مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تمرکز بر سلامت روان و اعتیاد در جامعه کارگری؛ بیش از 10 هزار شبکه سلامت در بنگاه‌های اقتصادی فعال هستند

۱۴ میلیون کارگر بیمه‌شده تامین اجتماعی در کشور فعال هستند/ رویکرد پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌های کارگران دنبال می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رویکرد این مرکز برای پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌های کارگران از فعالیت بیش از 10 هزار شبکه سلامت در بنگاه‌های اقتصادی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تمرکز بر سلامت روان و اعتیاد در جامعه کارگری؛ بیش از 10 هزار شبکه سلامت در بنگاه‌های اقتصادی فعال هستند

هادی بهداد در جلسه فوق العاده کمیته فرهنگی - پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با عنوان والد آگاه، فرزند ایمن که امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد، با اشاره به اهمیت محیط کار در این کارزار اظهار کرد: به‌ چند دلیل محیط‌ کار می‌تواند نقش ویژه‌ای را ایفا کند از جمله فراونی این قشر. اکنون قریب به ۱۴ میلیون نفر، کارگر بیمه شده تامین اجتماعی داریم که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی و تولیدی مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر در این کارزار دنبال والدین می‌گردیم، به‌نحوی با بسیاری از والدین در محیط‌های کار که مشغول به فعالیت هستند، روبه‌رو هستیم و به دنبال آگاهسازی والدین از خطرات اعتیاد هستیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی این قشر نقش ویژه‌ای در تولید و اقتصاد دارد که اکنون نیز به عنوان یکی از فوریت‌های کشور مطرح است و شاهد هستیم مسایلی که در حوزه اقتصاد داریم، ستون فقرات این بخش جامعه کارگری و تولید ما هستند. به عنوان یک رویکرد مهم در برنامه راهبردی و در سند پیشگیری از اعتیاد جامعه کار و تولید که منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور هستیم. رویکرد توجه به خانواده این افراد است که در برنامه‌ها لحاظ کردیم.

وجود برخی آسیب‌های اجتماعی در حاشیه مناطق ویژه اقتصادی

بهداد تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در این قشر به ویژه در حوزه اعتیاد، حکمفرما است و انتظار داریم که در خانواده‌های آنها نیز تبعات این موضوع را شاهد باشیم. پژوهش‌ها و بررسی‌های میدانی هم نشان می‌دهد چه در اجتماعات و جاهایی که جمعیت‌های کارگری زندگی می‌کنند مثل مناطق ویژه اقتصادی، صنایع پتروشیمی و برخی معادن، در اجتماعات حاشیه آن صنایع، برخی آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که خانواده‌ها و فرزندان این مشکلات را لمس می‌کنند و آن جامعه و محله از این اجتماعات در رنج هستند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موضوع سلامت روان و اعتیاد دو موضوعی است که در جامعه کارگری بر روی آن تمرکز کردیم و دو موضوع محوری برای برنامه‌ها است. در این بخش ظرفیت مشارکت کارفرمایان بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه مستقیما اثر کاهش آسیب‌های اجتماعی به خود کارفرما برمی‌گردد، کارفرماها علاقه دارند که در برنامه‌ها با ما مشارکت کنند که ظرفیت عظیمی است و باید از آن در برنامه‌ها استفاده شود.

فعالیت بیش از 10 هزار شبکه سلامت در بنگاه‌های اقتصادی

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: بیش از 10 هزار مرکز و شبکه خدمات سلامت در بنگاه‌ها فعال است. حدود 4 هزار خانه بهداشت کارگری در بنگاه‌های 50 تا 500 نفر داریم که در میدان هستند و ظرفیت خوبی به ما می‌دهند که به‌طور مستقیم سیاست‌ها را از دل بنگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی سیاست ها پیگیری کنیم. بیش از 5 هزار ایستگاه بهگرد نیز در بنگاه‌های 20 تا 50 نفر وجود دارد. در سال گذشته نیز استقرار برنامه یاریگران در محیط‌ کار انجام شد و قریب به هزار کانون یاریگران کار و تولید در بنگاه‌ها ایجاد شد که همه اینها ظرفیت‌هایی است که به ما این نوید را می‌دهد که بتوانیم برنامه‌های کلان را اجرایی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار