‌هفتمین نشست‌ علنی مجلس بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛‌

سازمان محیط زیست از پرداخت ۷۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف شد

‌۶۰ درصد از هزینه پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی به صندوق شورای عالی عتف واریز می‌شود/ دانشگاه‌ها‌ و موسسات آموزشی دولتی می‌توانند برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام کنند

تهران (پانا) - هفتمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
سازمان محیط زیست از پرداخت ۷۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف شد

‌هفتمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 8 اسفند‌) به ریاست ‌محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، برای ‌بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور صبح امروز برگزار شد. نمایندگان در این ‌نشست و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ع) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

وزارت نیرو مجاز به دریافت صد درصد بهای آب مصرفی از صنایع و معادن آب‌بر ‌شد

براساس بند (ع) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ «بهای آب تحویلی/برداشتی رشته فعالیت‌های صنایع و معادن آب بر از منابع آبی، در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده، معادل متوسط بهای تمام شده طرحهای ‌‌اجرائی جایگزین تأمین و بر اساس آخرین فهارس بهای ابلاغی در محدوده استقرار صنایع تعیین می‌گردد. در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده وزارت نیرو مجاز است صد درصد بهای آب را از این صنایع و معادن دریافت نماید. شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنایع و معادن مشمول این بند در دریافت تسهیلات و مزایده استفاده از پساب در اولویت می‌باشند.کلیه منابع حاصله به حساب درآمد شرکت مدیریت منابع آب ایران نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.‌»

سازمان محیط زیست از پرداخت ۷۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف شد

نمایندگان در ادامه با بند ف تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند. براساس بند ف تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ در راستای حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ انفال کشور، سازمان محیط زیست کشور از پرداخت سی درصد(70%) هزینه دادرسی دعاوی معاف می‌باشد.

همچنین نمایندگان در ادامه با بند الحاقی تبصره 8 ماده واحده با 170 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی 1 تبصره 8 ماده واحده این لایحه آمده است: کمک های نقدی و غیرنقدی خیرین در پروژه(طرح)های آبرسانی روستائی با تایید وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود‌. در کمک‌های غیرنقدی بهای کالا یا خدمات و عوارض و مالیات ارزش افزوده پرداختی بابت پروژه‌(طرح)های مزبور با تایید وزارت نیرو، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.

واریز ۶۰ درصد از هزینه پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی به صندوق شورای عالی عتف

نمایندگان با بند (د) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه هم موافقت کردند.

همچنین در جریان بررسی این بند، روح الله متفکر آزاد پیشنهاد افزوده شدن یک عبارت مبنی بر "در صورت واریز نشدن وجوه مربوطه در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته دولت به خزانه داری کل کشور، به خزانه داری اجازه داده می شود رأساً مبلغ مربوطه را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش بینی شده آنها در این قانون محسوب می شود. کاهش اعتبارات هزینه امور پژوهشی شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ممنوع است و هر ساله به میزان رشد اعتبارات این دستگاه ها افزایش می یابد." را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

‌براساس بند (د) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل ‌‌شصت درصد (60%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج ‌درصد (25%)، به حساب صندوق ‌شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوطه در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته دولت به خزانه داری کل کشور، به خزانه داری اجازه داده می شود رأساً مبلغ مربوطه را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش بینی شده آنها در این قانون محسوب می شود. کاهش اعتبارات هزینه امور پژوهشی شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ممنوع است و هر ساله به میزان رشد اعتبارات این دستگاه ها افزایش می یابد.

مجوز مجلس به دانشگاه‌ها‌ و موسسات آموزشی دولتی برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها

براساس بند (الف) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1402 که نمایندگان با آن موافقت کردند؛ ‌به دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 1401 نسبت به اخذ تسهیلات از بانکها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

همچنین در ادامه نمایندگان با بند (ب) تبصره مذکور نیز موافقت کردند.

‌‌‌براساس بند (ب) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ ‌صد‌درصد (100%) وجوه اداره ‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال 1385 تا 1401 به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود.‌

تکلیف مجلس به وزارتخانه‌های جهاد و نیرو برای آبرسانی سیار به عشایر

وکلای ملت همچنین با الحاق یک جزء به بند (ی) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این جزء الحاقی؛ وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری، هر کدام که کمتر است، برای جامعه عشایری تامین و به خانوارهای عشایری در محل اسکان آنها تحویل دهد.

تعیین تعرفه گاز و برق مصرفی ‌تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها‌

براساس بند (ز) تبصره 9 ماده واحده ‌لایحه بودجه که نمایندگان با 144 رای موافق به آن رای مثبت دادند، ‌تعرفه گاز مصرفی ‌تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات می باشد و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز می باشندبرابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع زدایی صنعت برق درنظرگرفته می شود.

معافیت صنایع دستی از تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات

براساس بند (ل) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1402 مورد موافقت نمایندگان؛ أخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات ‌در‌خصوص صادرات صنایع دستی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار