بین شهروند با ستاد به اداره پیگیری ویژه ارجاع داده می شود و تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده این اداره است.
دیانتسرشت در ادامه با اشاره به وظایف و مأموریتهای اداره مکاتبات اظهار کرد: تشکیل این اداره یکی از برکات ادغام سامانههای 137 و 1888 بوده و در واقع یک پتانسیل تجمیع شده است که وظیفه آسیبشناسی معضلات، تهیه گزارشها به منظور اصلاح رویهها، تهیه گزارشهای فصلی و سالانه، مستندسازی سوابق و اثربخشیهای معاونت با رویکرد انعکاس نقاط قوت به مجموعه مدیریت شهری را بر عهده دارد که در واقع تحلفات فردی کاهش و در نهایت افزایش دانش سازمانی را دنبال میکند.
معاون نظارت و رسیدگی سامانه 137 پلاس با بیان اینکه کمتر سامانهای مانند سامانه 137 پلاس پتانسیل جلوگیری از تخلفات اداری و خدمترسانی به مردم را دارد، تصریح کرد: سامانه 137 پلاس پشتوانهای به غیر از تماسهای شهروندان و پیام مردمی ندارد و پاسخگو بودن به مردم مهمترین اصل این پتانسیل است. البته ما اصل «ساده راضی نشدن شهروندان» را به عنوان یک امتیاز برای اصلاح رویهها وسالمسازی فضای اداری، بالا بردن راندمان و کاهش تخلفات میدانیم و مردم هم هر روز بیشتر از آن استقبال کنند که به تبع آن، این پتانسیل نیز افزایش مییابد.
دیانتسرشت در ادامه و با تاکید بر این موضوع که دستاوردها و آمارهای ارائهشده از سوی سامانه 137 پلاس حاصل زحمت یک اداره و یک معاونت نیست، اظهار کرد: کل فرآیند طی شده حاصل زحمات همه پرسنل سامانه از کارشناسان ثبت خبر تا بالاترین سطح سامانه است که خروجی آن توسط معاونت نظارت رسیدگی اعلام می شود.
وی با اشاره به برخی آمارها گفت: طی سال 1401 و بعد از ادغام 137 و 1888 و تشکیل سامانه 137 پلاس، بیش از 20 هزار پیام مردمی در خصوص گزارش فساد و تخلفات در شهرداری مورد رسیدگی و بررسی سیستمی و بازدید میدانی قرار گرفت که نتیجه آن، ارجاع 50 هزار متر مربع تخلف به کمیسیونهای ماده 100 و صدور آرائی از طرف این کمیسیون شده است.
وی ضمن تشکر از مشارکت شهروندان تهرانی اذعان کرد: بر اساس پیگیریهای پیامهای مردمی، نزدیک به 240 میلیارد تومان به صورت قطعی به حساب شهرداری واریز شده است.
معاون نظارت و رسیدگی سامانه 137 پلاس در پایان با اشاره به تحلفات سازمانی و پرسنلی که از سوی شهروندان به سامانه 137 پلاس گزارش شده است، اشاره داشت: بیش از 100 نفر از عوامل شهرداری تهران که در تخلفات دخیل بودند به کمیته تطبیق سازمان بازرسی معرفی شدند و پروندههای تخلفاتی برای آنان تشکیل شده است.
ارسال دیدگاه